Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PENGSAN RAKYAT

Tarif Elektrik TNB Akan Naik Lagi? Tenaga Nasional Berhad TNB Rugi Bersih RM453.9 Juta

by Staff Berita Semasa on October 29, 2011
tnb9 Tarif Elektrik TNB Akan Naik Lagi? Tenaga Nasional Berhad TNB Rugi Bersih RM453.9 Juta
Munasabahkah kalau tarif elektrik naik lagi selepas ini? Kalau ikut rekod keuntungan TNB sebelumnya, TENAGA Nasional Bhd (TNB) telah peroleh untung bersih sebanyak RM3.2 bilion dalam tahun kewangan berakhir 31 Ogos 2010. Kemudian, Tenaga Nasional Bhd (TNB) berjaya peroleh untung bersih untuk tempoh berikutnya, separuh masa pertama berakhir 28 Februari lalu sejumlah RM1.343 bilion….
KUALA LUMPUR :  Tenaga Nasional Berhad (TNB) mencatatkan kerugian bersih RM453.9 juta pada suku keempat tahun kewangan semasa ekoran kekurangan bekalan gas dialami oleh syarikat itu. Sehubungan itu, keuntungan bersih syarikat tersebut bagi tahun kewangan 2011 merosot 84 peratus kepada RM499.5 juta berbanding RM3.2 bilion pada tahun kewangan 2010.
Dalam kenyataan pada sidang media hari ini, kumpulan itu berkata, keadaan itu telah menyebabkan pertambahan kos bahan api RM2.1 bilion ekoran kekurangan bekalan gas, sekali gus memaksanya menggunakan minyak dan sulingan yang berharga tinggi untuk menjana tenaga elektrik.
Ketua Pegawai Eksekutif TNB Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh berkata, beliau berpandangan bahawa akan menjadi satu cabaran bagi Petronas untuk memulihkan sepenuhnya bekalan gas semula jadi dan ekoran penggunaan bahan api ganti yang mahal, keputusan suku pertama tahun kewangan semasa syarikat utiliti itu juga dijangka sama sebagaimana dialami pada suku keempat tahun kewangan lalu. Katanya, TNB sedang mengadakan perbincangan dengan kerajaan mengenai soal mendapatkan pampasan daripada Petronas. “Pampasan dalam bentuk tertentu diperlukan,” kata Che Khalib. (Sumber : MalaysianInsider)
tnb Tarif Elektrik TNB Akan Naik Lagi? Tenaga Nasional Berhad TNB Rugi Bersih RM453.9 Juta
Untung adat meniaga. Ada untung, ada rugi. Tapi sungguh tidak patut kalau TNB boleh rugi teruk. Takkan TNB monopoli pun boleh rugi banyak? Kemudian pada pertengahan tahun, tarif elektrik baru sahaja dinaikkan dengan purata kenaikan sebanyak 7.12%. Walaubagaimanapun, TNB tak setuju yang mereka monopoli industri tenaga sekarang ini…..Jawapan mereka ada pada paparan (gambar) di bawah ini…
tnb8 Tarif Elektrik TNB Akan Naik Lagi? Tenaga Nasional Berhad TNB Rugi Bersih RM453.9 Juta
Antara beberapa alasan yang popular diberikan rugi setiap kali menerima kerugian tempoh-tempoh tertentu beberapa tahun kebelakangan ini, sehingga adakala menyebabkan mereka bertindak menaikkan tarif elektrik beberapa kali sebelum ini :
  1. ringgit lemah berbanding euro/yen/etc
  2. kenaikan harga minyak/gas dunia
  3. kekurangan bekalan gas
  4. kenaikan harga arang batu
  5. kemerosotan permintaan
tnb10 Tarif Elektrik TNB Akan Naik Lagi? Tenaga Nasional Berhad TNB Rugi Bersih RM453.9 Juta
(Gambar Barisan pemain utama IPP di Malaysia)
Dan…kena tambah satu lagi faktor yang menyebabkan kadar keuntungan TNB jatuh adalah disebabkan pembelian mahal kuasa yang dihasilkan oleh Pengeluar Tenaga Bebas (IPP). Untuk rekod, TNB terpaksa menanggung RM12.5 billion untuk beli kuasa daripada IPP berbanding tahun kewangan sebelumnya 2009 dengan RM11.8 billion. Tahun 2011, berapa pula tanggungan TNB terhadap IPP?

