Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

BAHAYA ISU NIH

Friday, May 17, 2013

Saifuddin: Jangan salahkan Cina

Wartawan Sinar Harian
17 Mei 2013
Datuk Saifuddin Abdullah
Datuk Saifuddin Abdullah
KUALA LUMPUR - Pengundi Cina  menjadi faktor kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-10 (PRU10) pada tahun 1999 dan tidak  sepatutnya menyalahkan kaum itu sekiranya  tidak kembali menyokong BN pada PRU13.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, BN terhutang budi kepada pengundi Cina atas sokongan itu yang menyebabkan kemenangan BN pada PRU10.

“Saya terpaksa membuat keputusan tidak bersetuju berlakunya ‘tsunami Cina’ pada PRU13  kerana perkara itu  tidak benar sekali dalam sudut apa pun,” katanya pada forum Pasca PRU13: Ke arah mana politik Malaysia,  Universiti Malaya, semalam.

Beliau berkata, jangan kita lupa bahawa pada 1999, pengundi Melayu juga tidak menyokong BN dan pengundi Cina yang menjadi penyelamat kepada BN.

“Siapa yang lupa siapa? Malah BN terhutang budi pada pengundi Cina pada 1999. Takkanlah orang merajuk sekali sudah putus edah dan putus kasih. Perlu muhasabah dan terima sahaja keputusan. Ini perkara biasa,  menyaksikan kita berdepan undi Melayu pada 1999 dan akhirnya kita boleh perbaiki prestasi" katanya.

Saifuddin yang tewas di kerusi Parlimen Termerloh berkata, pada pilihan raya umum tahun 2008, BN juga kehilangan undi dari kaum India, namun berjaya meraih kembali sokongan kaum ini pada PRU13.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.