Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

LEBIH 10 RIBU HADIR DI CERAMAH PAKATAN RAKYAT ALOR SETAR

Friday, May 3, 2013

Sejak hari penamaan calon pada 20 April yang lalu, UMNO dilihat terlalu mendabik dada di kawasan Alor Setar dengan dakwaan kononnya rakyat telah bersama mereka dalam beberapa siri ceramah. Dua siri ceramah yang menampilkan Tun Dr.Mahathir di Markaz Besar BN Alor Setar pada malam selepas penamaan calon dan satu lagi program bersama Tun Dr.Mahathir beberapa hari lepas di Kuala Kedah bukanlah ukuran bahawa rakyat bersama mereka.

Kempen Pakatan Rakyat, walaupun tidak begitu agresif pada awalnya telah memberi pukulan balas melalui siri ceramah perdana di Padang Kota Nelayan Kuala Kedah pada malam 1 Mei yang lalu yang menampilkan Tuan Guru Dr. Haron Din dan pemimpin Pakatan Rakyat yang lain. Pada hari ini, satu lagi pukulan maut diberikan kepada Barisan Nasional khususnya kepada Datuk Bashah setelah ceramah "Super Friday" yang membariskan nama-nama besar dalam Pakatan Rakyat diadakan di Stadium Tertutup Suka Menanti, Alor Setar dalam kawasan yang ditandingi Bashah sendiri iaitu DUN Bakar Bata.

Penulis yang tiba di kawasan ceramah tersebut sekitar jam 5.00 petang terkejut dengan keadaan di sekitar stadium tersebut. Ternyata hadirin yang hadir dalam himpunan tersebut terlalu ramai sehingga jalan sesak teruk dan kereta terpaksa diparkir sehingga sejauh 3 kilometer dari tapak ceramah. Kelihatannya, Jalan Suka Menanti yang menempatkan sebahagian daripada kompleks kerajaan di pinggir Bandaraya Alor Setar itu menjadi sebuah pesta rakyat, ditambah pula dengan flash mob daripada anak-anak muda di Jalan Sultanah Sambungan.

Ketika masuk ke dalam dewan, suasana sesak dan dipenuhi oleh masyarakat daripada pelbagai bangsa termasuklah kaum Cina yang hadir dalam jumlah beramai-ramai bersama-sama keluarga. Mereka yang sebelum ini dilihat tidak begitu menzahirkan sokongan mereka dilihat secara terbuka menyahut seruan UBAH dan INI KALILAH.

Dalam ceramah tersebut, antara nama-nama besar dalam Pakatan Rakyat yang menyampaikan ceramah termasuklah Lim Guan Eng, Haji Mohamad Sabu, Haji Mahfuz Omar, Tuan Guru Haji Salleh Musa, Dato' IR Phahrolrazi dan Datuk Amiruddin Hamzah, di samping calon-calon Pakatan Rakyat dalam kawasan Alor Setar yang merangkumi tiga Parlimen berbeza iaitu Parlimen Kuala Kedah, Parlimen Alor Setar dan Parlimen Pokok Sena. Walaupun kesemua Parlimen tersebut terletak dalam kawasan Daerah Kota Setar, namun disebabkan persempadanan oleh SPR, terdapat tiga kerusi Parlimen di ibu negeri Kedah itu.

Berdasarkan kehadiran dan sokongan pelbagai kaum yang ditunjukkan dalam himpunan tersebut, penulis menjangkakan Pakatan Rakyat akan mampu merampas kerusi Parlimen Alor Setar yang dimenangi oleh MCA dengan majoriti tipis pada PRU 2008, memberi saingan sengit kepada Datuk Bashah di DUN Bakar Bata dalam Parlimen Alor Setar (dan tidak mustahil untuk merampas kerusi DUN tersebut), selain mempertahankan kerusi DUN Kota Darulaman dan DUN Alor Mengkudu dalam Parlimen Alor Setar. Hal ini kerana, sokongan pengundi Cina di kawasan Alor Setar dilihat sudah mencapai ke tahap 70 peratus di Alor Setar.

Di Parlimen Kuala Kedah dalam Daerah Kota Setar pula, calon PKR bagi Parlimen Kuala Kedah, Dr.Azman Ismail dilihat mempunyai potensi cerah untuk menang manakala PAS pula mampu mempertahankan ketiga-tiga kerusi DUN dalam Parlimen Kedah melalui calon mereka iaitu Dato' IR Phahrolrazi Zawawi (Pengkalan Kundor), Nasir Mustafa (Kubang Rotan) dan Dato' IR Amiruddin Hamzah (Anak Bukit).

Di Parlimen Pokok Sena yang juga merupakan sebahagian daripada kawasan Alor Setar, calon PAS iaitu Haji Mahfuz Omar dilihat mampu untuk mempertahankan kerusi Parlimen Pokok Sena walaupun BN mempertaruhkan Pegawai Najib, Dato' Sahlan Ismail. Selain itu, PAS dijangkakan mampu mengekalkan kedua-dua kerusi DUN yang dimenanginya di Pokok Sena iaitu DUN Bukit Pinang dan DUN Bukit Lada manakala calon DAP dijangkakan akan menawan kerusi DUN Derga dari tangan Gerakan, sebuah kerusi yang berada di tengah-tengah Bandaraya Alor Setar. Dalam PRU 2008, Pakatan Rakyat hanya tewas tipis di kerusi DUN Derga disebabkan pertembungan sesama sendiri calon PKR dan DAP di DUN Derga.

Berbalik kepada himpunan "Super Friday" tersebut, walaupun Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal untuk hadir ke program tersebut disebabkan tersangkut dalam kesesakan lalu lintas di Pokok Sena, para hadirin yang hadir dilihat telah membulatkan tekad mereka - INI KALILAH!



* Nota: Wartawan Malaysiakini menganggarkan seramai 5000 orang hadir dalam program ini dan kebanyakannya adalah kaum Cina. Penulis menolak anggaran tersebut kerana berdasarkan sudut gambar yang beliau ambil, beliau berada awal dalam dewan ketika program bermula. Sedangkan penulis yang hadir lewat ke program melihat kehadiran penyokong memenuhi dewan dan melimpah sehingga ke pintu, selain sebahagian yang lain pula berada di luar dewan. 



GAMBAR-GAMBAR YANG SEMPAT DIAMBIL PENULIS DALAM HIMPUNAN TERSEBUT:















GAMBAR YANG DIAMBIL DARI FACEBOOK CALON PAS
DUN KUBANG ROTAN, YB NASIR MUSTAFA:










0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.