Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Sunday, July 6, 2014

Peguam: Kesesakan lalulintas, pengguna PLUS boleh failkan saman Oleh: NAZLI IBRAHIM


Photo: 6/07/14.

Peguam: Kesesakan lalulintas, pengguna PLUS boleh failkan saman

Oleh: NAZLI IBRAHIM

SHAH ALAM, 4 JULAI: Pengguna lebuh raya Projek Lebuhraya Utara Selatan Bhd (PLUS) berhak memfailkan saman kepada pemegang konsesi itu jika kesesakan lalulintas boleh menyebabkan mereka terpaksa menanggung kesusahan dan kerugian daripada segi fizikal dan mental.

Ketua Biro Guaman PKR, Latheefa Koya berkata, hal ini berikutan pengguna lebuh raya itu dikenakan bayaran tol bagi menggunakan perkhidmatan disediakan PLUS.

“Kalau dia nak saman boleh teruskan, tak jadi isu. Dia kena tunjukkan bagaimana PLUS menyusahkan dia walaupun dia sudah membayar tol dan sebagainya. Terpulanglah kepada dia sebab tak jadi halangan untuk dia saman.

“Kalau kita dapat arahan daripada seseorang menyaman PLUS, kita kena tengok apa bukti yang boleh dikemukakan pihak terlibat mengatakan mengakibatkan kerugian dan penderitaan kepada mereka,” kata Latheefa ketika dihubungi Selangor Kini di sini, hari ini.

Tambah beliau, selain memfailkan saman di mahkamah sivil, pihak yang berhasrat menyaman PLUS juga boleh mengemukakan saman melalui Tribunal Pengguna atau kedua-duanya sekali.

“Dia nak saman adalah perkara lain tetapi kita tahu isu-isu berkenaan perjanjian konsesi tol PLUS masih lagi dalam keadaan rahsia.

“Jadi kalau saman pun, sama ada perjanjian itu boleh dikeluarkan, kita kena tunggu dan lihat kalau ada sesiapa yang nak saman PLUS. Ini baru spekulasi, sukar untuk kita komen lanjut,” katanya.

Sebelum ini, muncul satu rakaman panggilan pengguna lebuh raya PLUS melepaskan kemarahannya apabila setiap hari terpaksa berhadapan dengan kesesakan lalulintas gara-gara penutupan lorong kepada operator talian hotline PLUS.

Wanita yang berulang alik setiap hari Melaka ke Kuala Lumpur mendakwa terpaksa keluar pejabat antara pukul 9.00 hingga 11.00 malam bagi mengelakkan kesesakan lalulintas tetapi masih terperangkap dalam kesesakan selama berjam-jam lamanya.

Wanita yang mempunyai anak itu mendakwa keadaan itu menyebabkan beliau tiba ke rumah beliau pada jam 3.00 pagi setiap hari.

source: http://1rakyat.blogspot.com/2014/07/peguam-kesesakan-lalulintas-pengguna.html#ixzz36gGdmopo
http://bm.selangorku.com/wp-content/uploads/2014/07/sesak.jpg


SHAH ALAM, 4 JULAI: Pengguna lebuh raya Projek Lebuhraya Utara Selatan Bhd (PLUS) berhak memfailkan saman kepada pemegang konsesi itu jika kesesakan lalulintas boleh menyebabkan mereka terpaksa menanggung kesusahan dan kerugian daripada segi fizikal dan mental.

Ketua Biro Guaman PKR, Latheefa Koya berkata, hal ini berikutan pengguna lebuh raya itu dikenakan bayaran tol bagi menggunakan perkhidmatan disediakan PLUS.

“Kalau dia nak saman boleh teruskan, tak jadi isu. Dia kena tunjukkan bagaimana PLUS menyusahkan dia walaupun dia sudah membayar tol dan sebagainya. Terpulanglah kepada dia sebab tak jadi halangan untuk dia saman.

“Kalau kita dapat arahan daripada seseorang menyaman PLUS, kita kena tengok apa bukti yang boleh dikemukakan pihak terlibat mengatakan mengakibatkan kerugian dan penderitaan kepada mereka,” kata Latheefa ketika dihubungi Selangor Kini di sini, hari ini.

Tambah beliau, selain memfailkan saman di mahkamah sivil, pihak yang berhasrat menyaman PLUS juga boleh mengemukakan saman melalui Tribunal Pengguna atau kedua-duanya sekali.

“Dia nak saman adalah perkara lain tetapi kita tahu isu-isu berkenaan perjanjian konsesi tol PLUS masih lagi dalam keadaan rahsia.

“Jadi kalau saman pun, sama ada perjanjian itu boleh dikeluarkan, kita kena tunggu dan lihat kalau ada sesiapa yang nak saman PLUS. Ini baru spekulasi, sukar untuk kita komen lanjut,” katanya.

Sebelum ini, muncul satu rakaman panggilan pengguna lebuh raya PLUS melepaskan kemarahannya apabila setiap hari terpaksa berhadapan dengan kesesakan lalulintas gara-gara penutupan lorong kepada operator talian hotline PLUS.

Wanita yang berulang alik setiap hari Melaka ke Kuala Lumpur mendakwa terpaksa keluar pejabat antara pukul 9.00 hingga 11.00 malam bagi mengelakkan kesesakan lalulintas tetapi masih terperangkap dalam kesesakan selama berjam-jam lamanya.

Wanita yang mempunyai anak itu mendakwa keadaan itu menyebabkan beliau tiba ke rumah beliau pada jam 3.00 pagi setiap hari.

source: http://1rakyat.blogspot.com/2014/07/peguam-kesesakan-lalulintas-pengguna.html#ixzz36gGdmopo 

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.