Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ANALISA POLITIK ATAU KESEJAHTERAAN RAKYAT ?

Bersatulah Pas, Umno demi rakyat!

  •  Hussamuddin Yaacub Hussamuddin Yaacub
1 / 1
KERAJAAN campuran Pas - Umno Kelantan. Mungkin ia alergik bagi sesetengah orang, namun bagi Datuk Dr Hussamuddin Yaacub, hanya itu jalan yang ada untuk memastikan kelancaran usaha membina semula negeri yang seakan sudah menjadi 'ground zero' setelah dilanda banjir paling dahsyat kali ini.

Bagi Hussamuddin, inilah masanya untuk mereka membuktikan keikhlasan bahawa perjuangan mereka berpaksikan rakyat, bukan kepentingan diri. Inilah masanya untuk mereka menunjukkan kesanggupan untuk berkorban demi rakyat.

Sebabnya, rakyat akan terus sengsara di tengah-tengah pertelagahan dua kuasa sedangkan mereka amat memerlukan pembelaan. Ikuti kupasan lanjut cetusan idea tokoh korporat yang mewakili anak-anak Kelantan di perantauan.


Banjir  di Pantai Timur kali ini terutama di Kelantan sangat luar biasa. Sebahagian besar negeri itu musnah. Kehidupan rakyat terjejas teruk. Selain masa, kos diperlukan untuk membina semula Kelantan  sangat tinggi. Bagaimana Datuk melihat perkara ini?

Benar seperti yang dikatakan, banjir kali ini amat teruk. Umur saya 60 tahun. Sebagai anak Kelantan, saya rasa ini paling teruk sepanjang memori saya. Tak pernah seingat saya sampai tiga tingkat bangunan tenggelam.

Di Kuala Krai, Pasir Mas dan malah di Kota Bharu, sesetengah tempat tak pernah naik air, sekarang dah naik air. Kalau tengok kerosakan kenderaan, rumah, bangunan, prasarana, jambatan, kedai-kedai dan sebagainya, saya yakin nilainya bukan RM500 juta tapi berbilion ringgit.

Selama ini, orang Kelantan memang terkenal dengan sifat mandiri dan ramai yang berjaya dalam perniagaan. Dari segi pemilikan hartanah, kita tengok banglo-banglo yang kalau di Kuala Lumpur bukan milik orang Melayu tetapi di Kelantan, itu rumah orang Melayu.

Kebanyakannya pula dibeli atau dibina tanpa hutang bank. Tetapi kali ini (banjir) saya kira akan terjadi satu hakisan besar dalam pemilikan kekayaan oleh orang Melayu Kelantan. Jadi ini masalah mega, bukan masalah biasa.

Sekarang orang bercakap tentang nak hantar makanan (kepada mangsa banjir) tetapi kita perlu fikirkan juga apa yang akan berlaku selepas banjir surut? What’s next?

Selepas ini, apabila air surut, kita akan tengok rumah-rumah, perabot, semua harta rosak. Kerosakan yang akan kita lihat selepas ini amat luar biasa. Saya bukan nak perkecilkan Kerajaan Kelantan tetapi saya rasa mereka tak mampu nak kendalikan semua ini.

Selepas banjir juga akan timbul pelbagai penyakit, terutama kolera. Jadi saya kira ini satu krisis yang besar. Bukan senang untuk Kerajaan Negeri tangani.  Kita tak perlu salahkan sesiapa tetapi dalam pengamatan saya, banjir buruk ini berlaku kerana dua perkara.

Pertama, kerana bukit-bukit kita dah tebang balak sejak 50 tahun lalu. Puncanya kerana kita yang mengganggu alam seperti titah Tuanku Sultan Kelantan. Itulah punca bencana ini berlaku. Kedua, sistem perparitan di Kelantan amat teruk, aliran air tersumbat menyebabkan banjir kali ini amat teruk.

Jadi saya rasa langkah pemulihan itu perlukan satu program yang dirancang rapi untuk segera dilakukan, program jangka sederhana, jangka panjang dan jangka lebih panjang.
 
Jadi sekarang Datuk lihat apa yang kita perlu lakukan, sebab kebergantungan rakyat sekarang adalah pada kerajaan?

Ya, sebab masalah ini besar, perlukan dana yang banyak dan kita perlu pemikir-pemikir yang ramai untuk merancang program pembangunan semula jangka sederhana dan panjang.

Biasanya selepas sesuatu tragedi, mesti ada satu benda yang kita panggil ‘lesson learned’, iaitu apa yang kita belajar daripada tragedi itu. Jadi kita mesti pastikan kita ambil langkah yang betul supaya tragedi ini tidak berulang.

