Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ADA YANG NAK RAMPAS KUASA ?

JALAN PENYELESAIANNYA MUDAH SAHAJA, BUBAR PARLIMEN DAN BUAT PILIHANRAYA UMUM.

TIDAK PERLU TEGANG URAT LEHER CAKAP PUNG PANG DAN PENDAMKAN APA YANG TERPENDAM.

BIAR RAKYAT BUAT KEPUTUSAN, DARI RASA TAKUT ADA YANG NAK RAMPAS KUASA

ATAU

KOT-KOT ADA YANG TAKUT DENGAN BAYANG-BAYANG SENDIRI

-Pak Karamu-

Saifuddin: Elak rampasan kuasa melalui 'deep state'

Lu Wei Hoong  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini
   
Menteri Luar Saifuddin Abdullah menegaskan bahawa kerajaan yang dipilih rakyat harus dipertahankan daripada "daulah terpendam" yang ingin menjatuhkannya melalui cara tidak demokratik.

Istileh deep state atau daulah terpendam merujuk kepada "negara dalam negara" yang memiliki agenda di luar kerangka politik nasional.

Beliau berkata demikian merujuk kenyataan Dr Mahathir Mohamad Jumaat lalu bahawa terdapat usaha agar Raja-raja Melayu menandatangani perintah  menentangnya berikutan keputusan kerajaan untuk meratisikasi Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

Menurut Saifuddin keadaan yang sama pernah terjadi di sebuah negara di Asia dan boleh berlaku di negara ini.

"Ada sebuah negara yang tidak pernah berlaku transisi demokratik, berlaku satu pilihan raya selepas kebangkitan rakyat, seorang presiden dipilih. Dan presiden itu dianggap the first elected democratically president and he formed the government (presiden pertama yang dipilih secara demokratik dan dia telah membentuk kerajaan).

"Dalam masa setahun seorang jeneral mengetuai satu rampasan kuasa dan menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokratik.

"Kenyataan Dr M, kerisauan saya perkara sedemikian boleh berlaku di negara ini. Kita mesti elakkan perkara ini berlaku. Kita harus mempertahankan kebangkitan rakyat dan pilihan raya rakyat," katanya dalam satu wawancara dengan Malaysiakini.

Saifuddin berkata peralihan kuasa dalam mana-mana negara adalah lumrah tetapi mesti dilakukan dalam proses demokrasi.

"Yang harus dielakkan adalah rampasan kuasa atau coup d'etrat oleh deep state atau apparatus yang tidak demokratik," katanya. 

Jumaat lalu Mahathir mengumumkan bahawa Malaysia menarik diri daripada Statut Rom berikutan bantahan terutamanya dari Putera Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

Tunku Ismail mendakwa Statut Rom yang mentadbir ICC dalam mengendalikan jenayah perang, pembunuhan beramai-ramai, jenayah kemanusiaan dan pencerobohan akan mengancam kedudukan Yang Di-Pertuan Agong, Melayu dan Islam.

Mahathir berkata langkah itu bukan kerana perjanjian antarabangsa itu merupakan ancaman tetapi disebabkan kekeliruan oleh "orang tertentu yang mahu bebas memukul orang".

"Dan jika dia memukul orang lagi, saya akan hantar polis untuk menangkapnya, saya tidak peduli siapa dia," katanya.

Mahathir juga mendakwa terdapat usaha untuk melibatkan Raja-raja bagi menandatangani perintah menentang kerajaan. 




Semalam, bakal pengganti Mahathir, Anwar Ibrahim ketika ditanya sama ada perdana menteri mungkin merujuk kepada mana-mana ahli politik, berkata ia sebenarnya "personaliti tertentu dari keluarga diraja".

Anwar berkata beliau pasti kerana telah bertemu Mahathir untuk membincangkan perkara itu.

Saifuddin berkata beliau telah menjelaskan Statut Rom dengan panjang lebar dan mengkritik mereka yang didakwa telah "memanipulasi fakta".

