Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SIAPA ISIL ?

IRAQ ke kancah perang .Siapa ISIL ? 

Mosul di wilayah Nineveh/Ninawa

IRAQ ke kancah perang . Siapa ISIL ?


Pada tarikh 10 Jun 2014 satu kejutan besar telah berlaku di negara IRAQ apabila sebuah kumpulan bersenjata yang selama ini membina nama dan ketakutan dikalangan musuh di SYIRIA telah berjaya menawan bandaraya kedua terbesar di IRAQ iaitu Mosul yang terletak diutara IRAQ dalam wilayah Nineveh yang didiami ramai umat islam berfahaman sunni.

Kumpulan bersenjata berkenaan telah berjaya mengusir tentera kerajaan IRAQ yang telah membina pengkalan dan pos-pos pertahanan di sekitar bandar Mosul tanpa mendapat tentangan sengit dari tentera kerajaan. Dari maklumat yang tersebar tentera-tentera kerajaan didapati melarikan diri lebih awal dari pos-pos pertahanan mereka apabila dapat mengetahui serangan yang bakal dilakukan oleh kumpulan bersenjata ini .
Terdapat juga maklumat menyatakan para komander-komander tentera kerajaan IRAQ yang ditugaskan untuk mengawal pertahanan bandar Mosul telah melarikan diri bersama keluarga masing-masing sebaik sahaja mendapat maklumat risikan mengenai serangan tersebut .
Dalam keadaan demikian setelah perkara itu diketahui oleh anggota bawahan maka mereka juga mengambil langkah yang sama melarikan diri tanpa bertempur dan telah meninggalkan kelengkapan persenjataan mereka di kem masing-masing.
Siapakah kumpulan bersenjata ini yang begitu digeruni oleh pasukan tentera IRAQ sehinggakan mereka melarikan diri sebelum berlakunya pertempuran....?


ISIL@ISIS ( ISLAMIS STATE OF IRAQ LEVANT/SYAM)
kumpulan bersenjata ISIL@ISIS

   Dengan ribuan pejuang Arab dan asing yang diketuai oleh seorang komandan berkarisma tinggi yang dilihat  mirip dengan  kepemimpinan organisasi al-Qaeda, Negara Islam Iraq dan Levant telah menjadi ancaman terbesar setiap pemerintahan sekular dan syiah di wilayah-wilayah arab dan sekitarnya.

Meskipun keujudan ISIS mendapat tentangan  al-Qaeda yang asalnya menjadi organisasi naungan ISIS sebelum ini tetapi perkara ini tidak menjadi masalah bagi ISIS. ISIS ternyata  telah berjaya memperluas kuasanya di  wilayah  Iraq dan Syria kerana pasukan ISIS sangat berusaha keras untuk mengrealisasikan cita-cita mereka iaitu mendirikan sebuah kekhalifahan Islam yang baru di wilayah arab.

   Akar permulaan gerakan  ISIS dapat ditelusuri terawal dari gerakan  Tauhid dan Jihad, sebuah kelompok Sunni yang menentang AS dan bentukan pemerintahan Iraq setelah jatuhnya Saddam Hussein pada tahun 2003.


Abu Musab al-Zarqawi

Abu Musab al-Zarqawi
   Seorang pemimpin tauhid bernama  Abu Musab al-Zarqawi, yang berasal dari Jordan telah mengetuai kumpulan ini dan telah menyatakan taat setianya  kepada al-Qaeda pada tahun 2004. Pemimpin ini telah menukar nama kumpulanya di Iraq bagi memulakan  kempen serangan bom  terhadap setiap sasaran pemerintahan Iraq dan AS.
Syeikh Zarqawi, yang terkenal dengan kemahiran  menembak sanjata api mesingan  menjadi musuh nombor satu AS dan dia gugur  pada tahun 2006. Ketika gugurnya Syeikh Zarqawi ,musuh-musuhnya dari puak syiah dan Amerika Syarikat  telah menyambut berita ini dengan penuh kegembiraan.


 Abu Omar al-Baghdadi,


 Abu Omar al-Baghdadi,
   Setelah kematian Zarqawi, nama kumpulan penentang ini  bertukar menjadi Negara Islam di Iraq, atau ISI, dengan pemimpin barunya , Abu Omar al-Baghdadi, bagi membuka lembaran baru perjuangan menegakkan cita-cita besar mereka.
Namun, banyak yang mengatakan bahwa Baghdadi adalah tetaplah orang asing.

Baghdadi memimpin kumpulan  tersebut yang terus menyerang sasaran Syiah dan AS, sehingga  akhirnya dia juga gugur dibunuh oleh pasukan AS dan Iraq pada tahun 2010

Abu Bakr al-Baghdadi,
   Dia digantikan oleh Abu Bakr al-Baghdadi, yang nama aslinya adalah Ibrahim Awwad Ibrahim al-Badri. Pada ketika inilah  kumpulan itu mulai menjadi perhatian antarabangsa.

Terlalu sedikit maklumat latar belakang Abu Bakr al-Baghdadi diketahui, tetapi difahamkan dia pernah menghabiskan lima tahun penjara setelah ditangkap oleh pasukan AS di Iraq pada tahun 2005.

Pada tahun 2012, Baghdadi mengalihkan perhatiannya untuk memperluas operasinya ke Syria tlah menghantar pejuang-pejuangnya melintasi sempadan Syiria bagi membantu menentang kerajaan syiah Bashar Assad.


Baghdadi  pada tahun 2012 telah mengistiharkan penggabungan antara ISI dan Nusra Front bersama beberapa kumpulan mujahidin yang lain dipimpin oleh seorang anggota bawahan Baghdadi, dengan  membentuk Negara Islam Iraq dan Syam/Syria (ISIS).

  Bagaimana pun perkara ini  ditolak oleh komandan Nusra , dan Ayman al-Zawahiri, pemimpin
al-Qaeda, yang menyatakan bahawa hal tersebut tidak diiktiraf Al-qaeda.

Ayman Zawahiri segera menyatakan bahawa al-Qaeda telah tidak mengakui keujudan kumpulan ISIS , dan menyatakan kumpulan Nusra adalah pasukan pejuang rasmi utama al-Qaeda di Syria.

  Bagaimana pun pertelagahan ini tidak menghentikan penentangan dan semangat Baghdadi. Sebaliknya dia mengecam Zawahiri, yang menyatakan bahawa tidak ada yang mampu menghalang para pejuangnya  melawan rejim Syria atau musuh  lainnya.


0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.