Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Banjir Kilat Di Tangse, Aceh: Seorang Hilang, 18 Rumah Hanyut



5 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

JAKARTA: Hujan lebat yang turun di daerah kecil Tangse, dalam daerah Pidie, Aceh petang Sabtu mengakibatkan beberapa kawasan penempatan dilanda banjir kilat, hingga menyebabkan seorang penduduk dilapor hilang dan 18 rumah dihanyut arus air.

Penduduk yang hilang dikenalpasti sebagai Tengku Idris, 55, manakala kampung yang terkena banjir kilat itu ialah Desa Kebun Nilam, Desa Blang Maloe dan Desa Pulo Mesjid, kata Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) Indonesia dalam kenyataan pada Ahad.

Data yang dikeluarkan BNPB menyebut buah rumah hilang di Desa Kebun Nilam manakala di Desa Blang Maloe, empat rumah hilang dan sebuah rumah rosak teruk.

BNPB peringkat daerah dan provinsi serta semua agensi bantuan yang berkaitan telah berada di kawasan bencana sejak semalam untuk menangani kejadian itu serta memindahkan mangsa ke kawasan selamat.

Banjir kilat itu turut mengakibatkan jambatan Kuala Panteue terputus dan menyebabkan perhubungan lalu lintas terganggu. Pihak berkuasa belum menaksirkan kerugian yang dialami dalam kejadian itu.

Ini adalah kali kedua banjir kilat melanda kawasan itu sejak bulan Mac tahun lepas di mana 24 penduduk dilaporkan mati manakala 102 rumah hancur atau rosak.

Kejadian pada 10 Mac tahun lepas itu dipercayai berlaku kerana kegiatan pembalakan liar di kawasan Hutan Tangse, dan curahan hujan selama empat hari sebelumnya. - BERNAMA

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.