Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KEGAGALAN PEMIMPIN MELAYU MEMBANGUNKAN MELAYU


 PANDANGAN DAIM HANYA SETELAH DIA TIDAK MEMANDANG KEBELAKANG, SETELAH DIA DAN PIMPINAN MELAYU GAGAL MEMBIMBING MELAYU.

SEMASA DIA BERADA SEBARIS DENGAN PIMPINAN MELAYU YANG MEMERINTAH NEGARA, DIA GAGAL MEMBENTUK EKONOMI MELAYU. 

SETELAH LAMA MENGHILANG  PADA HARI INI DIA KEMBALI DAN BERCAKAP TENTANG MELAYU TERANCAM TIDAK LEBIH SEKADAR RETORIK POLITIK MENGARUT ?

'Melayu mahu terus dikuasai emosi atau guna logik?

 
 
Melayu bukan mahu terus dikuasai emosi, sekalipun emosi melayu lahir ketika negara suasananya dihimpit oleh kegagalan pemimpin melayu gagal mengasuh melayu menjadi bangsa yang berdaulat dan mempunyai kampong halaman secara tradisi dan memikul amanah.
 
Orang koperat memang selalu bercakap tentang suasana  politik semasa, kerana rata-rata mempunyai nawaitu bagaimana hendak membuat harta dan mencari fulus untuk kepentingan kumpulan sendiri, mereka hanya memandang kehadapan tanpa menoleh kebelakang, wal hal dibelakang banyak kesan mundur dari bekas-bekas tangan mereka.
 
Beliau bercakap di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai, Johor malam tadi membangkitkan perkara ini dan berkata tanggapan bahawa kedudukan Melayu kini terancam tidak lebih sekadar retorik politik mengarut.
 
Di dalam ucapan beliau seolah-olah dia menampar kemukanya sendiri, namun sebagai seorang koperat dia tidak merasakan bahawa bangsanya masih lagi banyak kekurangan dan perlu mendapat galakan dan bimbingan, yang ini tidak ada didalam mindanya.Dia hanya memandang kehadapan tanpa melihat tahinya banyak bertaburan dibelakang yang belum dicuci.

Dalam ucapannya juga dia bertanyakan kepada bangsanya,"Adakah orang Melayu berfikir secara strategik, logik dan kritikal ? Saban hari semakin jelas orang Melayu berfikir berdasarkan perasaan mereka dan bukannya daya intelek. Kita perlu tanya diri sendiri - apa yang telah berlaku pada kita ?" soalnya.

"Berbanding menggunakan logik dan fakta, kita memilih untuk percaya terhadap retorik perkauman ahli politik yang reputasinya meragukan," katanya.

Daim kemudian bertanya kepada hadirin - sebahagian besarnya ahli akademik - tentang peranan mereka dalam memasukkan fakta dan logik ke dalam naratif Malaysia.

"Adakah anda mahu dibawa arus emosi atau anda merasakan menjadi tanggungjawab sendiri untuk mempersoal naratif tidak rasional yang disuap kepada orang Melayu?

"Adakah anda yang berpendidikan bercakap secara jujur dan berani tentang apa yang sedang berlaku, atau hanya berpura-pura yang perkauman semakin meningkat ini sesuatu yang absah ?"

Hari ini politikus dan Koperat terus bercakap dengan agindanya
 
Beliau terus menyatakan "Naratif semasa yang berpusat sekitar kaum dan agama, memberi tanggapan orang Melayu kini kian hampir untuk dipinggir di negara sendiri. "Ada kemarahan yang begitu kuat apabila orang bukan Melayu dilantik memegang jawatan tinggi dalam kerajaan, seolah-olah ia baru berlaku sekarang.

"Kenapa tiada kemarahan sama ketika kita berdepan dengan fakta rasuah dan kleptokrasi tahap tinggi di kalangan pemimpin Melayu kita? Kita tidak tersinggung apabila ia jadi tajuk berita seluruh dunia.
"Sebaliknya kita kata 'Malu apa'. Kalau tak malu, apa jadi kepada iman kita ?
Bagi Daim, orang Melayu kini ada dua pilihan, sama ada meneruskan naratif emosi dan tidak rasional sehingga membakar diri sendiri atau berhenti sejenak, berfikir dan menyeru ke arah perubahan.

