• AirAsia hilang
1 / 1
SINGAPURA - Singapura mengaktifkan operasi Pusat Penyelarasan Mencari (RCC) dan menawarkan bantuan kepada pihak berkuasa Indonesia dalam misi mencari dan menyelamat pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 yang hilang.
  
RCC dikendalikan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Singapura (CAAS) serta disokong pelbagai agensi, termasuk Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) dan Tentera Laut Republik Singapura (RSN).
  
Dalam kenyataannya, CAAS berkata pesawat dari Surabaya itu, yang dijadual mendarat di sini pada 8.30 pagi, terputus hubungan dengan pusat kawalan trafik udara Jakarta pada 7.24 pagi.
  
Katanya, pusat kawalan trafik udara Singapura dimaklumkan tentang perkara itu pada 7.54 pagi oleh pusat kawalan trafik udara Jakarta.
  
Kenyataan itu berkata ketika terputus hubungan dengan pusat kawalan trafik udara, pesawat berkenaan berada di Kawasan Maklumat Penerbangan (FIR) Indonesia iaitu lebih 200 batu nautika di tenggara sempadan FIR Singapura-Jakarta. 
  
Menurut SAAS, pihak berkuasa Indonesia mengendalikan operasi mencari dan menyelamat dari Pejabat Mencari dan Menyelamat Pangkal Pinang.
  
"Dua pesawat C130 diletakkan dalam keadaan bersiap sedia untuk tujuan ini. Kami sentiasa bersedia memberi sebarang bantuan bagi menyokong usaha mencari dan menyelamat," kata CAAS dalam kenyataannya.
  
Pusat Pengurusan Krisis CAAS dan Changi Airport Group (CAG) juga telah mengaktifkan operasi masing-masing.
  
"Kami bekerjasama dengan pasukan pengurusan krisis syarikat penerbangan itu," katanya.
  
Dalam kenyataan berasingan, CAG berkata pihaknya telah menubuhkan Kawasan Menunggu Untuk Sanak Saudara (RHA) di Terminal 2 untuk memberi bantuan kepada waris penumpang penerbangan itu.
  
Para waris dinasihati mendapatkan maklumat yang diperlukan daripada kaunter maklumat yang terletak di bahagian tengah Dewan Ketibaan Terminal 2 (Aras 1).
  
Sebarang maklumat terkini akan disampaikan kepada waris di RHA, kata CAG.  Para waris boleh mendapatkan maklumat lanjut dengan menghubungi AirAsia Indonesia melalui talian +62 (21) 2985 0801. - Bernama