Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

sABOTAJ ???


Rabu, 2 Januari 2013

Syabas SABOTAJ SEMUA PAM AIR DIROSAK..?

KETUA Pegawai Eksekutif (CEO) Syabas, Datuk Ruslan Hassan (kiri) mendengar luahan penduduk flat Sri Melaka berikutan gangguan bekalan air akibat kegagalan kali kedua sistem rumah pam di Wangsa Maju dan Pudu Hulu Baru.
 
Syabas cuai dan tidak bertanggungjawab — YB Dr Xavier Jayakumar
Kerajaan Negeri Selangor menyelar kecuaian Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas ) dalam menyelenggarakan rumah pam Wangsamaju sehingga menyebabkan gangguan air sekitar Ampang, Pandan, Jalan semarak , Ukay Heights, Cheras Baru dan kawasan-kawasan sekitarnya.

Dari siasatan pihak kerajaan, kesemua 5 unit pam air rosak di rumah pam termasuk 2 unit 'standby pump' turut rosak.

Keraguan bagaimana 2 unit 'standby pump' yang jarang-jarang diguna turut tidak berfungsi?
 
Ini jelas menunjukkan kecuaian pihak Syabas dalam menyelenggara secara berkala peralatan di bawah kendaliannya.

Kecuaian Syabas ini mrnyebabkan kepayahan kehidupan harian lebih 60 ribu penduduk kawasan terlibat.
Sekiranya Syabas tidak mampu menyelenggarakan rumah pam tersebut, kerajaan negeri tiada masalah melalui Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) untuk mengendalikan rumah pam tersebut.

Kerajaan menganggap kelalaian Syabas merupakan 'pure negligence and criminal in nature'.

Ini merupakan tindakan sabotaj Syabas bagi memburukkan imej Kerajaan Selangor

Syabas tidak harus terus memeras ugut rakyat dengan 'mereka cipta' berbagai taktik bagi mengujudkan isu kekurangan air di negeri Selangor

Ini adalah antara sebab mengapa kerajaan Selangor mahu menyegerakan proses pengambilan industri air dari syarikat konsesi air kerana Kerajaan sedar bahawa syarikat konsesi air seperti Syabas tidak mampu membekalkan air kepada rakyat.

Syabas berpaksi semata-mata atas keuntungan dengan menaikkan tariff air dari masa ke semasa tanpa mengambil perduli kepentingan rakyat teramai.


Sementara itu Kerajaan Negeri Sedia Pelan Bantuan Atasi Gangguan Air




SHAH ALAM, 2 JAN : Kerajaan Negeri menyediakan pelan bantuan dengan meminta semua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Selangor bersiap sedia bagi mengatasi gangguan bekalan air dibeberapa kawasan di negeri ini.

Menurut Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Husin, Kerajaan Negeri meminta Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) dan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) untuk menghantar lori-lori tangki air ke kawasan terlibat di Bandar Tun Razak, Hulu Langat dan Ampang.

Sehingga kini, sebanyak tujuh lori tangki air dihantar oleh PBT-PBT di Selangor ke Wilayah Persekutuan khusus ke kawasan yang terjejas teruk akibat kegagalan Syabas menyelenggara rumah pam air dan membuat pemeriksaan berkala.

“Menteri Besar juga meminta Unit Pembangunan Ekonomi Negeri Selangor untuk memantau pembekalan air di seluruh negeri dan Wilayah Persekutan Kuala Lumpur serta Putrajaya.

“Pelan bantuan juga disediakan termasuk menghantar lori-lori tangki air ke kawasan yang bermasalah,” katanya.

Gangguan bekalan air ini juga menurut Faekah membuktikan bahawa Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) tidak mampu untuk menguruskan pembekalan air kepada seluruh negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan.

“Ini juga akibat projek penswastaan industri air yang tidak dilakukan secara berhemah oleh kerajaan BN Selangor.

“Konsesi air bukan diberikan kepada syarikat yang mampu dari segi pengalaman mengurus dan kemampuan kewangan tetapi atas dasar mahu mengkayakan kroni.

“Rakyat yang akhirnya menanggung beban, beban membayar harga yang tinggi dan risiko catuan air yang tidak menentu,” kata Faekah dalam kenyataan medianya.

Ujar beliau, ini menguatkan azam Kerajaan Negeri untuk terus mendesak Kerajaan Pusat melaksanakan tanggungjawab mereka di bawah Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (WSIA).

Setakat ini, Kerajaan Pusat sengaja melambat-lambatkan proses penstrukturan semula industri air yang dicadangkan Kerajaan Negeri.

Jelas Faekah, gangguan bekalan air dijangka berlarutan dan menjejaskan lebih 100,000 akaun pengguna.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.