Beliau berkata demikian mengulas tindakan seorang penceramah bebas, Shahul Hamid Seeni Mohd yang didakwa menghina agama Hindu dan kaum India dalam ceramah agamanya.

Shahul kemudiannya meminta maaf dan berharap diberi peluang untuk memperbaiki diri atas kesilapan tersebut.

“Semua penganut agama di Malaysia perlu sentiasa menghayati prinsip saling hormat-menghormati dalam mengamalkan kehidupan bermuafakat dan harmoni.

Bagi umat Islam, semangat saling menghormati dan persaudaraan yang dianjurkan selari dengan mesej Islam sebagai rahmat kepada sekalian alam patut dijadikan tema dalam kehidupan,” katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Menurutnya, perbuatan tersebut hanya akan menimbulkan suasana tegang dan prejudis antara penganut agama.

“Perbuatan menghina, mempersenda dan memperleceh agama lain ataupun pengamalan agama mereka amat bertentangan dengan seruan ayat al-Quran di dalam surah al-An'am (6), ayat 108.

“Perbuatan tersebut hanya akan menimbulkan suasana ketegangan dan prejudis antara penganut agama. Walau bagaimanapun sikap ini tidak menghalang perbincangan ilmiah, perdebatan dan juga dialog harmoni antara agama,” katanya.

Namun, menurutnya, perbuatan meminta maaf Shahul perlu dipuji dan dijadikan pengajaran kepada semua rakyat Malaysia.

“Sikap Ustaz Shahul yang memohon maaf harus dipuji dan dijadikan pengajaran untuk semua warga Malaysia yang bertanggungjawab tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman.

“Kejadian seumpama itu bukanlah baru, malah pada tahun lalu kita dikejutkan dengan sikap biadab Alvivi dan juga beberapa perlakuan menghina azan dan agama Islam.

“Biarlah yang berlalu dijadikan sempadan dan bersama kita lakarkan masa depan rakyat Malaysia yang lebih bertolak ansur dan saling hormat-menghormati,” katanya.