Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SETIAP LANGKAH KAKI CINA MCA AKAN DIJEJAK

KENYATAAN SOI LEK MERUPAKAN UGUTAN KEPADA UMNO, APA YANG MCA MAHUKAN IALAH SUPAYA UMNO LAMBUNG MCA PADA PRU 13 NANTI - Politik MCA ini sudah ada dalam poket seluar Pak Karamu 

View Image

MCA tolak jawatan Kabinet, Exco jika ‘dikorban’ PRU-13

April 30, 2011
KUALA LUMPUR, 30 April — MCA, komponen kedua terbesar dalam BN, mengambil pendirian tidak akan menerima sebarang jawatan peringkat pusat dan negeri jika calonnya gagal mencapai keputusan terbaik pada pilihan raya umum ke-13, lapor media. 

Presidennya, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkata, penolakan jawatan tersebut turut melibatkan di peringkat pihak berkuasa tempatan (PBT) termasuk Ketua Kampung serta Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung. 

“Keputusan yang diambil hari ini hanyalah (bermakna) kita tidak akan menerima apa-apa jawatan di peringkat Kabinet dan negeri, bagaimanapun MCA masih tetap kekal sebagai parti komponen Barisan Nasional (BN). 

“MCA akan terus duduk dan menyokong BN kerana kita masih yakin dengan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak khususnya dalam program transformasi ekonomi dan negara,” kata beliau dipetik Utusan Malaysia. 

“Kami yakin kewibawaan Perdana Menteri selaku pemimpin masyarakat majmuk untuk mencapai gagasan 1Malaysia,” katanya.

Dr Cua berkata, keputusan yang diambil itu secara tidak langsung akan menyuntik semangat kepada seluruh ahli MCA untuk menggandakan usaha bagi meningkatkan sokongan masyarakat Cina menjelang pilihan raya umum ke-13 yang akan diadakan pada bila-bila masa. 

“MCA perlu berubah kerana kita kena capai keputusan yang lebih baik daripada pilihan raya umum yang lepas,” ujarnya. 

Dalam pada itu, dipetik Bernama Online, Dr Chua berkata keputusan yang dicapai sebulat suara anggota mesyuarat terbabit tiada kaitan dengan keputusan pilihan raya negeri Sarawak 16 April lalu apabila pengundi Cina lebih memihak kepada pembangkang. 

Pada 8 Mac 2009, MCA memenangi 15 daripada 40 kerusi Parlimen dan 31 daripada 90 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang ditandingi parti terbabit. 

“Oleh kerana kita (MCA) tidak mendapat sokongan daripada masyarakat Cina maka untuk menghormati masyarakat Cina kita buat keputusan, kita tidak seharusnya memegang jawatan dalam kerajaan pusat, negeri dan pihak berkuasa tempatan,” katanya di Melaka semalam. 

Namun begitu, kata beliau, MCA akan terus menjadi parti komponen BN kerana parti itu masih yakin dengan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak khususnya dalam program tranformasi ekonomi dan tranformasi negara. 

“Kami yakin beliau mampu dan mempunyai kewibawaan untuk memimpin masyarakat majmuk untuk mencapai gagasan 1 Malaysia dan berpendapatan tinggi dan mencapai status sebagai sebuah negara maju,” katanya. 

Berhubung soalan sama ada keputusan untuk tidak menerima jawatan itu akan dikemukakan kepada Perdana Menteri, Dr Chua berkata, perkara itu mungkin dibawa ke mesyuarat agung tahunan MCA pada 2 Oktober ini untuk mendapat perakuan terlebih dahulu.

UMNO bolehlah terima ugutan MCA ini sebab umno hanya bergantung kepada cina MCA yang telah ditumbangkan pada PRU 12 dulu dan sekarang mereka mula bercakap apabila PRU 13 sudah hampir, dan UMNO kenalah layan mereka

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.