"Saya telah jawab dalam parlimen, saya menghadap Yang di-Pertuan Agong dua kali.
"Kita mendapatkan pandangan daripada pakar, antaranya peguam negara, pakar perlembagaan persekutuan yang terkenal Dr Shad Faruqi.

"Masalah timbul, ada beberapa orang ahli akademik atau peguam atau mereka yang dianggap pakar dan mereka bukan tak tahu apa sebenanya ICC, tapi telah manipulasi fakta," katanya.

Beliau sekali lagi mempertahankan bahawa ratisikasi Statut Rom tidak akan mempengaruhi kuasa Raja-raja Melayu dan oleh sebab itu tidak ada keperluan untuk berunding dengan Majlis Raja-raja. 

33 orang berkata:

Anonymous said...

Biar mulut sumbing tapi hati jgn sumbing. Klu mulut dan hati sumbing maka bahasa yg keluar dari mulut akan jadi sumbing.

Sumbing di sini bermaksud sumbang.

Anonymous said...

Pak karamu...tak puas hati dan nak tukar kejaan tunggu pru15. Jangan ikut cara taliban pulak yer. Bangangg

Anonymous said...

Biar bibir sumbing..
Bibir sumbing ciptaan tuhan..

jangan otak yang sumbing..
Otak sumbing angkara syaitan..
Otak sumbing tuu yang sodok pungkok jantan...

Anonymous said...

Taliban..
Apa masalah nyer..

Puak taliban berjaya ngalau pusk puak komunis ngan puak puak kapitalis dari negara mereka..

Jangan buta sejarah..
Sikapir cakap taliban cai pon cakap taliban..
Ajer baghal kurap En Baghal niii laaa..

Anonymous said...

Penyokong sumbing
Otak sumbing

Anonymous said...

Pengikut sumbing. Bahasa pun sumbing.

Anonymous said...

Seronok benor puak taliban ni

على جمال said...


شركة تنظيف شقق بالرياض
شركة تنظيف فلل بالرياض
شركة تنظيف موكيت بالرياض
شركة تنظيف كنب بالرياض
شركة تنظيف مجالس بالرياض
شركة تنظيف واجهات زجاج بالرياض
شركة تنظيف مساجد بالرياض
شركة تنظيف خزانات بالرياض

Anonymous said...

Tn guru hj hadi pun ok dgn statut rome ni. Harap kita ahli pas berlapang dada dan walak dgn pandangan tn guru kita.

Anonymous said...

Sesiapapun kita, kalu kita tak berbuat salah di sisi agama dan undang2 negara, tak perlu risau dgn statut rome. Mungkin yang ada udang di sebalik batu sahaja merasa terancam dgn undang2 ini. Waallahhu

Anonymous said...

Bila ada yang mula ketuk, adalah nanti yg ikut memukul gendangnya. Pakaramu ni satu contoh yg ikut rentak memukul gendang. Tujuannya tak tahulah, kena tanya pada pakaramu sendiri.

Anonymous said...

Lagi seronok benor puak kapir niii..

Anonymous said...

Noted En Bangangg..

Sang keldai pengampu baghal said...

Formula p ramlee oleh mat bond.
90 juta untuk engko, 10 juta untuk aku. Kah33 miskin ler turr

Anonymous said...

PAKAR PATUH SYARIAH GORENG HIBAH
1.25% MENGORENG BOSSKU KASI SEKOLAH
PAKAR SCAMMER HANA GOLD HARAMJADAH
SCAMER MENIPU TU KIRA PATUH SYARIAH..?

ALAHAI PAKAR KEWANGAN PATUH SYARIAH KAKI SCAMMER TIPU ORANG SAPU WANG... MACAM MENTOR JUGAK LA SEKO TUA HARAMJADAH KEPALA PEROMPAK SEKO KEPALA PENIPU AUTA... PADAN LAH TUUU..



KIKIKIKIKI...

Anonymous said...