"Tiada siapa yang paksa kita menjadi emosi dan tidak rasional. Kita memilih untuk jadi begitu kerana kita benarkan diri dipengaruhi ahli politik yang matlamatnya hanya untuk kembali berkuasa, walau apa pun harganya.

"Dan selalunya kitalah yang menanggung harganya," katanya lagi.

Beliau turut menyentuh reaksi sebilangan orang Melayu berkenaan isu penghinaan terhadap Islam yang timbul mutakhir ini.

"Agama tak boleh dihina. Hanya manusia (boleh rasa terhina). Jika keimanan kita kuat, kita tidak akan rasa terhina, malah kita akan mengetawakan kejahilan (mereka yang menghina).

 Seorang koperat memang selalu bercakap begitu, iaitu jika keimanan kita kuat kita tidak akan rasa terhina, sekalipun didalam negara kita diletakkan sumber maksiat berluluasa sekalipun ia diharamkan oleh agama asalkan negara memperolehi keuntungan daripadanya itu semua dikira boleh sahaja.

Demikianlah jika kita mahu menilai orang melayu yang mengaku islam yang berfahaman sekular tegar yang berpegang minyak dan air tidak akan bercampur. Apabila fikiran sudah menjadi biul mereka akan bercakap tentang untung dan rugi tanpa memikirkan maruah, akhlak, pantang dan larang agama.


40 orang berkata:

Anonymous said...

Tengok kelantan. Mcm mna pas membangunkan kelantan. Pas berjaya menjadikan kelantan sebagai negeri paling kaya di Malaysia. Agama paling maju dan negeri paling kaya ialah kelantan. Inilah cara pas memajukan negeri yang patut kita ikut. Daim mana ada jasa sangat majukan ekonomi negara. Hadi lagi hebat memacu pembangunan ekonomi. Cuma hadi tak mau jadi pm sebab dia sangat merendah diri. Tapi sebenarnya hadi tu bijak mengetuai ekonomi sesebuah negeri. Semasa dia jadi mb dulu, tengok betapa majunya terengganu. Sebab itu ramai sokong hadi menang di terengganu dan kelantan.

شركه نظافه بالدمام said...


تبحث عن شركة متخصصة فى خدمات التنظيف بالدمام بافضل المعدات والسوائل وثقة تمة فى العمل ودقة فى النتائج كل هذه المميزت توفرها شركة الجنرال الشركة الافضل والامثل فى الخدمات المنزلية بالدمام وبما اننا الشركة الافضل والامثل بدون منافس سوف نسعى لتوفر افضل الخدمات باقل تكلفة وبقدر كبير من الاهتمام والدقة عزيزى اينما كنت فى اى منطقة ا وحى تابع لمدينة الدمام اتصل بنا وسوف نصلك فى الحال شركة االجنرال للخدمات المنزلية
شركة نقل عفش بالدمام

شركة تسليك مجاري بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالدمام

شركه تنظيف منازل بالدمام ومجالس وكنب وشقق

شركه مكافحه نمل ابيض بالدمام بافضل المبيدات

شركه تنظيف مجالس وكنب بالدمام بافضل مواد التنظييف

شركه تنظيف خزانات بالدمام مع التعقيم والغسيل

شركه تنظيف سجاد بالدمام

شركه تنظيف شقق بالدمام وفلل وقصور



Anonymous said...

sicai pakar ekonomi...
tepukkk tepukkk tepukkk..

Anonymous said...

Daim ada porsche tak? Daim ada Q7 tak? Anak Daim ada motor BMW besar tak? Heeee

Anonymous said...

Ekonomi Klate setanding jepun kerana kepandaian pemerintahnya.

Anonymous said...