Menghindarkan banjir dan sebagainya tetapi ini perlukan perancangan dan dana. Masalahnya sekarang dengan keadaan negeri Kelantan diperintah oleh kerajaan Pas, dan Kerajaan Persekutuan adalah BN, langkah-langkah ini sukar untuk dilakukan.

Sudah berpuluh-puluh tahun rakyat Kelantan tersepit sehingga kita terpaksa berhijrah disebabkan oleh pertelingkahan antara dua kerajaan.

Jadi saya rasa untuk pulihkan Kelantan bagi jangka masa pendek dan panjang, perlu sebuah kerjasama antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat yang betul-betul jujur.

Maknanya, kedua-dua belah pihak dapat bekerjasama erat dalam erti kata yang sebenar kerana kita nak semua perkara yang dirancang berjalan lancar. Dengan hubungan sekarang seperti yang kita tengok pada rekod-rekod yang lepas, setakat kerjasama sahaja tak akan jadi (tidak mencapai matlamat).dan rakyat Kelantan akan sengsara.

Sebab itu saya sebagai seorang rakyat Kelantan yang menjadi perantau, dan saya juga terima banyak maklum balas daripada usahawan dan tokoh Kelantan mengenai perkara ini, kami mahukan kedua-dua Pas dan Umno Kelantan untuk berhenti berpolitik. Sudah 40 tahun orang Kelantan menderita kerana Pas dan Umno asyik berpolitik.

Jadi sekarang sudah sampai masa pemimpin Pas dan Umno, saya tak bercakap di peringkat Pusat, tapi di peringkat negeri Kelantan, mereka perlu berhenti berpolitik, demi rakyat, untuk bangunkan balik Kelantan

. Kerana masalah yang kita hadapi ini adalah malapetaka yang amat besar dan perlu menggembleng semua sumber yang ada sepenuhnya untuk pulihkan, kalau tidak rakyat akan lebih sengsara.

Dulu semua perkara tidak lancar di Kelantan kerana hubungan tak baik antara kerajaan Persekutuan dan negeri, tetapi orang Kelantan boleh hidup walaupun negeri mundur.

Tetapi sekarang harta mereka, perniagaan semua sudah rosak, ranap, punah. Jadi mereka perlukan bantuan daripada satu pihak yang betul-betul mempunyai kuasa yang jelas dan mutlak. Itu sebab saya rasakan sudah sampai masanya untuk kerjasama ini.

Saya percaya ramai rakyat Kelantan tak berani nak bersuara tetapi saya akan bersuara bagi pihak mereka. Umno Kelantan dan Pas Kelantan harus bergabung dalam sebuah kerajaan campuran untuk mengendalikan krisis ini, sekurang-kurangnya untuk dua tahun. Kita adakan moratorium, gencatan politik.

Kalau bekerjasama saja tak jadi, mesti akan bergaduh juga. Sekarang Umno Kelantan dan Pas Kelantan harus bergabung dalam satu kerajaan campuran untuk pulihkan kembali negeri.Tidak ada jalan lain lagi.


Bagaimana idea itu, jika direalisasikan dapat memberi kebaikan kepada rakyat Kelantan?

Kalau kita tengok, kerana hubungan tak baik selama ini, banyak perkara tersangkut. Sekarang ini bantuan untuk mangsa banjir pun dipolitikkan, tetapi kalau sudah bersama dalam satu kerajaan, sama-sama mentadbir, isu politik sudah tidak timbul.

Semua perkara negatif akan diketepikan kerana sekarang ini kita kena fikir masalah rakyat, kepentingan rakyat. Jangan fikir kepentingan politik masing-masing saja.

Saya kira pengorbanan ini harus dibuat oleh semua pemimpin tak kira Pas atau Umno di Kelantan, khusus di negeri itu kerana saya bercakap sebagai orang Kelantan dan Kelantan paling teruk dalam banjir kali ini.

Kalau mereka masih nak berpolitik, rakyat akan bangun menentang kedua-dua pihak Pas dan Umno. Cadangan saya ini, saya yakin akan disokong oleh ramai rakyat Malaysia. Ramai tokoh-tokoh sudah bisik kepada saya untuk bantu kedepankan isu ini.

Maknanya pemimpin politik di Kelantan harus bergabung dalam sebuah kerajaan campuran walaupun untuk pembangunan semula Kelantan selepas banjir ini sahaja. Kita tak payah cerita di peringkat nasional lagi.

Ini adalah isu kerajaan campuran semasa darurat. Umno perlu menerima yang mereka akan jadi rakan kongsi yang kecil dalam Kerajaan Kelantan jika cadangan ini direalisasikan.

Apa yang kami mahu adalah mereka (Umno) jadi sebahagian daripada kerajaan kerana selepas itu sudah tidak timbul isu ini adalah Kerajaan Pusat atau negeri kerana Umno dan Pas sudah sama-sama duduk dalam Kerajaan Negeri.

