Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Rabu, 1 Ogos 2012


Pemuda PAS cabar agihan wang ehsan diaudit


KOTA BHARU: Jika benar wang ehsan yang diagihkan oleh kerajaan pusat melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) adil, Pemuda PAS Kelantan mencabar agar ia diaudit dan dibentangkan kepada rakyat.

Demikian kata Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latif Abdul Rahman
(gambar) dalam kenyataannya hari ini.

Beliau mengulas kenyataan yang dikeluarkan oleh Bendahari Pemuda UMNO Kelantan, Datuk Bazlan Baharuddin yang disiarkan di dalam akhbar Sinar Harian hari semalam.


Bazlan dalam kenyataan tersebut menyifatkan bahawa PAS hanya berlakon membela rakyat dalam isu tuntutan royalti minyak.

Menurutnya, tujuan kerajaan Pusat menukar wang royalti tersebut kepada wang ehsan dan tidak disalurkan melalui kerajaan negeri ialah kerana tidak mahu ia diagih secara tidak adil oleh kerajaan negeri.


"Saya menyifattkan kenyataan Bazlan ini sebagai satu kenyataan yang sangat mengarut dan tidak benar apabila mempertahankan langkah kerajaan pusat mengubah royalti menjadi wang ehsan hanya semata-mata kerana bimbang ia tidak dapat diagihkan dengan adil.



"Sedarkah Bazlan bahawa pembahagian yang dilakukan oleh kerajaan Pusat itulah yang tidak adil?" soal beliau.


Hakikatnya, kata Latif, pembahagian wang ehsan ini tidak pernah diaudit dengan telus.

Juteru, jika Bazlan mendakwa bahawa wang ehsan yang diagihkan oleh kerajaan pusat melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) adil, beliau mencabar agar ia diaudit dan dibentangkan kepada rakyat.

Abdul Latif mengingatkan bahawa perjanjian yang dimeterai antara kerajaan negeri Kelantan dan Petronas itu adalah perjanjian untuk mengeluarkan lima peratus wang royalti minyak kepada negeri dan wang itu pula sepatutnya diserahkan kepada kerajaan negeri tersebut untuk diurus tadbir dan dimasukkan dalam Wang Disatukan.


Ia menjadi hak kerajaan dan rakyat negeri secara undang-undang, katanya.


Inilah juga yang ditegaskan oleh Ketua UMNO Bahagian Gua Musang sendiri, Yang Berhormat Mulia Tengku Razaleigh Hamzah, tambah Abdul Latif.


Bazlan, kata beliau, sepatutnya menyedari bahawa di negeri-negeri yang diperintah oleh UMNO dan Barisan Nasional, tahap kemiskinan masih teruk sekalipun menerima wang royalti minyak.


Inilah yang berlaku di Sabah dan Sarawak yang jauh lebih terkebelakang berbanding Kelantan.


"Adakah ini bukti kebijaksanaan kerajaan Barisan Nasional menguruskan duit?" soalnya.


Justeru, beliau mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan yang dikeluarkan oleh Bazlan.


"Pada saya, beliau tidak layak bercakap tentang membela nasib rakyat Kelantan," katanya.


Adalah lebih baik beliau menumpukan perhatian kepada mempertahankan kerusi Ketua Pemuda UMNO Gua Musang yang diperolehinya secara kontroversi empat tahun yang lepas di samping belajar menghormati tokoh pemimpin yang lebih senior di Gua Musang sendiri iaitu YBM Tengku Razaleigh Hamzah, tambahnya.
 

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.