Eddy wow pakar ekonomi. Daim bukan pakar ekonomi. Sebab itu ada parti ambik eddy wow sbg penasihat. Wowww

Anonymous said...

Wow!!

Anonymous said...

Ayatolollah hadi bukan saja pakar ekonomi, dia juga pemegang kunci syorgaa. Untung betul ahli2 pas. Nama hadi juga tersohor sampai ke uk, iran dll sebagai seorg ulama bertaraf dunia yg sakau dedak 90juta. Bukan aku cakap,si clare kafir harbi yg cakap. Kafir harbi pun dah iktiraf kesohoran ayatolollah hadi awang. Takbir!

Anonymous said...

Bukan setakat setanding jepun. Ekonomi kelate dah lagi maju dari jepun, finland, switzerland, germany dan iran. Lagi hebat dari afrika, fiji, swaziland dan malaysia. Semuanya kerana tuan guru hadi awang. Takbirrr! Hidup ulamak ekonomi.

Anonymous said...

Hashim jasin mursidul am parti pas lagi hebat dari daim. Daim tu sembang jer lebat tapi naik proton saga jer, porsche cayman pun dia tak kenal. Poodah!

Anonymous said...

Dulu ada perwakilan pas joho cadangkan hadi jadi penasihat agong. Hadi bukan setakat pakar ekonomi sepatutnya dia boleh jadi penasihat utk cara2 raja2 melayu masuk syurga.

Anonymous said...

Jaga ayat2 kalian. Saya bimbang rajuk En Babi hutan, En pak hang Sondol Mak Hang, En Cai Tepuk dan En Sikapir akan bertambah panjang. Sanggupkah kalian kehilangan mereka? Sekarang ni pun dah jarang mereka post komen

Anonymous said...

dah hujung dunia ni agak nyer...
siKAPIR pon bertakbir..

Anonymous said...

Pesanan ikhlas dari keptan cai...

Anonymous said...

siAna tak nak joint ker..
sembang sembang para cai cai..

Anonymous said...

Ana tauu... ana tauu.. din ayam jer yg tak tau. Ni bukan level menantu.. ni level chief2 lebai.

Anonymous said...

Pak Haram, Ayohchik dan keluar arahan ke? PRK Rantau nanti wajib, harus atau haram undi Umno?

Anonymous said...

"Sahaja aku mengundi umno di prk dun rantau kerana hadi awang"

Anonymous said...

Kalu ikut kebijaksanaan umat..

Amat amat BODOH lah kalu undi siKAPIR..

siKAPIR untuk siKAPIR..

Anonymous said...

siTARAM menang...
MELAYU senang..
ISLAM tenang..

Undi lah siTARAM..

Anonymous said...

Idup idup idup..
Idup siTARAM..

Anonymous said...

siKAPIR pakar ekonomi..
tepukkk tepukkk tepukkk..

Anonymous said...

siDAIM dan siDET..
2 ekor melayu...
yang papa kendana...
kerana utamakan bangsa meLAYU..

Anonymous said...

Wow!!!
siDAIM..
pejuang MELAYU terbilang..
hidup nya.. zuhud..
dunia hanya ditangan tidak dihati..
setaraf ngan siDET the legend..

Anonymous said...

Wow!!!
Abang NON..
pun zuhud juga..

Anonymous said...

siTARAM ker siTERAN..

Anonymous said...

UNDI siTERAN..
IDUP siTERAN..

siTERAN menang..
MELAYU terbilang..

Anonymous said...

ekonomi kelantan sehebat us bukan jepun lah. mb akan di beri
hadiah nobel dlm ekonomi.

Anonymous said...

Amat yang teramat bodoh lah sape2 yang undi Balasubramaniam di P Bentong pada PRU 14 tempoh hari.

شركه نظافه بالدمام said...


