Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PERKASA BERCANGGAH DENGAN 1 MALAYSIA


Ibrahim Ali memalukan diri sendiri: Jalan buntu buat Perkasa

Posted on Friday, October 28 @ 01:29:46 PDT by tokdalang

Oleh Wong Choon Mei

Ketentuan untuk Perkasa telah terpahat. Ianya ditubuhkan dua tahun lalu oleh sesumpah politik, Ibrahim Ali. Harapan untuk terus bernafas mungkin kurang dari dua tahun.

Sebagai satu kemasyghulan kepada orang bukan-Melayu dan ketidakmampuannya mempengaruhi kaum sendiri, Si Batu Api terkenal Malaysia ini akan melihat sendiri kemandulan penyertaan ahli ke dalam pertubuhan pro-Melayu yang dibentuk selepas kejadian pembakaran beberapa gereja tahun 2010 yang lalu.


Dan samada dia akan menutup warungnya atau tidak, Perkasa terlihat berkecai, akibat pemimpin mereka sendiri yang kekurangan buah fikiran, dinamik dan wawasan untuk perjuangan. 

Namun begitu, dalam pengertian sebenarnya, Ibrahim Ali yang juga ahli Parlimen Pasir Mas menyalahkan semua orang termasuk orang Melayu di dalam kenyataan terbarunya. Sewaktu memberikan ucapannya di acara Mesyuarat Agung Tahunan ke-2 pertubuhan itu, Ibrahim mengherdik orang Melayu kerana tidak menyertai secara beramai-ramai pada acara menentang ‘Kristianisasi’ di negara ini.

“Sudah jam 4 petang pun, masih kurang dari 10,000 orang yang hadir. Saya amat malu sebagai seorang Melayu dan Islam. Ke mana perginya orang Melayu kita?” persoal Ibrahim ketika menggulung perbahasannya.

Bersenjatakan kebencian terhadap kaum dan agama lain
Seperti yang dihujahkan oleh pengamal politik negara, Ibrahim gagal melihat apakah dia turut boleh dipersalahkan kerana kehadiran orang ramai yang kurang di acara Himpun yang memainkan isu kaum itu.

Dengan sokongan dari bekas Perdana Menteri, Mahahtir Mohamad, Perkasa tertubuh dengan gegak-gempita dan dokongan parti UMNO. Namun, kebergantungan yang tinggi menghantui kaum dan agama lain tidak difikirkan.

Hampir dua tahun berlalu dan Perkasa masih belum mampu mengotakan kata-katanya untuk memperjuangkan hak kaum Melayu untuk lebih sejahtera. Dari satu sisi yang lain, cara berpolitik Ibrahim yang merendah-rendahkan UMNO dan seterusnya ketidakmampuan dalam menuntut kerajaan pimpinan UMNO menggubal dasar-dasar utama bagi memperbaiki keperluan-keperluan untuk orang Melayu, adalah kesilapan besar. Orang Melayu yang selama ini diberikan hak istimewa ekonomi tetap masih antara yang termiskin di dalam negara.

"Betul, Ibrahim Ali patut merasa malu terhadap diri sendiri kerana menghalau orang Melayu pergi. Ini menunjukkan masyarakat Melayu menolaknya dan sebagai satu amaran kepada UMNO yang ia tidak lagi mampu menggunakan taktik lapuk menipu orang Melayu,” ujar Ahli Parlimen Bukit Gantang, Nizar Jamaluddin kepada Malaysia Chronicle. 

Acara yang dinamakan Perhimpunan Sejuta Umat Islam itu hanya dihadiri kurang dari 5000 orang di stadium Shah Alam minggu lepas, apabila dikesan oleh politikus parti itu yang mempergunakan isu agama sebagai sandaran.

Ibrahim Ali dikatakan sebagai penggalak utama tetapi selepas penganjur acara menghidu gerak-geri dia dan beberapa orang lagi pemimpin UMNO seperti Senator Ezam Mohd Nor dan Ahli Parlimen Bandar Baru Kulim Zulkifli Nordin, mereka bergegas dihilangkan dari senarai rasmi penceramah.

Pada ketika itu, ianya sudah agak terlambat. Himpun dilihat sebagai sebuah acara politik dan bila PAS mendedahkan yang UMNO cuba menggunakan acara itu untuk sekali lagi menghidupkan kerajaan perpaduan, orang Melayu rasa tertipu dan tidak mengambil pusing tentang acara itu lagi.
Melayu ‘jaguh’ atau ‘pemusnah’ orang Melayu 

Sewaktu mesyuarat Perkasa beberapa hari kelmarin, Ibrahim turut merungut yang orang Melayu hanya tahu meminta-minta untuk ‘sesuatu’ namun tidak mahu bangun melawan mendapatkan hak mereka. Sekiranya orang Melayu terus menjadi pasif, mereka akan dibuli dan merana seperti nasib orang Melayu di Singapura dan Pulau Pinang di mana mereka terpaksa akur dengan orang Cina.

"Namun bila ada pertemuan atau perhimpunan, kenapa ini kenapa itu? Apa pengorbanan kita? Berapa jauh yang sanggup kita lakukan?” kata Ibrahim yang sering menyatakan bahawa dia neutral dalam politik.

Namun orang Melayu hilang kepercayaan terhadap Perkasa yang memperjuangkan kaum Melayu kerana tiada penghasilan dan sering sahaja memperkudakan bangsa dan agama orang lain dalam kegiatannya. Ramai orang Melayu yang turut malu dengan kelakuan perkauman Ibrahim dan sahabat-sahabatnya yang langsung tidak diendahkannya dan malah menyatakan kelakuan ini adalah apa yang diperlihatkan di dalam jaguh orang Melayu.

Orang Melayu mula menjauhkan diri mereka dari Ibrahim yang gagal hadir perhimpunan BERSIH 2.0 untuk pilihanraya bersih dan adil, di mana dia berikrar akan hadir melawan sesiapa sahaja yang mempersoal hak orang Melayu. Bagi ramai orang Malaysia, watak yang dimainkan oleh Ibrahim sebelum perhimpunan BERSIH 2.0 itu dibuktikan tanpa ragu-ragu yang PERKASA hanyalah alat atau jentera UMNO untuk melemahkan sesiapa yang menentangnya.

“Ibrahim Ali telah berbakti lebih dari orang lain menongkat pengertian Mahahtir yang orang Melayu itu lemah, tidak mandiri dan terlalu bergantung kepada pemberian kerajaan dan jika mereka tidak dapat apa yang diinginkan, mereka sanggup menggunakan kekerasan ke atas orang bukan Melayu. Inilah gambaran yang telah Ibrahim dan Mahathir berikan kepada orang bukan Melayu dan gambaran yang sama jugalah yang sedang digunapakai oleh dunia luar tentang orang Melayu di Malaysia,” ujar Timbalan Presiden PKR, Tian Chua kepada Malaysia Chronicle.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.