Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Sunday, January 27, 2013

Angin Perubahan Merempuh Singapura Juga

Rempuhan angin ini telah juga dirasai di Singapura
Rupanya kekebalan PAP juga sudah mula merapuh...

Angin perubahan di Singapura selepas WP menang Punggol Timur
SINGAPURA, 27 Jan — Angin perubahan terus bertiup di Singapura selepas parti pemerintah, Parti Tindakan Rakyat (PAP) dikalahkan dalam pilihan raya kecil Punggol Timur semalam, dengan Parti Pekerja (WP) memenangi lebih 10 peratus undi, dalam petempuran empat penjuru bagi merebut kerusi parlimen itu.
Lee Li Lian (gambar) dari WP mendapat 54.2 peratus undi, mengalahkan Koh Poh Koon dari PAP yang mendapat 43.7 peratus daripada 29,415 undi sah.
Sumber memberitahu The Straits Times bahawa WP mendahului dengan 1,500 undi dimana melebihi dua mata peratusan diperlukan untuk kiraan semula.
Terdapat enam pusat mengundi dengan 31,469 pengundi berdaftar. Calon Pakatan Demokratik Singapura dan Parti Pembaharuan, Desmond Lim dan K Jeyaretnam, kedua-duanya hilang deposit kerana gagal mendapatkan sekurang-kurangnya 1,492 undi yang diperlukan.
Lee, 34 akan menggantikan Michael Palmer, bekas Speaker Dewan Rakyat Singapura dan ahli PAP — yang meletakkan jawatan selepas mengakui mempunyai hubungan sulit walaupun sudah berkahwin.
Kemenangan WP, dengan majoriti lebih besar dari 10 peratus yang dijangkakan, memberikan hat-rick kepada kemenangan besar parti tersebut selepas kemenangan bersejarah di GRC Aljunied pada Pilihan Raya Umum 2011 dan kejayaan mempertahankan kubu kuat mereka di Hougang Mei lalu.
Sedar dengan jangkaan yang mungkin memuncak, ketua WP Low Thia Khiang memberitahu pemberita, parti itu bersedia untuk membantu kerajaan pimpinan PAP untuk bekerja keras memperbaiki kehidupan warga Singapura.
Pengiraan bagi pilihan raya kecil itu selesai dalam masa tiga jam, tetapi kesan daripada keputusan pasti akan dirasai dan dianalisis untuk tahun-tahun mendatang.
“Keputusan menunjukkan rakyat mahukan Pemerintah bekerja dengan lebih keras. Rakyat masih merasakan kos kehidupan yang semakin tinggi,” kata Low dipetik dari The Straits Times.
“Kesan pilihan raya adalah mungkin kepada kerja. Undi adalah undi kedua-dua menentang parti pemerintah dan untuk WP. Isu-isu nasional penting kepada sesetengah pengundi,” kata Lim Sylvia dari WP.
“Saya berharap ini akan menggalakkan wanita untuk memasuki politik,” tambah beliau.
Pengarang Pendapat ST Chua Mui Hoong mengatakan keputusan tersebut menunjukkan pengundi mengutamakan kesetiaan atau calon yang dekat dengan mereka.
Lee yang mendapat 41 peratus dalam Pilihan Raya Umum 2011, memperbaiki prestasinya dengan peningkatan 13 mata peratusan, memenangi kira-kira lebih 4,000 undi tambahan.
Pengarang tersebut juga berkata, WP kini dilihat sebagai pencabar dekat kepada PAP dalam perebutan mendapatkan undi.
Pada 2011, parti tersebut menang melebihi dari kubu kuatnya Hougang dengan merampas GRC Aljunied. Pada 2012 WP berjaya mempertahankan Hougang dalam pilihan raya kecil, walaupun bekas calonnya meletakkan jawatan disebabkan oleh skandal seks. WP membuktikan dalam pilihan raya pada Sabtu mereka mampu merampas kerusi PAP walaupun jaguh parti tersebut berkempen untuk Dr Koh.
Pengarang tersebut turut mengatakan keinginan untuk pembangkang lebih besar berada dalam pengundi Singapura pada pengundian akan datang. - MI

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.