Friday, April 26
PANAS: TOBAT lahom Be End berani buat camnie [Tengok la...]
Yang mana konsesi tol dah balik modal..
Jambatan Pulau Pinang..
Penang Bridge Sdn Bhd
Mula Dibuka : 1985
Kos Pembinaan : RM 944 juta
Kos penyelenggaraan :RM968 juta
Keuntungan 1993-2006,: RM1.859 bilion setakat ini………….
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Utara Selatan :
Mula Dibuka : 8 September 1994
Kos Pembinaan : RM 6 billion
Pendapatan : RM24.3 billion
Keuntungan : RM 18.3 billion setakat ini………….
ROI : 305%
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Metramac
Kos Pembinaan : Hanya RM45 juta
Keuntungan : RM440 juta
ROI : 978%
Pembinaan Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak
Kos Pembinaan : Sekitar RM451 juta
Keuntungan : RM1.4 billion
Tempoh konsesi : selama 38 tahun.
Pembinaan Lebuhraya Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)
Kos Pembinaan : RM1,08 bilion
Keuntungan : RM1.61 bilion.
Tempoh konseasi : selama 34 tahun
Sepatutnya mana-mana konsesi tol yang sudah melepasi “break-even cost” dan telah memperolehi keuntungan besar, kerajaan sepatutnya perlu mengambil alih konsesi tersebut. Takkanlah sampai 20-30 tahun pengguna tol harus terus menyara “syarikat konsesi tol ini”?
1 orang berkata:
Hapus Tol! Hapus Umno!! Hapus Najis!!!
Post a Comment