• Sultan Sharafuddin Idris Shah bersalaman dengan tetamu-tetamu yang hadir di Istana sempena Hari Keputeraannya di Istana Alam Shah, Klang hari ini. - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
Sultan Sharafuddin Idris Shah bersalaman dengan tetamu-tetamu yang hadir di Istana sempena Hari Keputeraannya di Istana Alam Shah, Klang hari ini. - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
1 / 1
KLANG - Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali berkata, beliau tidak mengambil hati dengan  penganugerahan Darjah Kebesaran Datuk Paduka Mahkota Selangor (DPMS) yang membawa gelaran 'Datuk' kepada dua anggota exco kerajaan negeri hari ini.

Beliau sebaliknya berkata, darjah kebesaran itu yang  dianugerahkan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah kepada Iskandar Abdul Samad, yang juga Pesuruhjaya Pas negeri dan Dr Ahmad Yunus Hairi adalah sebagai pengiktirafan terhadap khidmat bakti mereka sejak menganggotai barisan pimpinan kerajaan negeri.

"Saya percaya dua tokoh ini banyak memberikan khidmat  kepada rakyat Selangor dan sewajarnya diberi penghormatan dan  penghargaan," katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri Istiadat Pengurniaan Darjah dan Bintang Kebesaran  Selangor sempena Hari Keputeraan Baginda ke-69 di Istana Alam Shah di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas spekulasi sebelum ini yang hangat mengatakan beliau akan berada dalam senarai penerima gelaran Datuk daripada Sultan Selangor setelah darjah kebesaran yang membawa gelaran 'Datuk Seri' yang  dianugerahkan kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ditarik balik baginda berkuat kuasa 3 November lepas.

Mohamed Azmin, yang juga Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) turut menepis dakwaan kononnya beliau tidak menerima sebarang anugerah kebesaran negeri kali ini disebabkan oleh kemelut jawatan Menteri Besar yang dicetuskan PKR.

Beliau berpendapat adalah terlalu awal untuk dirinya mendapatkan sebarang darjah kebesaran buat masa ini sebab baru 80 hari menerajui pentadbiran kerajaan negeri.

Sementara itu, pemenang pingat emas dalam Sukan Perahu Layar di Sukan Asia di Incheon, Korea Selatan, Ahmad Syukri Abdul Aziz, 18, berkata, beliau terharu menerima Darjah  Kebesaran Ahli Mahkota Selangor (AMS) dari Sultan Selangor.

Beliau yang berkerusi roda sebab mengalami luka di bahagian kaki kiri berkata, beliau kagum dengan sikap berjiwa rakyat baginda yang sanggup turun dari  singgahsana untuk menyampaikan anugerah itu.

Ahmad Syukri yang menjalani kursus pengajian pra diploma dalam perdagangan di Universiti Teknologi Mara cawangan Arau, Perlis berkata, tumpuannya kini adalah untuk meraih pingat dalam Sukan SEA di Singapura tahun depan.

Beliau adalah antara 102 penerima darjah dan bintang kebesaran Selangor sempena Hari Keputeraan ke-69 Sultan Selangor. - Bernama