Abdul Rahim Bakri
Abdul Rahim Bakri
KUALA LUMPUR - Kerajaan belum bercadang untuk melaraskan pencen antara bekas tentera lama dengan yang baru, kata Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Rahim Bakri.
  
Beliau berkata pada masa ini, asas pemberian pencen kepada semua anggota perkhidmatan awam termasuk pesara tentera tertakluk kepada jumlah gaji akhir yang diterima seseorang pesara itu.
  
"Dalam hal ini, jurang perbezaan pencen wujud disebabkan penambahbaikan skim gaji perkhidmatan awam termasuk tentera yang dilakukan kerajaan dari semasa ke semasa.
  
"Justeru, sekiranya struktur pembayaran pencen diselaras, ia seharusnya melibatkan keseluruhan perkhidmatan awam dan ini merupakan satu exercise yang akan melibatkan suatu perbelanjaan yang sangat besar," katanya menjawab soalan Senator Datuk Jamilah Sulaiman pada persidangan Dewan Negara di sini hari ini.
  
Abdul Rahim bagaimanapun berkata kerajaan tidak pernah meminggirkan nasib golongan pesara termasuk bekas tentera dan kerajaan telah melaksanakan pelarasan pencen setiap kali pelarasan gaji kakitangan awam dan tentera dilaksanakan.
 
Abdul Rahim berkata kerajaan telah melaraskan pencen pesara awam termasuk bekas tentera yang menyaksikan mereka menerima kenaikan tujuh peratus hingga 13 peratus mengikut pangkat dan kelayakan dengan pencen minimum RM820 tahun lepas.
  
"Kerajaan juga amat prihatin dengan kos sara hidup semasa yang ditanggung pesara kerajaan khususnya pesara tentera.
  
"Justeru, bagi meringankan beban kos sara hidup yang ditanggung, mulai 1 Jan kerajaan telah melaksanakan kenaikan pencen dua peratus setiap tahun tanpa menunggu sebarang pelarasan gaji atau secara automatik bagi kakitangan awam dan tentera yang sedang berkhidmat seperti mana yang diamalkan sebelum ini," katanya.
  
Menjawab soalan Senator Syed Husin Ali supaya pesara tentera diberi kemudahan memiliki tanah untuk dibuat rumah atau diusahakan selepas bersara, Abdul Rahim berkata ia tertakluk kepada bidang kuasa kerajaan negeri.
  
"Ini adalah keputusan kerajaan negeri untuk memberi tanah kepada mereka dan sehingga kini memang ada kerajaan negeri yang sudah memberi respon untuk berbuat demikian," katanya. - Bernama