Apabila ini berlaku, dengan sendirinya bantuan, pelaksanaan, perancangan akan jadi lancar. Kalau kita tak belajar lagi, kalau kita masih berpolitik lagi, rakyat Kelantan pasca banjir ini akan lebih sengsara. Kita tak boleh tolong sesiapa.

Pasal bantuan pun bergaduh, sebab itu banyak badan bukan kerajaan dan syarikat hantar dan uruskan bantuan sendiri untuk mangsa banjir. Contohnya Sinar Harian hantar 70 kenderaan 4x4 untuk pergi terus dari Kuala Lumpur ke kampung-kampung di Kelantan melalui jalan kecil untuk hantar bantuan kerana banyak bantuan tidak sampai, yang sampai ke pusat-pusat pemindahan sahaja.

Kita hantar terus ke rumah-rumah. Jadi bayangkan kalaulah kerajaan ini bersatu, insya-ALLAH saya rasa banyak program jangka sederhana dan jangka panjang dapat dilaksanakan untuk kepentingan rakyat.

Tetapi kalau mereka berdolak-dalik lagi, mereka sebenarnya memang nak main politik, bukan berjuang untuk rakyat.


Dari segi mekanisme, bagaimana kerajaan campuran ini boleh direalisasikan?

Bagi saya, senang saja. Pas Kelantan dan Umno Kelantan kena bersetuju untuk menubuhkan sebuah kerajaan campuran dan kerana Pas Kelantan adalah majoriti, Umno kena terima mereka adalah rakan kongsi kecil.

Kerusi menteri besar masih aripada Pas, mungkin timbalan menteri besar daripada Umno. Exco kerajaan, mungkin tiga daripada Umno.

Dan tiga itu perlu pegang portfolio yang banyak berkait dengan Persekutuan untuk mudahkan bantuan itu sampai kerana bagi saya, RM500 juta yang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak umum itu untuk seluruh negara.

Kelantan sahaja perlukan berbilion ringgit, sekurang-kurangnya RM2 bilion untuk bina balik jalan yang rosak, jambatan yang pecah, ganti rumah mangsa banjir yang musnah terutama orang miskin. Orang yang lebih kaya mungkin perlukan bantuan jangka pendek.


Tetapi kita tengok rumah-rumah di Gua Musang, satu kampung sampai 30 rumah harus dibina balik. Nak cari duit dari mana kalau kerajaan tak bantu?

Jadi kerajaan Pas harus berhenti berpolitik dan orang Umno di Kelantan harus berhenti politik, sanggup bekerjasama dengan Pas. Kalau tidak rakyat akan bangun tolak kedua-duanya  sudah bosan dengan politik. Kelantan negeri yang sudah terlebih berpolitik dalam masa 40 tahun ini.

Sekarang kita nak hidup, kita nak 'survive'. Kita kena sediakan infrastruktur. Masjid harus dibaiki.

Apabila kerajaan campuran hanya dibuat di peringkat negeri sedangkan kedua-dua parti terikat pada keputusan jawatankuasa atau Majlis Tertinggi masing-masing di peringkat Pusat, cadangan ini sudah tentu akan melalui fasa yang agak sukar.

Saya melihat begini, dulu orang Kelantan tak sesusah ini, dan orang Kelantan kata mereka sanggup bersusah kerana nak masuk syurga kerana itu yang digambarkan. Tetapi sekarang mereka nak makan pun dah tak boleh, tempat berteduh pun tak ada.

Jadi mereka harus fikir untuk hidup dahulu, masalah survival yang lebih penting. Kita sayang dengan Tok Guru (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am Pas) tapi zaman Tok Guru sudah lepas.

Sekarang menteri besar baharu, Datuk Ahmad Yakob, jadi beliau yang bertanggungjawab atas apa yang berlaku di Kelantan, bukan Tok Guru lagi. Datuk Ahmad Yakob harus bertanggungjawab. Beliau kena berani ambil satu pendirian demi rakyat Kelantan.

Beliau harus korbankan sementara perjuangan politik. Sekarang perjuangan nak hidup. Sebab itu saya gunakan perkataan gencatan politik, mungkin dua tahun untuk bina balik Kelantan selepas banjir.

Tok Guru pun harus fikir masalah ini. Jangan fikir lagi masalah dendam dengan Umno. Maaflah Tok Guru tetapi bagi saya, saya orang jahil, sepatutnya kita orang Islam ini saling memaafkan.

Lagipun orang-orang yang terlibat tahun 70-an (semasa Pas disingkir daripada BN) sudah tidak ada. Kita kena tunjuk contoh kita maafkan demi kepentingan rakyat.
Kerajaan campuran yang dicadangkan ini di peringkat negeri saja kerana krisis ini, jika tidak aniayalah orang-orang yang rumah mereka tenggelam.

