Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KAN DAH KATA, TUHAN KAN ADA LAIN-LAIN, NABI JUGA ADA LAIN-LAIN

Thursday, July 3, 2014

Ada 14 hukum. Tuhan pun lain-lain ke tuan Jamil Khir ???

  Ada 14 Negeri di Malaysia dan ada 14 majlis fatwa.

  
Kassim Ahmad hanya "Murtad" Dan "kufur" di Trengganu sahaja, baik tak payah keluar kenyataanlah, keluar kenyataan pun buat serabut kepala rakyat Malaysia saja. 
 
Eloklah kalau macam nih lepas nih nanti adalah negeri keluar fatwa yang kata Kassim Ahmad tidak murtad baru semua ada akal nak ikut keputusan yang mana. Semuanya pasal mulut Jamil Khir.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu memutuskan aktivis politik dan sosial Dr Kassim Ahmad sebagai murtad merupakan pandangan negeri berkenaan dan tidak berkuat kuasa di negeri lain.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu memutuskan aktivis politik dan sosial Dr Kassim Ahmad sebagai murtad merupakan pandangan negeri berkenaan dan tidak berkuat kuasa di negeri lain.
 
Beliau berkata‎ fatwa tersebut merupakan pandangan mufti Terengganu dan keputusan itu dipersetujui pada peringkat negeri berkenaan.
"Saya fikir fatwa itu hanya diputuskan oleh pihak Majlis Agama Islam Terengganu, ia merupakan pelaksanaan keputusan berdasarkan kuasa dan peruntukan yang diberikan.
"Jadi itu di Terengganu, kalau yang lain nak ikut itu terpulang," katanya pada sidang media pelantikan mufti baru dan Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan hari ini di Putrajaya.
Semalam Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Islam Terengganu, Datuk Mohd Rozali Salleh berkata keputusan itu dicapai dalam satu mesyuarat khas kali pertama jawatankuasa itu yang bersidang pada 9 Mac lalu.‎
Mohd Rozali berkata, "Fahaman atau golongan tersebut adalah sesat, menyeleweng dan menjadi ancaman kepada ketenteraman awam serta merosakkan akidah mereka.
"Berdasarkan kepada ucapan yang telah disampaikan oleh Kassim Ahmad, terdapat unsur penyelewengan antaranya mempertikaikan syahadah yang kedua, mengingkari dan mempertikaikan hadis sebagai sumber hukum, mempertikaikan hukum rambut perempuan sebagai aurat, hukum selawat dan membenarkan jenayah murtad berlaku dalam masyarakat," katanya.
Apabila ditanya apakah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) akan menurut langkah Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu itu beliau berkata‎ ia terpulang kepada mufti untuk memutuskan.
Sementara itu Mufti Wilayah Persekutuan, Dr Zulkifli Mohamad berkata, tidak ada lagi keputusan yang dibuat bagi peringkat Wilayah Persekutuan sama ada ingin mengeluarkan fatwa sama seperti Terengganu.
"Saya tidak akan buat keputusan lagi kerana perlu lihat dari aspek lain juga kerana ia isu semasa (seminar) yang berlaku ketika itu,‎ apapun kita akan berbincang dengan sahabat lain,” katanya.
Bagaimanapun beliau yang baru sahaja menggantikan Datuk Wan Zahidi Wan Teh berkata, secara peribadinya tidak menyanggah fatwa yang diputuskan negeri Terengganu itu.
"Mengikut pandangan peribadi, saya tidak menyanggah kalau dari sudut salah tetap salah," katanya kepada The Malaysian Insider.
Sementara itu Khir dalam ucapannya ketika penyerahan lantikan mufti baru menyelar pihak yang mempertikaikan fatwa dikel‎uarkn mufti.
"Lantikan mufti itu adalah diperkenankan sultan dan segala fatwa melalui kajian dan perbincangan menyeluruh. "Segala hukum hakam yang dikeluarkan mufti adalah tepat," katanya. 
 
Tikaqbuloh.blogspot
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.