Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Cadbury: Kenyataan Penuh Majlis Fatwa Kebangsaan

0 547

KUALA LUMPUR – Majlis Fatwa Kebangsaan memaklumkan umat yang telah termakan produk Cadbury mengandungi Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi dikategorikan dalam keadaan Umum al-Balwa semasa memakan produk tersebut.

Sehubungan itu, Pengerusinya, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin berkata, hukum produk tersebut adalah merujuk kepada hukum asal iaitu halal dimakan.

‘Umat Islam yang telah makan produk Cadbury tersebut yang telah pun disahkan halal sebelum ia didakwa mengandungi DNA Babi adalah termasuk dalam kategori keadaan Umum al-Balwa iaitu keadaan musibah atau kesukaran yang berleluasa dan sukar dielakkan dan hukum produk tersebut adalah merujuk kepada hukum asal iaitu halal dimakan,” katanya.

Justeru, Abdul Shukor berkata, umat Islam tidak perlu berasa ragu-ragu atau terlalu gusar terhadap kesucian tubuh badan mereka dan tidak perlu untuk mereka menyamak perut, mulut atau menukar darah dan sebagainya.

“Islam bukanlah agama yang terlalu regid dan menyusahkan umatnya lebih-lebih lagi dalam keadaan atau perbuatan yang di luar pengetahuan dan kawalan kita,” tegasnya lagi.

Berikut kenyataan penuh Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung isu DNA babi dalam coklat Cadbury:

KENYATAAN MEDIA PENGERUSI JAWATANKUASA FATWA MAJLIS KEBANGSAAN BAGI HAL EHWAL UGAMA ISLAM MALAYSIA MENGENAI ISU PENCEMARAN DNA BABI DALAM PRODUK SIAP DIPROSES DAN DIPASARKAN SERTA TELAH DISAHKAN HALAL

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.