Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Isnin, 30 September 2013

Kerajaan BN akui tak mampu ambil alih lebuhraya bertol

KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat hari ini dimaklumkan bahawa kerajaan sebenarnya tidak mampu untuk mengambil alih lebuh raya dari syarikat konsensi tol dengan tahan kewangan yang ada sekarang.

Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin ketika mengakui perkara itu berkata, ini kerana ianya akan menyebabkan implikasi kewangan yang tinggi terhadap negara.

Menurutnya, pengambilalihan lebuh raya tersebut akan menelan belanja negara sebanyak RM400 bilion.

Jumlah itu pada fikiran kerajaan katanya, lebih utama untuk digunakan untuk membantu rakyat.

Pada kempen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), Pakatan Rakyat dalam manifestonya menawarkan penghapusan tol secara berperingkat jika berjaya menguasai putrajaya.

Terdahulu Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS Rantau Panjang) menanyakan adakah kajian dilakukan terhadap pembayaran pampasan yang besar setiap tahun kepada syarikat konsesi.

Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) pula bertanya sama ada kerajaan bercadang mengambil alih operasi lebuh raya dari syarikat konsesi atau tidak.

Ustaz Idris Ahmad (PAS-Bukit Gantang) juga bertanyakan adakah kerajaan mengenakan penalti kepada syarikat konsesi bila perjalan di lebuh raya menjadi sesak dan kadang-kadang lebih lambat berbanding jalan biasa.

Menjawab kepada soalan Ustaz Idris itu, timbalan menteri berkata, perkara itu sedang dalam kajian.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.