تبحث عن شركة متخصصة فى خدمات التنظيف بالدمام بافضل المعدات والسوائل وثقة تمة فى العمل ودقة فى النتائج كل هذه المميزت توفرها شركة الجنرال الشركة الافضل والامثل فى الخدمات المنزلية بالدمام وبما اننا الشركة الافضل والامثل بدون منافس سوف نسعى لتوفر افضل الخدمات باقل تكلفة وبقدر كبير من الاهتمام والدقة عزيزى اينما كنت فى اى منطقة ا وحى تابع لمدينة الدمام اتصل بنا وسوف نصلك فى الحال شركة االجنرال للخدمات المنزلية
شركة نقل عفش بالدمام

شركة تسليك مجاري بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالدمام

شركه تنظيف منازل بالدمام ومجالس وكنب وشقق

شركه مكافحه نمل ابيض بالدمام بافضل المبيدات

شركه تنظيف مجالس وكنب بالدمام بافضل مواد التنظييف

شركه تنظيف خزانات بالدمام مع التعقيم والغسيل

شركه تنظيف سجاد بالدمام

شركه تنظيف شقق بالدمام وفلل وقصور



Anonymous said...

BODOH bertengkek budak niii..

Anonymous said...

siKAPIR vs siMUSLIM..
Pilihlah siMUSLIM...

siKAPIR VS siKAPIR..
Pilihlah siKAPIR yang yang baik sikit..

siMUSLIM vs siMUSLIM..
pilihlah siMUSLIM terbaik..

kslu kau siKAPIR... sebaliknyer laaa..

Anonymous said...

siTARAM.. siTARAM.. siTARAM..
siTERAN.. siTERAN.. siTERAN..

شركه نظافه بالدمام said...


تبحث عن شركة متخصصة فى خدمات التنظيف بالدمام بافضل المعدات والسوائل وثقة تمة فى العمل ودقة فى النتائج كل هذه المميزت توفرها شركة الجنرال الشركة الافضل والامثل فى الخدمات المنزلية بالدمام وبما اننا الشركة الافضل والامثل بدون منافس سوف نسعى لتوفر افضل الخدمات باقل تكلفة وبقدر كبير من الاهتمام والدقة عزيزى اينما كنت فى اى منطقة ا وحى تابع لمدينة الدمام اتصل بنا وسوف نصلك فى الحال شركة االجنرال للخدمات المنزلية
شركة نقل عفش بالدمام

شركة تسليك مجاري بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالدمام

شركه تنظيف منازل بالدمام ومجالس وكنب وشقق

شركه مكافحه نمل ابيض بالدمام بافضل المبيدات

شركه تنظيف مجالس وكنب بالدمام بافضل مواد التنظييف

شركه تنظيف خزانات بالدمام مع التعقيم والغسيل

شركه تنظيف سجاد بالدمام

شركه تنظيف شقق بالدمام وفلل وقصور



Anonymous said...

antara nik beduh dan eddy wang, jgn pilih langsung sebab 2-2 bawa mudarat pada islang

Anonymous said...

pak karam! aduh!! sprm nak panggil ayatolollah ayohchik pulak lepas ni. jom la kita bughah macam brahim libya dulu tuu.

Anonymous said...

Laaa baru cadang nak dipanggil...
Ingat kan dah kena penjara dah..
Bukti Husam ada tu cukup lagiii ker...
SPRM niii lembam laaa..
Bukti Sarawak Report lagii..
Takan tak boleh guna..
Sumbat jer dalam penjara..

idup siTERAN..

Anonymous said...

Tu la, lembab betul sprm ni. Sepatutnya sumbat hadi cepat2 dlm jel. Eh! Jap.. tu cara taliban. Sprm kena ikut cara islam. Siasat betul cari bukti, bukannya ikut perasaan mcm taliban afghan.

Anonymous said...

Skit hari lg kena la turr. Tunggu masa jer

Aulia said...

Say now that you are not happy I have your body, but not your heart. You don't need to lie, you still want him to curse you with him as long as you're happy

Obat Penebalan Dinding Rahim
Cara Mengatasi Anemia Pada Ibu Hamil
Cara Mengobati Angin Duduk
Obat Penurun Leukosit Tinggi
Cara Mengatasi Sakit Perut Bagian Atas

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.