• Pas-PKR berdamai, tapi kena sokong hududOmar (dua, kanan) bersama pemimpin PR mengiringi Dr Wan Azizah ke pusat penmaan calon PRK Permatang Pauh.
 1 / 2 
PERMATANG PAUH - Sengketa Pas Permatang Pauh dengan PKR selesai malam semalam setelah kedua-dua belah pihak bertemu dan bersetuju berdamai.

Perjumpaan itu melibatkan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang juga Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang; Timbalan Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang, Datuk Mohd Salleh Man dan Yang Dipertua Pas Kawasan Permatang Pauh, Omar Hassan.

Manakala PKR diwakili presiden, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, timbalan presiden, Mohamed Azmin Ali dan Pengerusi PKR Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman.

Omar berkata, pihaknya menerima persetujuan PKR iaitu semua pemimpin dan ahlinya yang beragama Islam akan menyokong pelaksanaan hudud yang dicadangkan Pas manakala pemimpinnya yang bukan Islam tidak menyokong hukum itu.

"Pas Permatang Pauh berpuas hati dengan cadangan dan keputusan dari PKR itu.

"Kita anggap isu ini yang berlarutan beberapa hari sebelum ini selesai dan Pas Permatang Pauh akan menggerakkan semua jentera pilihan raya untuk membantu kempen calon PKR," katanya kepada media selepas mengiringi calon PRK ke pusat penamaan calon di sini hari ini.

Ditanya sama ada Dr Wan Azizah dan Mohamed Azmin ada memohon maaf dan menarik balik kenyataan seperti yang diusulkan Pemuda Pas Permatang Pauh dalam mesyuarat agung tahunan kawasan itu Ahad minggu lalu, Omar enggan mengulas.

Sebaliknya beliau berkata, isu itu sudah selesai dan tidak timbul lagi memberi kata dua untuk menghentikan kerjasama atau memboikot kempen pilihan raya PKR.

Sebelum ini, dalam mesyuarat agung tahunan Pas Permatang Pauh meluluskan usul menggesa kepimpinan PKR membuat permohonan maaf secara terbuka dan menarik balik kenyataan mereka yang tidak menyokong pelaksanaan rang undang-undang persendirian berkaitan hudud.

Omar Hassan berkata, PKR diberi tempoh sehingga sebelum hari penamaan calon untuk membuat permohonan maaf dan menarik semula kenyataan tidak menyokong hudud.

Menurutnya, jika PKR bersetuju dan meminta maaf secara terbuka pihaknya akan meneruskan kerjasama dengan parti itu dalam PRK Permatang Pauh kelak.

Pendirian ini dibuat dan disepakati oleh akar umbi kerana ahli Pas di Permatang Pauh mampu memberi kemenangan kepada calon yang akan bertanding pada PRK nanti.

Dalam reaksinya, Dr Wan Azizah berkata, PKR akan berjumpa kepimpinan Pas Permatang Pauh bagi mendapat penjelasan mengenai tuntutan itu kerana sebelum ini Omar sudah menyatakan sokongan terhadap PKR bagi menghadapi PRK Permatang Pauh.