Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
KES INI AKAN JADI ISU POLITIK PRU 13

Alangkah leganya jika terlepas dari cengkaman 'bapa-bapa ayam' ini
Posted on Sunday, February 26 @ 19:44:01 MYT by paktam

Oleh Aspan Alias

Selepas arahan dari Putrajaya, kini rakyat sedang berhadapan dengan isu berapa kah ‘settlement figure’ yanhttp://www.mykedah2.com/pic_fame/thumbnails/202_3_02b.jpgg sebenarnya yang telah ditetapkan untuk penyelesaian diluar mahkamah diantara Tajuddin Ramli dengan MAS. Rakyat ingin tahu kerana semua wang yang terlibat dalam kes ini adalah wang rakyat. Tidak perlu menyalahkan sesiapa termasuk parti-parti pembangkang kerana apa yang berlaku dalam kes ini adalah di sebabkan oleh kelemahan dasar dan perlaksanaan kerajaan.

Semasa Tajuddin mengambil alih MAS dalam proses perlaksanaan dasar ‘pengswastaan’ kerajaan dahulu, banyak pihak telah membuat kritikan terhadap kerajaan pimpinan Dr Mahathir tetapi maklum sajalah Dr Mahathir tidak peduli dengan pandangan ramai kerana beliau berkata pengswastaan MAS itu adalah satu perkara yang ‘necessity’ untuk dilakukan.

Pandangan pihak lain tidak perlu diambil kira. Entah apa sebabnya MAS yang begitu berjaya semasa itu hendak diswastakan sedangkan syarikat penerbangan kepunyaan kerajaan itu sangat maju dan MAS adalah diantara syarikat penerbangan yang ‘premium’ dipesada antarabangsa. Hanya Dr Mahathir sahaja yang tahu kenapa ianya dilakukan.

Kita semua tidak boleh ambil tahu dan lagi pun bekas PM itu sangat kuat sokongan terutamanya dari UMNO semasa itu. Sokongan kuat orang Melayu semasa itu di ambil sebagai kelemahan Melayu dan beliau boleh melakukan apa sahaja walaupun ia bakal merosakkan sebuah syarikat penerbangan yang begitu maju. Tugas orang Melayu khususnya dalam UMNO hanyalah untuk mengangguk sahaja. Apabila datang kerugian besar beliau juga mahukan kita semua mengangguk dan pertahankan kesalahan yang sengaja dilakukannya sendiri.

Begitulah yang berlaku dalam banyak hal pelaksanaan dasar yang tidak menentu itu. Begitu jugalah dengan isu NFC sekarang. Muhyiddin dan ramai pemimpin UMNO menyalahkan pembangkang sedangkan isu ini timbul setalah membaca lapuran Ketua Audit Negara bukannya ditimbulkan oleh pembangkang. Seperti juga dalam kes MAS ini, isu NFC ini bakal membawa padah kepada negara dan rakyat dalam bentuk kerugian wang rakyat.

Sekarang banyak suara yang kita dengar supaya Dr Mahathir memberitahu segala-galanya secara terperinci tentang isu MAS ini. Pertamanya kenapa perlu MAS di swastakan dan kenapa diberikan pengswastaan itu kepada Tajuddin. Kenapa berikan pengswastaan ini kepada Tajuddin yang tidak ada rekod dan pengalaman didalam pengurusan syarikat penerbangan?

Apabila MAS menghadapi kerugian besar maka kerajaan mengambil tindakan untuk melakukan ‘bailout’ terhadap syarikat ini dan mengambil balik MAS dengan membeli sahamnya yang harga yang sama iaitu RM8 sesaham. Lagi sekali rakyat terpaksa membayar segala kerugian ini.

Kerajaan mengambil tindakan mahkamah terhadap Tajuddin dan Tajuddin telah diarah untuk membayar kembali kepada kerajaan sebayak RM580 juta tetapi Tajuddin telah bertindak dengan membuat ‘counter sueing’ terhadap kerajaan sebanyak rm13 billion. Di sinilah persoalan besar timbul. Kenapa Putrajaya mengarahkan supaya isu inidiselesaikan diluar mahkamah. Ini persoalan besar dan pertanyaan banyak pihak ini merupakan satu soalan cupu mas yang bernilai berbillion-billion ringgit.