tnb7 Tarif Elektrik TNB Akan Naik Lagi? Tenaga Nasional Berhad TNB Rugi Bersih RM453.9 Juta
Punca kerugian TNB kali ini adalah disebabkan kebakaran pada Disember 2010 di blok Bekok yang terletak di pesisir 200km dari Pantai Timur Semenanjung. Penyambungan semula bekalan penuh dah berkali-kali ditangguhkan. Sehingga akhirnya TNB terpaksa beralih kepada bahanapi lain yang lebih mahal. Itu sebab mereka rugi banyak kali ini berdasarkan kenyataan TNB baru-baru ini.
tnb11 Tarif Elektrik TNB Akan Naik Lagi? Tenaga Nasional Berhad TNB Rugi Bersih RM453.9 JutaPelik, setahu kami Malaysia ini kaya dengan rizab gas asli. Jadi mengapa Petronas boleh menghadapi kekurangan bekalan gas, yang telah mengakibatkan kerugian kepada Tenaga Nasional? Kalau sebelum ini, Petronas mampu membekalkan 1200 juta mmscfd sehari kepada sektor penjanaan kuasa tetapi sekarang turun mendadak kepada hanya  sekitar 900 juta mmscfd pada tahun ini.
Menurut Petronas, kekurangan gas kerana harga gas subsidi (ha…yang ini siapa yang paling banyak dapat?) dan penggunaan gas sebagai ganti kepada arang batu dan ini telah mendorong permintaan tinggi terhadap gas.
Tambah Petronas lagi,
  • Subsidi gas telah diberikan sejak tahun 1997 lagi sehingga menyebabkan permintaan gas sebagai ganti kepada arang batu dan minyak meningkat melebihi keperluan
Yang menjadi persoalannya sekarang,  adakah jika bekalan bekalan dari Bekok C walaupun berjaya dipulihkan sepenuhnya, kekurangan gas akan berjaya diselesaikan? Secara faktanya, Malaysia bukan calang-calang rizab gasnya sehingga Malaysia diletakkan pada kedudukan ke-14 di dunia dari segi rizab gas, mengikut laman web Malaysia Gas. Setakat ini ada cadangan telah dikemukakan yang mana beberapa pengeluar tenaga bebas perlu berkongsi kos yang tinggi ketika ini. Mahu atau tidak, tidak diketahui lagi.
Pendapatan daripada gaji CEO dan elaun orang-orang di belakang pengurusan Tenaga Nasional Berhad (TNB) :
tnb2 Tarif Elektrik TNB Akan Naik Lagi? Tenaga Nasional Berhad TNB Rugi Bersih RM453.9 Juta
Sedangkan TNB untung banyak tahun lepas pun, TNB masih bertindak naikkan tarif elektrik, inikan pula kalau jumlah keuntungan bersih mereka merosot. Dan adakah ini merupakan signal awal untuk tarif elektrik dinaikkan tidak lama lagi?

Never miss to get updates on Beritasemasa.com. Subscribe now!Subscribe in a reader  
Get new news via RSS and reader or subscribe via email
Masukkan email anda di ruangan bawah :




{ 18 Komen Bernas… Telah Dikongsikan Setakat ini. Pandangan Anda Pula? }
1 Anoy October 29, 2011 at 10:35 am
kalau tnb untung che khalib naik gaji, tnb rugi che khalib kena turun gaji ka? ok tak deal ini?
2 fasha sandha insaf October 29, 2011 at 3:48 pm
ok jugak tu.. fasha sandha insaf menulis artikel ..inilah orang Islam yang hina agamanya sendiri

3 Rahimi October 29, 2011 at 10:42 am

- TNB beli gas subsidi Petroknas – rakyat kena tanggung
- Petroknas dituntut pampasan oleh TNB – rakyat kena tanggung, lagi….
- falsampah meniaga apa yang diorang ikut ni…