Maknanya kita kena betul-betul ada kesungguhan di peringkat Pas untuk menerima Umno dan Umno pula untuk lupakan cita-cita nak ambil Kelantan. Kongsilah kuasa demi rakyat.

Politik ini sebenarnya perjuangan untuk rakyat. Saya sarankan cepat-cepat sebuah kerajaan campuran ditubuhkan. Apabila melibatkan Umno dalam Kerajaan Kelantan, dengan sendirinya apabila Kerajaan Negeri itu bercakap dengan Kerajaan Pusat, kita boleh tuntut sebab sudah tiada pembangkang lagi. Saya yakin kalau ada kerajaan campuran, golongan profesional dan usahawan Kelantan akan beri sokongan penuh pada kerajaan ini.

Sekarang ramai yang takut untuk memihak. Kalau kerajaan campuran ditubuhkan, mereka akan balik bantu dan lagi cepat proses pemulihan negeri dapat dilakukan. Masalah bagaimana nak bina semula itu hal yang berbeza, tetapi sekarang kita lihat apa yang kita belajar daripada bencana ini.

Contohnya Acheh selepas tsunami, GAM (Gerakan Acheh Merdeka) yang sudah bergaduh berpuluh tahun pun dengan kerajaan Pusat Indonesia, tetapi mereka bergabung dan bina semula negeri mereka.

Di Acheh juga, mereka belajar daripada kesilapan dulu. Mereka tak bina lagi rumah di tepi laut tapi buat langkah pencegahan, tanam pokok bakau.

Perkara seperti ini perlu perancangan dan pakar-pakar ini banyak dalam Kerajaan Persekutuan. Ramai anak Kelantan tersepit antara dua kerajaan ini. Jika dapat selesaikan perkara ini, Kelantan akan maju. Macam sekarang kita tengok nak buat lebuh raya, sudah berapa lama? Kami sekarang perlukan lebuh raya, jalan, longkang. Kalau nak jadi Serambi Mekah, patut bandar kita (Kota Bharu) bersih.

Jadi mesti ada kesungguhan Kerajaan Pas untuk duduk bersama pembangkang, Umno untuk libatkan mereka dalam kerajaan supaya sudah tak ada pembangkang. Hubungan dengan Kerajaan Persekutuan akan lebih baik dan rakyat Kelantan akan dapat semua kemudahan.

Cuma Umno kena terima kedudukan mereka sebagai rakan kongsi minoriti, tetapi tetap menjadi rakan kongsi dalam membuat keputusan dan juga pelaksanaan. Dengan adanya sebuah kerajaan, semua pelaksanaan akan lebih cepat.

Krisis kali ini terlalu besar, melebihi jangkaan. Kalau nak bangunkan semula Kelantan, kena selesaikan isu kerjasama parti politik ini dahulu. Cuma Pas harus berkongsi kuasa dan Umno harus menerima ia menjadi rakan kongsi kecil demi rakyat.

Kemudian mesti ada moratorium (gencatan) politik, tak ada lagi ceramah politik sepanjang tempoh itu. Semua Adun perlu bekerjasama dalam satu kerajaan kerana nak bina semula negeri yang sudah rosak memerlukan masa yang panjang, usaha dan kewangan yang banyak serta idea yang bernas.


Untuk laksanakan idea ini, Kerajaan Persekutuan perlu komited, berikan bajet khas dan mesti dapat sokongan daripada Ahli Parlimen?

Ya mereka kena bagi. Kelantan sudah tertinggal 40 tahun jadi kita harus buat sesuatu yang radikal. Mungkin kita tidak terfikir, mana boleh duduk semeja Umno dan Pas. Kali ini memang kena duduk sama.

Ini malapetaka yang menyebabkan mereka perlu duduk semeja, bekerjasama, lupakan politik buat sementara. Kalau lepas berlaku tragedi seperti ini pun masih nak berpolitik, saya yakin rakyat akan tolak kedua-dua parti.


Datuk ada cadangan nak bawa idea ini terus kepada Perdana Menteri?

Saya rasa ini adalah seruan terbuka.

Sepatutnya mereka semua boleh baca (wawancara ini dalam Sinar Harian). Kalau mereka tak faham lagi, maknanya mereka bukan pejuang rakyat, tapi memperjuangkan kepentingan peribadi.

Kalau betul berjuang untuk rakyat, harus praktikal sebab masalah nak bangunkan semula Kelantan ini, Kerajaan Pusat sahaja tak boleh selesaikan, kerajaan negeri pun tak boleh selesai.

1 orang berkata:

Anonymous said...

Umno dh tenat baru ajak bersatu...cuba umno ajak pas bersatu dan bentuk kerajaan campuran kat perak @ terangganu....x mau pulak...porrraah..busuknya umno sudah diketahui sejak berkurun lamanya

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.