Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SIKAP MESIR SEBENARNYA MEMBUAT ISRAIL MENGGANAS

Selasa, 15 Julai 2014

Pertahan Palestin: Negara Arab tidak boleh diharap

NEGARA Arab dalam kedudukannya paling lemah sekarang dan terjebak pula dalam kancah perang saudara, tidak mungkin dapat menolong umat Islam di Palestin yang kini diserang secara gila oleh Israel.

Lebih-lebih lagi rejim tentera Mesir sendiri yang kini berkuasa begitu akrab dengan Israel, malah menutup Trowong Gaza, yang selama ini digunakan oleh umat Islam menyalurkan bantuan makanan dan perubatan kepada umat Islam Palestin. Kini bantuan hanya melalui perbatasan Rafah, tetapi menghadapi pelbagai sekatan oleh tentera Mesir.

Pelbagai pihak menuntut Mesir supaya membuka pintu sempadan Refah itu secara kekal, kerana ini adalah persoalan hidup mati umat Islam di Gaza. Terapi belum ada jawapan dari tentera Mesir.

Ada laporan mengatakan bahawa stok makanan dan perubatan di Gaza kini tidak sampai 30 peratus saja lagi sejak beberapa hari lalu dan akan terus berkurangan.  Malah ada laporan terkini bahawa hospital di Gaza telah kehabisan ubat-ubatan dan bahan api, sedangkan mereka yang tercedera semakin ramai.

Dalam masa yang sama tiada lagi kawasan selamat di Gaza, melainkan menjadi sasaran serangan udara dan darat Israel.

Israel mengaku mengerahkan 20,000 pasukan tentera simpanannya untuk serangan di Gaza yang kini memasuki minggu kedua. Bagaimanapun kebanyakan serangan setakat ini dilakukan daripada udara, dengan 1,200 sasaran telah dibedil.

Hamas, pejuang Islam yang mendominasi Gaza, melancarkan ratusan roket ke Israel, menyerang jauh lebih dalam ke nagara itu berbanding sebelum ini. Tetapi dibalas oleh Israel dengan serangan udara besar-besaran.

Siapakah lagi yang boleh diharapkan oleh rakyat Palestin untuk membantu mereka kerana dunia Arab semakin lemah dan berpecah-belah, terlibat dalam kancah perang saudara di Iraq dan Syria yang menuju kepada kehancuran kedua-duanya.

Walaupun ada penyatuan Hamas dan Fatah yang kini dalam proses untuk membentuk semula Kerajaan Perpaduan, tetapi sebenarnya hanya satu suara penyatuan kepada Palestin untuk berurusan dengan Barat dan PBB. Dari segi ketenteraan, tiada ada yang perlu dibimbangkan oleh Israel kerana kekuatan tentera Hamas dan Fatah tidak seberapa.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.