4 Anti Kapitalis October 29, 2011 at 10:51 am

tahla..hati kuat aku rasa mcm kekurangan gas ini sesuatu yang dirancang sebagai alasan untuk Petronas buat untung lebih besar kat psran luar, lagi byk untung wooo….
daripada jual rege murah kat sini. pendpat aku je…

5 Muslim October 29, 2011 at 11:43 am

yang ini gaji CEO TNB sebulan ka setahun? Kalau sebulan…mak datuk.
Giler apa diorang ni. kalau tarif leketrik murah, aku tak kisah. ni caj mahal
dapat ulak gaji tinggi…

6 Gurkha Pencen October 29, 2011 at 11:47 am

PATI yang masuk ke Malaya ni sewa rumah hanya untuk tidur aja. Siang hari ia bekerja.Jadi penggunaan elektrik di setiap isi rumah tak lebih RM 20. Subsidi yang di beri oleh TNB pada pengguna yang tidak melebihi RM 20 akan diperolehi oleh PATI ini. Rakyat Malaya kena cukai tapi PATI ini lari dari cukai dan dapat subsidi. TNB terpaksa mendukung biawak hidup ini. IPP dapat subsidi. Jana ke atau tak jana elektrik. TNB kena bayar dengan IPP berdasar pada kontrak yang dibuat oleh pemimpin terdahulu. Alasan kerugian TNB boleh meberi kelebihan untuk mereka menaikkan tariff elektrik di masa hadapan,

7 Junta October 29, 2011 at 11:51 am

memang cantik
syed mokhtar – Melayu
lim goh tong – Cina
Francis Yeoh – Cina
Ananda Krishnan – India
mungkin inilah yang najib harapkan selama ini, slogan 1Malaysia yang dia dok canang selama ini
ini baru lah dinamakan konsep 1Malaysia
semua bangsa dapat rasa kekayaan negara

8 beejna October 29, 2011 at 5:34 pm

syabas buat warga BS…. satu kajian & fakta yang tepat dan meneyeluruh. kalah wartawan arus perdana. moga2 berita ini disebarkan seluas mungkin untuk rakyat jelata menilai sendiri, betapa KAPITALISnya perniagaan tenaga elekrik di Malaysia ini. Ini bukanlah yang pertama BS mendedahkan kepincangan TNB, tapi sehingga ini, Industri ini terus “KEBAL” untuk disiasat.

9 Petai October 29, 2011 at 5:56 pm

korang ini tahu nak kutuk je
bukan senang nak bekalkan letrik kat korang semua…
yang korang tahu, bukak suis nak lampu on
bagi aku setakat ni aku puas hati dengan servis TNB…
kalau korang nak tahu, Kenaikan tarif 7% hanya cukup untuk menampung kenaikan harga gas saja tapi TNB masih terpaksa menampung subsidi untuk kenaikan harga arang batu.
Memandangkan Amanah Saham Bumiputera merupakan antara pemegang ekuiti terbesar dalam TNB, semua pelabur ASB perlu menyokong sebarang kenaikan tarif letrik.
Bukannya mahal sangat walaupun semakin meningkat. Lebih baik kita bayar bil lebih seringgit atau dua ringgit sebulan asalkan dividen ASB juga meningkat lebih tinggi hasil keuntungan TNB.
Biarkan saja kaum bukan bumiputera pemalas semua melalak. Kaum miskin mundur macam cina memang kaki subsidi.
10 Rakyat 1 Malaysia October 30, 2011 at 1:32 am
Pandangan yg bernas, tetapi sebagai pengguna kita perlu tahu mengapa tarif perlu dinaikkan bukan kita tak mampu bayar tetapi kenalah ada sebabnya. Mengapa TNB perlu beli dari IPP walaupun tahu IPP jual harga mahal kenapa tak jana sendiri elektrik (macam mana berniaga kalau buat sendiri boleh murah tapi nak juga beli yg mahal) itu namanya bodoh atau ada sebab yg tersembunyi. Fikirkanlah………….

