Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Uganda siasat unit Petronas kerana mengelak cukai RM11.3j

January 02, 2013Oleh Boo Su-Lyn
KUALA LUMPUR, 2 Jan — Penguatkuasa cukai Uganda sedang menyiasat subsidiari Petronas Engen Uganda kerana didakwa mengelak cukai berjumlah lebih daripada 10 bilion Uganda Shillings (RM11.3 juta), lapor media negara Afrika Timur itu minggu ini.

Syarikat petroleum Afrika Timur itu dituduh menipu tanggungjawab cukainya sejak tahun 2004, setahun selepas ia ditubuhkan oleh Engen Petroleum Ltd (Afrika Selatan) yang merupakan sebahagian daripada syarikat minyak kebangsaan tersenarai dalam Fortune 500.

“Engen Uganda Ltd telah membayar yuran pengurusan kepada Engen Petroleum Ltd (Afrika Selatan) pada setiap suku tahun dan kadang-kadang pada asas bulanan, tetapi tidak membayar cukai pegangan ke atas pembayaran,” kata pemberi maklumat dalam petisyen yang dihantar kepada Lembaga Hasil Uganda (URA), seperti yang dilaporkan oleh portal berita Uganda, Chimpreports.

Pengarah Am Jabatan Komunikasi Strategik Petronas, Mohd Suhaimy Kamaruddin, tidak dapat dihubungi untuk memberikan komen.

Chimpreports juga melaporkan bahawa Engen Uganda gagal membuat caruman keselamatan sosial daripada pekerja kepada Kumpulan Wang Keselamatan Sosial Negara Uganda.

Pegawai URA tidak boleh menafikan atau mengesahkan dakwaan tersebut seperti dilaporkan oleh akhbar Uganda, Daily Monitor, Isnin lalu.

Engen Uganda juga didakwa mengisytiharkan kerugian sejak pembukaan pada tahun 2003, walaupun sebenarnya membuat keuntungan.

“Syarikat terus menghantar pulang semua keuntungan dalam bentuk pembayaran antara syarikat (dari Engen Uganda Engen Petroleum Ltd (Afrika Selatan),” kata pemberi maklumat, dipetik dari Chimpreports.

“Keuntungan tersebut telah dipindahkan kembali ke Afrika Selatan tetapi menyamar sebagai perbelanjaan dan/atau kerugian.”

Engen Uganda, yang ditutup operasi pada Jun lepas, dilaporkan dijual kepada syarikat minyak Kenya, Addax.

Engen Petroleum Ltd (Engen) dimiliki secara 80 peratus oleh syarikat pengeluar mintak Malaysia Petronas.

Pekerja Eleven Engen Uganda telah menyaman Engen Uganda diatas pemberhentian yang menyalahi undang-undang, lapor Daily Monitor pada Jun lepas.

Mereka dilaporkan menuduh syarikat minyak tersebut melakukan perhambaan, pelanggaran kontrak, pelanggaran berkanun dan menyalahi undang-undang, termasuk layanan diskriminasi dan pelanggaran privasi serta maruah.

Selain dari Afrika Selatan, Petronas juga mempunyai operasi bermasalah di Selatan Sudan di benua Afrika.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.