Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

no,no, no projek babi kat Selangor

Khamis, 21 Ogos 2014

Kisah Selangor, Ridhuan Tee dan 'darul babi'


TIBA-TIBA sahaja babi menjadi topik hangat di tengah-tengah krisis pertukaran menteri besar Selangor sekarang.

Topik babi ini disentuh dalam penulisan seorang kolumnis Tionghoa, Dr Mohd Ridhuan Tee dalam kolumnya di sebuah akhbar tempatan.

Ridhuan mendakwa, usaha menyingkirkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim punyai kaitan dengan cadangan DAP untuk melaksanakan projek penternakan babi bersepadu bernilai RM100 juta di negeri itu.

Beliau mendakwa projek itu dihalang Abdul Khalid dan jika Menteri Besar itu berjaya disingkirkan, projek babi raksasa itu akan menjadi kenyataan di Selangor.

Tidak diketahui dari sumber mana maklumat itu diperolehi Ridhuan. Namun dakwaan mengenainya telah disebar di alam siber ketika krisis MB Selangor memuncak.

Penolong Setiausaha Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Selangor, Mohammad Firdaus Babh menganggap dakwaan Ridhuan itu sebagai “jelas melakukan tohmahan dan berniat jahat terhadap DAP”.

"Kenyataan ini tidak menggambarkan pemikiran seorang doktor (falsafah) yang bertaraf profesor,” kata Firdaus membidas tulisan pensyarah kanan Universiti Pertahanan Nasional itu.

Ridhuan pada 18 Ogos lepas mengaitkan kemarahan terhadap pentadbiran Khalid Ibrahim dengan projek penternakan babi bersepadu bernilai RM100 juta oleh DAP yang belum terlaksana.

Ridhuan bimbang jika projek itu dibenarkan, Selangor akan dikenali sebagai “darul babi” dan menimbulkan ketidakselesaan penduduk, terutamanya berhampiran kawasan orang Islam.

'Kebimbangan' Ridhuan disokong Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali yang membangkitkan perkara sama dan mendakwa DAP berjaya menggunakan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam percaturan jawatan menteri besar.

Ini kerana, dakwa Ibrahim, ketua umum PKR itu akan mengiyakan apa sahaja kehendak DAP.

Projek penternakan babi bersepadu di Kampung Tumbuk, Kuala Langat itu bukan pertama kali dijadikan isu politik.

Ia adalah isu terawal digunakan pemimpin Umno untuk memburuk-burukkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat ketika mula mengambil alih pentadbiran Selangor pada Mac 2008.

Beberapa siri tunjuk perasaan tercetus daripada cadangan projek itu termasuk di hadapan Bangunan SUK Selangor.

Pada 9 April 2008, sejumlah 200 penduduk daripada Kampung Tumbuk Darat, Tanjung Sepat, Tanjung Laut, Kampung Layang, Kundang dan Kampung Indah berhimpun mulai jam 10.30 pagi di hadapan Bangunan SUK yang menempatkan pejabat Menteri Besar Selangor untuk membantah projek itu.

Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjung Sepat, Dr Karim Mansor yang juga bekas Setiausaha Politik MB Selangor.

4 orang berkata:

Anonymous said...

Betui la tu, kalau x betui x kan org nak kata...kalau betui ngaku ja...apa salahnya...yg salah sbb x ngaku

Anonymous said...

Mengapa babi yg.jadi isu.mengapa tak bising kilang arak?mengapa tak bising tentang pusat perjudian?
Oh ya. Orang islam jarang makan babi.tapi orang islam ramai yg.minum arak.orang islam ramai yg.suka berjudi.

Anonymous said...

Knp s' ngor x hapus kilang arak..paling byk dlm selangor...guna kuasa yg ada utk hapus kemungkaran..adakah s' ngor melakukan @ merelakan...jgn jd 2x5 ja

Anonymous said...

Bela babi lagi untung.1 ekor beranak 6.6ekor babi lepas 6 bulan boleh lagi beranak 6 lepas tu yg 6 beranak lagi beranak.banyak untung la bela babi.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.