11 Plant vs zombie October 29, 2011 at 8:41 pm

gila gaji tu. sedangkan kt kerja kerajaan minta naik cikit pn kerajaan tak bagi. mereka boleh plak gaji juta2. yang atas tu untuk sepuluh tahun, setahun atau sebulan. kalau sebulan mmg gila kaya. gaji aku yang kerja ni simpan 20 tahun pun belom tentu sampai 500ribu. tahniah tahniah tahniah…
12 Azhar Tahir October 29, 2011 at 9:56 pm
gaji untuk setahun bro tu gaji kalau tnb rugi, kalau untung besau, aku rasa 7 keturunan tak larat nk mentekedarah diorang punya gaji….

13 Linda October 30, 2011 at 12:06 am

Kalau TNB adalah syarikat monopoli yang tidak diikat kaki dan tangan dan boleh menaikkan harga sesuka hati yang menyebabkan hanya sikaya boleh menikmati cahaya dan simiskin hidup dalam kegelapan, pasti TNB akan rugi lebih besar sebab simiskin tidak akan berdiam diri melihat kesenangan dan kemeriahan sikaya. Sikap vandalisma simiskin akan menyebabkan pencawang-pencawang elektrik TNB banyak yang terbakar, tanggapannya biar sikaya dan simiskin sama-sama bergelap.

14 cICAK tOkek October 30, 2011 at 8:27 am

TNB rugi kerana membeli tenaga yang di jana oleh IPP pada kadar harga yang lebih tinggi? Macam mana boleh jadik macam tu????? Apa ke bodohnya orang yang buat perjanjiantu?. Tak pandai meniaga ke? Kalau IPP tu letak harga mahal, jangan beli. Ini nak mintak duit rakyat untuk mengayakan penjana IPP. Jangan kerana bangangnya orang yang draf perjanjian maka rakyat jadi mangsa!!!!!!!!!!! Tak paham akuk!

15 eddie October 30, 2011 at 1:13 pm

TNB untung sebab jual aset…dah tiada apa nak jual…sebab tue rugi…kos operasi TNB memanglah tinggi, itu tidak dinafikan dengan subsidi yang tidak menampung kos operasi…
so berjimatlah sikit terutama yang kawsan suka pasang lampun warna warni seperti kawasan di agungkan oleh BN yang dikatakan pihak pembangkang nak gadai kawasan tue…
p/s: baru nak beli kereta Hybrid…Hybrid ambil tenaga letrik…letrik dari gas…dan gas dari bumi….apa beza kalau pakai petrol…sama aje konsep…renung2kan lah

16 tutttt.... October 31, 2011 at 12:30 am

lps ni pakai lampu minyak tanah je..
yg keje kilang gaji sbln RM700 tak naik2,yg gaji dh juta2 pun tak cukup lg..
Masih ramai lg rakyat kt m’sia ni tak cukup mkn..

17 msi October 31, 2011 at 11:59 am

ntah laa…dunia…dunia…zaman sekarang semua nak tamak haloba…xpikir bebanan rakyat..yg kaya senang lenang…yg miskin bertambah sengsara sengsara..

18 haizzzz October 31, 2011 at 12:34 pm

aku ade 1 pandangan tp diharap korg buat kajian psl hal ni. kan ade alternatif len cth pakai solar. mmg pembelian solar agak mhl tp kalo di negara luar cthnye US, syarikat konsesi utiliti akan beli balik elektrik yg dijana dari system solar tersebut..mmg agak pelikkan?dan yg lg pelik, cthnye penggunaan 1 kilowatt=2 sen utk cas domestik,jual balik pada harga 9 sen per kilowatt..jd penduduk US boleh jana keuntungan dengan jualan balik ni. malah ada yg smpai m’cecah $3000 setahun.di Malaysia ade juga konsep ni tp xsilap xberi return value kpd pengguna..kalo betul gomen benar2 dan kearah bumi hijau,wat kajian atas perkara ni..ty.

0 orang berkata:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.