Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Friday, August 24, 2012

PANAS DI SABAH!!! Musa Aman disuruh bercuti? Siapa yang ganti?

 

Khabar terbaru ini datangnya dari sumber dalaman Umno-APCO sendiri.

Najib tidak ada pilihan lain selain menggantikan Ketua Menteri Sabah Musa Aman dengan harapan Umno-APCO dan Barisan Nasional (BN) kekal berkuasa selepas pilihanraya umum akan datang.


Sumber dalaman itu juga berkata rombakan itu akan melibatkan tidak kurang daripada jawatan tertinggi di Umno-APCO dan kerajaan negeri - kedua-duanya kini dipegang oleh Musa.


Kepimpinan Musa dikatakan dicabar oleh rakan-rakan dalam Umno-APCO sendiri secara terbuka.


Abang Musa, MP Kimanis yang juga Menteri Luar, Anifah Aman tidak mampu berbuat apa-apa dengan perkembangan terbaru ini.


Serangan terkini dan menyengat ini dipercayai ada kaitan dengan keluarnya pemimpin dari Umno-APCO berpengaruh MP Beaufort Lajim Ukin yang mendedahkan bahawa Perdana Menteri Najib  memungkiri janji untuk menukar Musa, yang telah menjadi tertekan atas dakwaan pelbagai penyalahgunaan kuasa termasuk  melibatkan beratus-ratus juta ringgit dalam akaun bank di Switzerland.
 
Lajim, bersama-sama dengan MP Tuaran Wilfred Bumburing, bekas timbalan presiden Upko - salah satu parti komponen BN - telah sejak meninggalkan pakatan kebangsaan dan menyatakan sokongan terbuka mereka di belakang Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat.


Menurut orang dalaman, Najib dijangka bersetuju dengan idea menggantikan Musa sebagai ketua Umno-APCO Sabah.


Shafie Apdal, Naib Presiden Umno yang juga seorang menteri kanan persekutuan, akhirnya akan menggantikan Musa.


Bagaimanapun, sumber ini berkata, Musa akan diminta untuk mengambil cuti panjang dan membiarkan pemimpin kanan Umno-APCO Sabah mengambil alih sebagai ketua menteri sementara menjelang pilihan raya umum ke-13.


Dua nama telah diapungkan untuk tugas itu - Hajiji Mohd Noor dari Tuaran atau Masidi Manjun dari Ranau.


Muslihatnya hanyalah untuk membuka jalan untuk Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah yang juga MP Semporna, Shafie Apdal untuk mengambil alih kepimpinan negeri selepas pilihan raya umum.
 
   
Sementara itu Speaker Parlimen Pandikar Amin Mulia juga berhasrat menggantikan Musa sebagai pilihan menggantikan Musa sekiranya Shafie yang terpalit dengan skandal artis wanita Zahida Rafik belum selesai.

Perebutan Lajim-Musa


Shafie mempunyai ramai kawan dan warlords di kalangan BN Sabah dan mereka termasuk Lajim dan Bumburing, serta Timbalan Presiden PBS Maximus Ongkili dan presiden LDP Datuk Liew Vui Keong, kedua-duanya berkhidmat dalam kerajaan persekutuan..


Beliau dijangka untuk memberikan maklumat lanjut mengenai tuduhan rasuah Musa dalam kerajaan sebagai modal kempen pilihan raya.


Tetapi Musa yang disokong kuat isteri Perdana Menteri sendiri Rosmah Mansor tidak akan mudah mengalah kerana walaupun Shafie berhasrat menggantikannya, dia masih mempunyai sokongan kuat dari Presiden PBS, Joseph Pairin Kitingan.
  
Shafie yang disokong Najib sendiri pula mengharapkan sokongan Presiden SAPP yang keluar BN beberapa bulan selepas pilihanraya umum ke 12 lalu, Yong Teck Lee yang dikatakan menjadi mata dan telinga Anwar setakat ini.

Perebutan jawatan Ketua Menteri sebenarnya bukan antara Musa-Shafie tetapi Musa-Lajim kerana kedudukan dan pengaruh Lajim sebagai orang kuat Umno-APCO di Pantai Barat negeri itu masih kuat walaupun menubuhkan Pakatan Perubahan Sabah (PPS) bulan lalu.


Pertembungan ini akan terus memberi petanda bahawa lanskap politik Sabah bakal berubah wajah tidak kira siapa pun yang menjadi bos nombor satu negeri.
   
Anwar juga masih mengharapkan kesemua parti pembangkang tempatan STAR dan SAPP berunding mengenai pembahagian kerusi pilihanraya dalam usaha menjatuhkan kerajaan BN buat kali kedua sejak 1994.


JALAN PULANG

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.