Syarikat China sah beli Proton?
SYARIKAT Proton Holdings Bhd (Proton) telah lama
mencari rakan kongsi dari syarikat negara asing bagi meneruskan
perniagaan ketika kedudukan kewangannya mencatatkan kerugian setiap
tahun.
Berita Proton untuk mencari rakan niaga sebenarnya bukan rahsia lagi
kepada sesiapa yang sentiasa mengikut perkemba-ngan urus niaganya. Namun
sehingga hari ini, masih belum ada perjanjian hitam putih dimeterai
antara syarikat pengeluar kereta nasional kita ini dengan mana-mana
syarikat.
Bagaimanapun, laporan terbaru daripada kebanyakan portal berita dari
China menyebut, syarikat pengeluar kereta terbesar dari negara mereka,
iaitu Geely Automobile Holdings Ltd. (Geely) difahamkan berpeluang cerah
untuk memiliki Proton, selain beberapa syarikat asing turut mengadakan
perbincangan kerjasama sebelum ini, antaranya Renault, PSA dan Suzuki.
Media sosial China ini yang memetik sumber dalaman Proton memberitahu,
Proton hanya akan mengumumkan secara rasmi nama syarikat rakan kongsi
terbarunya pada April depan. Namun, difahamkan Geely telah menjadi
pilihan Proton, sekali gus menyaksikan kereta nasional kita bakal
diambil alih syarikat dari negara komunis itu.
Spekulasi pembelian Geely ke atas Proton turut diyakinkan pelabur China
apabila harga saham Geely di bursa saham China naik sembilan peratus
ketika dibuka pada hari pertama selepas cuti panjang Tahun Baharu Cina,
minggu lalu.
Geely adalah sebuah perusahaan automotif swasta pertama dan terbesar di
China, berpusat di Taizhou, Zhejiang. Pada 2009, Geely membuat kejutan
dengan membeli Volvo dari Ford Motors pada harga USD1.3 bilion (RM5.7
bilion).
Kereta Geely dikatakan menjadi jenama kereta paling laris di China
beberapa tahun kebelakangan ini, lebih-lebih lagi setelah mengadakan
kerjasama dengan Volvo. Pada tahun lalu, jumlah pengeluaran kereta Geely
dan Volvo telah mencecah sejuta unit.
Sekiranya Geely berjaya membeli 51 peratus pega-ngan saham Proton dan
mengambil alih kilang pemasangan di Tanjung Malim, Perak, tidak mustahil
usaha sama ini turut membuahkan hasil seperti mana kejayaan bersama
dengan Volvo.
Kemasukan Geely ke dalam industri pembuatan kereta negara kita juga
dipercayai mempunyai perancangannya tersendiri. Ini kerana, syarikat ini
bakal menjadikan Malaysia sebagai pusat utama pembuatan dan penjualan
kereta keluarannya di rantau Asia Tenggara.
Dengan memiliki Proton, Geely akan memindahkan lokasi operasi
pengeluarannya dari Zhejiang ke Tanjung Malim sebelum memasarkan ke Asia
Tenggara. Sebagai 'balasan', Geely akan membantu Malaysia mengeksport
jenama kereta Proton untuk dijual di China.
Mungkin inilah satu-satunya jalan yang terpaksa dipilih oleh Proton ketika sudah menjadi 'nyawa-nyawa ikan' ketika ini!
Sebelum ini, ada ura-ura menyatakan wakil Geely akan berunding dengan
Proton di Malaysia Ogos tahun ini. Namun, pihak Geely dan Proton tidak
memberikan sebarang maklumat rasmi mengenainya.
Kedudukan kewangan Proton dilihat semakin tenat apabila pada April
tahun lalu, kerajaan mengumumkan kelulusan pinjaman mudah berjumlah
RM1.5 bilion kepada syarikat GLC ini.
Antara syaratnya ialah Proton harus mendapatkan rakan kongsi terkemuka
yang akan membantu dalam aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D)
supaya mampu bersaing di peringkat antarabangsa.
Selain laporan berita dari China, media-media tempatan di negara kita
turut tidak ketinggalan melaporkan bahawa Geely mempunyai kelebihan
memiliki Proton, berbanding dengan syarikat-syarikat lain.
"Sebagai bukti, bagi membuat persediaan bekerjasama dengan rakan kongsi
baharu, Proton melakukan rombakan jawatan ke atas pegawai pengurusan
tertinggi apabila Ketua Pegawai Teknikal (CTO), Abdul Rashid Musa
dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Proton Edar Sdn Bhd awal
bulan ini," lapor sebuah akhbar Inggeris tempatan, baru-baru ini.
Proton dilaporkan mengalami kerugian berjumlah RM1.4 bilion (atau 72
sen sesaham) pada tahun kewangan ketiga 2016 sehingga mempengaruhi rugi
bersih yang dialami oleh DRB-Hicom Berhad (DRB-Hicom) berjumlah RM821.3
juta.
Bagi tahun kewangan berakhir Mac 2016, DRB-Hicom merekodkan rugi bersih
berjumlah RM991.90 juta, juga disebabkan prestasi Proton yang lemah.
Ketika berita Proton bakal dibeli oleh syarikat pengeluar kereta China
tersebar secara meluas, kerajaan masih belum bersedia memberikan jawapan
secara jelas.
Menteri Kewangan II, Datuk Johari Abdul Ghani kelmarin mengakui, pada
masa ini terdapat tiga hingga empat syarikat dari negara asing telah
menyatakan minat mereka untuk menjadi rakan kongsi Proton, namun
Kementerian Kewangan masih belum membuat keputusan muktamad mengenainya.
Kata Johari, sekiranya Proton mempunyai ranca-ngan mengembangkan
perniagaannya ke pasaran luar negara, ia perlu mencari rakan pelabur
asing yang sesuai.
Bagi rakyat Malaysia, ia tidaklah begitu mengejutkan Proton menjadi
milik China satu hari nanti, memandangkan hubungan perdagangan antara
Malaysia dengan China semakin meningkat sejak akhir-akhir ini,
Dari segi dunia perniagaan, daripada terus menanggung kerugian ratusan
juta ringgi setiap tahun, adalah lebih baik dijual kepada orang lain
sahaja.
Tetapi harus diingat yang dijual bukan sahaja syarikat semata-mata, maruah negara pun turut terpalit!
3 orang berkata:
KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [2825] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 750 JUTA , wassalam.
Tak apalah pak karam. Hadi pun tak bising, maknanya ok lah tu. Lagipun susah nak cari 4 saksi sekarang ni.
Macam mana lah Presideng bagi nasihat kat Piem . Ni lah bila dapat dedak .....punasihat lah ni
Post a Comment