Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Demonstran baling batu, pecahkan halangan FRU, inkuiri Bersih diberitahu

August 09, 2012
KUALA LUMPUR, 9 Ogos — Para demonstran merempuh halangan di Dataran Merdeka pada perhimpunan “duduk bantah” anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), 28 April lalu menyebabkan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) terpaksa menggunakan meriam asid dan gas pemedih mata untuk menyuraikan demonstrasi, inkuiri Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) diberitahu.

ASP Alekzandra Dawam, pegawai FRU yang bertugas pada hari tersebut berkata, mereka menggunakan meriam asid dan gas pemedih mata selepas memberi amaran berkali-kali.

Katanya, orang ramai bergerak menujunya dari Jalan Tuanku Abdul Rahman pada pukul 3 petang.
Dia mendakwa penyokong berterusan untuk bergerak, dan membaling batu, botol, mozek dan objek besi ke arah polis dan FRU.

“Kami telah dipaksa untuk menembak mereka dengan air yang mengandungi asid apabila mereka terus datang ke depan.

“Apabila kami berhenti, mereka datang kembali ke hadapan.
“Kemudian saya mengarahkan pegawai daya untuk terus menembak ke arah penunjuk perasaan yang bergerak dari arah Jalan Tuanku Abdul Rahman,” katanya lagi.

Alekzandra turut berkata dia tidak mengikut standard operasi prosedur (SOP) kepada FRU selepas beberapa kali memberi amaran sebelum menembak air asid.

Akan tetapi katanya, bahawa SOP itu hanya boleh digunakan apabila meriam air dan gas pemedih mata tidak berjaya menyuraikan mereka.

Beliau pada awalnya mengarahkan pegawainya menembak dengan air biasa atas budi bicara, tetapi selepas menembak, apabila mereka datang sekali lagi, polis terpaksa menggunakan air asid untuk menyuraikan perhimpunan.

“Air yang dicampur asid ini akan menyebabkan badan jadi gatal dan panas dan mencetuskan panik dari segi psikologinya,” kata Alekzander lagi.

Panel inkuiri yang diketuai oleh naib pengerusi Suhakam, Datuk Dr Khaw Lake Tee, dan dibantu oleh Professor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid dan Detta Samen, akan menemubual 22 saksi dan pegawai polis dalam masa 22 hari.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.