• Situasi di Aden meruncing Pejuang Yaman bersiap sedia untuk menentang pemberontak Houthi di semua pintu masuk bandar pelabuhan Aden. Foto: AFP
1 / 1
SANAA - YAMAN. Palang Merah memberi amaran situasi di Yaman semakin meruncing susulan peningkatan serangan udara Arab Saudi dan pertempuran antara pro-Presiden Abd Rabbuh Mansur Hadi dan pemberontak Houthi.

Menurut saksi, Houthi dan sekutunya melancarkan serangan baharu di pelabuhan di daerah Mualla, namun serangan dibalas semula pejuang yang setia kepada Hadi.

Jurucakap Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa, Marie Claire Feghali berkata, situasi kemanusiaan di seluruh Yaman amat sukar di mana laluan laluan udara dan tanah terputus.

"Keadaan di Yaman boleh dikatakan sebagai bencana. Peperangan di Aden berlaku di setiap jalan dan sudut. Ramai yang tidak dapat melarikan diri," menurutnya.

Sementara itu, jurucakap Doktor Tanpa Sempadan (MSF), Marie-Elisabeth Ingres memberitahu, pasukan perubatan di Aden tidak menerima jumlah mangsa yang ramai berikutan kesukaran dihadapi untuk sampai ke hospital.

"Keadaan semakin teruk setiap hari. Keutamaan kami adalah mencari jalan bagaimana untuk menghantar pasukan perubatan," katanya sambil menambah pasukan kini menunggu lampu hijau di Djibouti, menurut laporan AFP.