Adakah kerajaan sudah sedar yang pihaknya akan kalah didalam kes ini dan rakyat akan tahu cerita sebenarnya? Kenapa hendak diselesaikan diluar mahkamah? Kalau hendak selesaikan diluar mahkamah berapakah jumlah yang terlibat, dan siapa yang akan membayar siapa? Adakah tindakan ini semata-mata untuk melindungi nama-nama individu pemimpin yang terlibat mengambil kesempatan dalam proses pengswastaan ini?

Bermula dari pengswastaan inilah MAS sudah menjadi syarikat penerbangan yang begitu kerdil dari pandangan industri penerbangan antarabangsa. Kini MAS hanyalah menjadi ulam dan makan kepada mereka yang sedang mengambil kesempatan ke atas kelemahannya. Kalau tidak masakan syarikat Air Asia yang hanya sedang menunggu untuk ‘bungkus’ boleh mengambil alih pegangan sahamnya yang terbesar didalamnya?

Siapa yang pandai sangat dalam Khazanah Nasional yang boleh merelakan keadaan ini berlaku? MAS ibarat seorang perempuan yang lemah yang boleh diperlakukan oleh ‘bapa-bapa ayam’ untuk dijadikan pelacur bagi kepentingan ‘bapa-bapa ayam’ yang sedang mencari makan dengan apa sahaja cara ini waimma melampaui batas-batas moral dan agama anutannya.

Sekarang Dr Mahathir tidak mahu bertanggungjawa apabila diminta berbuat demikian. Dia menyatakan yang beliau bukan mengetuai MAS dan tidak ada sebab untuk berbuat demikian. Ini merupakan kenyataan yang tidak bertanggungjawab sedangkan keputusan pengswastaan itu telah melalui persetujuan kabinet yang beliau menjadi pengerusinya. Betullah beliau tidak bertanggungjawab tetapi beliau mesti mengambil ‘accountability’ terhadap kes ini.

Saya telah menyebut isu ‘accountability’ ini banyak kali. Dr Mahathir perlu belajar untuk mengambil ‘accountability’ dari kepimpinannya. Lagi pun beliau akhir-akhir ini terlalu banyak membuat komen terhadap pihak lain maka elok Dr Mahathir menjawab persoalan terhadap kredibiliti kepimpinan beliau sendiri.

Di Korea apabila lima orang banduan lepas lari dari penjara, maka yang bertanggungjawab ke atas kelemahan itu adalah ketua pengarah penjara negara itu. Tetapi menteri dalam negerinya meletakkan jawatan kerana mengambil ‘accountability’ terhadap kejadian itu. Begitulah tinnginya nilai etika kepimpinan negara tersebut. Tetapi disini dalam sibuk mengaku yang kita sebuah negara yang akan masuk ke dalam kumpulan negara maju tidak lama lagi, sikap tidak mengambil ‘accountability’ ini masih menjadi budaya kepimpinan negara kita.

Bagi saya, isu penyelesaian isu MAS diluar mahkamah ini perlu dilakukan secara terbuka. Rakyat sudah jemu dengan perlakuan pimpinan BN sejak dua tiga dekad dahulu. Lepas satu isu besar, akan timbul lagi isu yang lain yang tidak henti-henti.

Sampai bila pimpinan kita bersikap seperti ‘bapa ayam’ yang melacurkan rakyat untuk kepentingan wang ringgit dan harta benda untuk keluarga mereka. Kalaulah Utusan sanggup membantu rakyat untuk membetulkan keadaan ini, alangkah baiknya. Tetapi akhbar itu sedaya upaya menutupnya dari pengetahuan rakyat yang ramai.

Sekarang ini terpulanglah kepada rakyat samada mahu terus menjadi mangsa ‘bapa-bapa ayam’ ini atau melakukan sesuatu dari ‘hegemony’ dan cengkaman ‘bapa-bapa ayam’ ini.

Satu lagi isu yang nyata, UMNO tidak mungkin kembali kepada parti perjuangan. Parti ini hanya merupakan parti sebagai modal peniagaan bagi sekumpulan kecil pemimpin-pemimpinnya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.