Formula baru kerr En Keldai...
Macam formula Mahafiraun tahun 80an - 90an jer..
En Keldai jangan nak tiru tiru formula orang lain...
Tak baik tau..

Anonymous said...

apa yang kau merapu niii labuuu..

Anonymous said...

Bab undang undang ciptaan siKAPIR ampang ampang kau sokong yer caii..

Bab undang undang ISLAM hancus kau Cai..

sebiji lagaknyer siKAPIR..

Anonymous said...

Cai..
Bukan kah Tuan Guru kamu Al-Fadhil Tuan Lim Kit Siang..

Jangan nyamar nyamar cai..
Tak baik tau..

Anonymous said...

Ni mesti tak baca penerangan tabung hj dan pakar kewangan islam ustaz zaharuddin. Patutlah bangang tahap baghal

Anonymous said...

HASIL SIASATAN PENCILOKAN DEDAK 90 JUTA SUDAH DISERAHKAN KEPADA PEGUAM NEGARA. TUNGGULAH SIKIT HARI LAGI BOLEH MASUK KANDANG BERSAMA2 ABUYA AYATOLOLLA. SABARRR KIH33

Anonymous said...

BERITA BAIK untuk umat Islam..

Tempoh menunggu haji akan di pendekkan..
Kata Menteri Agama..

Nak cadangkan kat menteri agama..
Puak puak cai yang terdapat dalam senarai menunggu haji disyorkan buat haji kat Balik Pulau jer....
setuju tak?...

Anonymous said...

Setujulah dengan awak En. Baghal...
Bernas sungguh komen En Baghal..
Bravoooo..

Anonymous said...

Kes ansk jantan YB Muhammad Sabu kerana memasukkan DADAH dalam tubuh badan akan dibawa ke mahkamah dalam masa terdekat..

Anonymous said...

baca tajuk posting pak karam kali ni mmg menyeramkan. ni mesti ayatolollah hadi nak pimpin satu angkatan tentera jihad utk buat rampasan kuasa. alaa mcm ibrahim libya buat bughah dulu tu laa. cuma kali ni ayatolollah hadi buat la amanat baru; islamkan umno dan kapirkan ph pulak. mesti ramai puak umno yg sanggup berjihad. harap buat segera ya. paka karam boleh la join bughah, sila dok barisan depan, boleh la mati syahid. amiin.

Anonymous said...

kesian anak arwah tok guru nik aziz jadi barua umno, baham dedak umno, jadi agen cia dan suka berbohong. semoga arwah tok guru tenang dialam barzakh.

Anonymous said...

karamu, bila ayatolollah eddy nak turun ke Rantau? Mat Asan teruk kena belasah tu dgn sitaram? suruh laa cepat sikit gi tolong sambung nyawa mat asan tu. alang2 ke rantau, buat laa bughah terus kasi tapaw ph.

Anonymous said...

Zikir sicai...

Dedak dedak dedak dedak....
Edak edak edak edak edsk....
Dak dak dsk dak dak dak dak...
Ak ak sk ak ak ak sk ak ak ak..
K k k k k k k k k k k k k k k k k...

Ulang 90 x
Nescaya elaun cepat masuk..

Anonymous said...

Amanat Syaitan...

WAJIB undi Dr Streram di PRK Rantau..

Jangan lawan amanat cai..

Buat solat hajad untuk kemenangan Sr Streram..

Idup Streram..

Anonymous said...

Amanat Syaitan...

WAJIB pilih penimpin KAPIR..

Jangan lawan amanat cai..
Tak masuk surgha nanti..

ted manoff said...

Taikk unta..berapa kali nk adakn pilihanraya bangang..nk pakai duit atok tiri ko kerr hanatt..rakyat dh buat pilihan dn sila hormati pilihan rakyat..

Anonymous said...

Setuju laa dengan komen En Taik Unta..
100% setuju..

Ahmad Heydari said...

آموزش طراحی سایت
آموزش روانشناسی
تفکر مثبت
اخبار آی تی
آموزش روانشناسی

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.