Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RAKYAT MESTILAH DISEDARKAN

Wednesday, October 26, 2011

HANYA PETI UNDI YANG BOLEH AJAR UMNO-BN FAHAM TENTANG BAHASA LAPORAN AUDIT NEGARA

Meskipun ditegur setiap tahun, kerajaan Umno-BN tetap pekak kepada saranan Ketua Audit Negara (KAN), bahkan budaya penyelewengan, pembaziran, ketirisan dan keborosan semakin subur dalam pengurusan kewangan negara, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man.

Dalam satu kenyataannya, Ustaz Tuan Ibrahim menyimpulkan kerajaan umno-BN tidak akan faham bahasa laporan audit, yang boleh menyedarkan mereka hanyalah bahasa daripada 'peti undi' apabila Laporan Audit 2010 mendedahkan lagi penyelewengan yang sama seperti tahun-tahun terdahulunya dalam pengurusan projek dan pembelian perkakas agensi kerajaan.

Mengikut laporan terbaru, antara teguran yang dibuat KAN, ia kelakuan agensi kerajaan yang sangat jelas melanggari undang-undang.Sebagai contoh, kata beliau, bangunan tambahan Perpustakaan Negara yang diduduki tanpa Sijil CF tidak sepatutnya berlaku kerana sebagai sebuah agensi kerajaan, mereka mesti tahu peraturan dan risiko menduduki sesebuah bangunan tanpa Sijil Boleh Menduduki (CF).

"Demikian juga teguran terhadap banyaknya projek kerajaan diberi melalui runding terus dan ianya jelas suatu tindakan untuk memberi projek kepada kroni dan mereka yang tidak layak menerimanya," ujarnya.Antara projek runding terus yang merugikan negara termasuk pembelian kuda 'sakit' oleh Majlis Sukan Negara. 

Daripada 23 ekor kuda yang dibeli dengan harga RM246,000 seekor, hanya 5 ekor sahaja layak bertanding, kata Ustaz Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.Beliau juga membangkitkan keborosan dalam Jabatan Taman Laut Malaysia (JTLM) membelanjakan lebih daripada RM128,000, iaitu lebih 2,810 peratus di dalam pembelian pelbagai jenis peralatan.

Yang paling menjengkelkan, kata beliau ialah pembelian satu binokular oleh JLTM pada harga RM56,350 atau 2,805 peratus tinggi daripada harga pasaran RM1,940."Mara (Majlis Amanah Rakyat) juga tidak kurang hebatnya kerana sanggup membeli ketuhar hampir 300 peratus (RM1,200) lebih tinggi daripada harga pasaran RM419 dan 'katil boleh lipat' pada lima kali ganda RM500 dengan harga pasaran hanya RM100. "Keborosan sedemikian ini tidak kena pada tempatnya kerana ia tidak 

mendatangkan sebarang faedah pada warga Mara," tegur beliau lagi.Selain itu, kata Ustaz Tuan Ibrahim, syarikat-syarikat GLC yang ditegur bertahun-tahun juga terus dilanda kerugian, antara yang mencatat kerugian yang besar adalah Syarikat Perumahan Negara Bhd (RM21.4 juta); Indah Water Konsortium Bhd (RM33.4 juta); Aset Global Network Sdn Bhd (RM41.1 juta); 

Keretapi Tanah Melayu Berhad (RM92.6 juta); manakala Prasarana Bhd (RM367.1 juta).Pada skop yang lebih besar, kata beliau, ialah kenaikan hutang negara sebanyak 12.3 peratus kepada RM407.11 billion pada 2010 daripada RM362.39 billion pada 2009.

Ini merupakan tahun kedua berturut-turut nisbah hutang negara kepada KDNK melebihi 50 peratus pada 53.1 peratus, kata beliau. Penyelewengan di atas, tegas beliau menunjukkan teguran bahasa audit yang tidak difahami Umno-BN."

Justeru mereka terus menghampakan rakyat tanpa sebarang perubahan dilakukan. Maka, jelas yang boleh mengajar mereka ialah peti undi, dan rakyat tidak seharusnya mensia-siakan peluang di petak undi bagi mengajar dan menghukum kerajaan pekak ini," tambah beliau.Beliau juga memberikan amaran kepada rakyat bahawa kekecewaan itu akan pasti berulang selagi kerajaan yang ada tidak diganti dengan kerajaan baru yang lebih beramanah dan bertanggungjawab.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.