Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Tuesday, July 15, 2014

Esscom menunjukkan simptom penyakit yang melanda negara..


Seorang majikan lama saya pernah berkata bahawa setiap kali kita melakukan sesuatu, adalah lebih baik bagi kita mengkajinya dengan berhati-hati supaya kita melakukannya dengan betul dari awal.

Dan jika kita membuat kesilapan, adalah penting untuk sentiasa bertanggungjawab dan memperbetulkan keadaan, untuk mengelakkan dari mengulangi kesilapan itu.

Melakukan dengan betul dari awal dan bertanggungjawab atas kesilapan adalah dua sifat penting bagi memastikan kejayaan dalam banyak perkara, beliau berkata. Malangnya ia bukan sesuatu yang kita sering lihat di Malaysia apabila ia melibatkan projek-projek, inisiatif dan infrastruktur negara.

Inilah sebabnya kita sering melihat infrastruktur awam runtuh dari masa ke semasa, seperti tiada apa yang dilakukan dengan betul pada kali pertama dalam pelaksanaan kita yang seringkali tergesa-gesa dan berlengah-lengah, yang sering menyusuli inisiatif negara yang cacat sewaktu jari dituding di sekeliling, dan mereka yang bertanggungjawab menolak tanggungjawab itu.

Satu contohnya ialah bagaimana Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) telah ditubuhkan berikut serangan maut oleh kumpulan bersenjata Sulu di Lahad Datu, dan pembetulan berikutnya selepas serbuan dan penculikan terus berlaku dengan sewenang-wenangnya di sana.

Walaupun organisasi keselamatan itu sedang disusun semula dan diperkukuhkan selepas beberapa penculikan, Sabtu lepas menyaksikan sebuah lagi serangan berlaku di pulau peranginan Mabul oleh kumpulan bersenjata yang tidak dikenali, walaupun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tiba di negeri Malaysia Timur itu untuk menyelia penyusunan semula Esscom.

Seorang pegawai polis terbunuh dan seorang lagi diculik dalam serbuan itu, yang dilaporkan disifatkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai serangan balas terhadap serbuan komando Malaysia ke atas sebuah kubu kuat militan, yang menyaksikan mangsa penculikan dari sebuah serbuan awal diselamatkan.

Walaupun Zahid betul bahawa kita tidak harus memperkecilkan usaha-usaha anggota keselamatan yang terus membahayakan nyawa mereka bagi memastikan rakyat Malaysia selamat, adalah wajib bagi kita semua mempersoalkan KDN yang bertanggungjawab bagi isu keselamatan dalam negeri, dan Perdana Jabatan Menteri, di mana Esscom dan agensi yang bertanggungjawab untuk keselamatan maritim, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia ditempatkan.

Pembangkang persekutuan lekas untuk mendakwa bahawa ini adalah kegagalan kerajaan yang diterajui BN dalam menjaga keselamatan rakyat Malaysia dan anggota keselamatan, tetapi kecacatannya adalah lebih mendalam. Kerana ia menunjukkan perancangan tergesa-gesa dan pelaksanaan yang cacat inisiatif Esscom berikutan pencerobohan warga Sulu.

Memang benar Esscom tidak dilaksanakan dengan betul pada kali pertama kerana perancangan dan sumber yang tidak cukup telah diberikan, seperti yang dinyatakan oleh ahli-ahli parlimen BN Sabah juga.

Dan lebih buruk lagi apabila serbuan ke Sabah terus berlaku, baik Menteri Dalam Negeri mahupun Perdana Menteri tidak tampil untuk mengambil tanggungjawab secara peribadi. Zahid hanya mengulangi ayat biasa bahawa berlakunya risikan yang bocor disebabkan pengkhianat di dalam perkhidmatan keselamatan.

Jika pengkhianat wujud di dalam pasukan polis atau agensi penguatkuasaan lain yang berada di bawah bidang kuasa beliau, Zahid sekurang-kurangnya harus meminta maaf di atas kejadian serius ini.

Apabila ia melibatkan hal-hal keselamatan, tanggungjawab itu berada di bahu beliau. Di negara lain, pengakuan bahawa adanya pengkhianat dalam kerajaan akan diikuti oleh perletakan jawatan oleh mereka yang bertanggungjawab secara langsung.

Bagi Najib, beliau terus mengatakan bahawa Esscom memerlukan rombakan, perlu disusun dan perlu diberikan lebih banyak sumber.

Sememangnya sebagai PM, beliau harus memberitahu rakyat mengapa Esscom masih cacat di sebalik rombakan dan Sabah masih terdedah kepada pencerobohan.

Beliau juga perlu menunjukkan akauntabiliti dan memohon maaf dan tidak memindahkan kesalahan dengan cara memetik kekurangan sumber.

Kegagalan melakukan dengan betul pada kali pertama dan memikul tanggungjawab adalah penyakit yang menjangkiti Esscom dan projek-projek, pembangunan infrastruktur lain Malaysia dan juga pentadbiran kerajaan kita.

Ia adalah satu perkara yang menyedihkan kerana saya pernah menulis pada tahun lalu, apabila ia melibatkan infrastruktur negara, kita adalah apa yang kita bina, dan adalah sedih untuk melihat bahawa penyakit yang sama masih menghantui Malaysia yang kita cintai.

Jika ini berterusan, Esscom tidak akan menjadi satu-satunya perkara yang akan gagal, perkara-perkara lain di Malaysia juga akan punah.


~ The Ant Daily

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.