Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Lemah dalam pentadbiran sain kemanusiaan ke ?

Wednesday, February 29

PAS Kedah ada masaalah sungguh rupanya...

PAS Kedah: versi org bawah
Malam tadi, pertama kali rasanya dalam sejarah PAS cawangan kami di sebuah penjuru kecik di negeri Kedah ini, kehadiran untuk mesyuarat agong menjangkau lebih 40 orang, sedangkan di tahun-tahun yang lepas boleh bilang dengan jari saja.

Bila wakil dari kawasan mula berucap bagi ucapan perasmian, semua yang hadir khusyuk bagi sepenuh tumpuan – sebab utamanya, nak dengar cerita terbaru apa yang dinamakan sebagai krisis kepimpinan PAS Kedah ini.

Malangnya, semuanya jadi anti-klimak bila mana Ustaz yang diutuskan utk mai rasmi cawangan kecik kami ini memilih untuk tidak menyentuh secara terbuka isu ini; sebaliknya beliau memilih untuk melontarkan persoalan kat kami bukannya kami yang tanya soalan kat dia. Kata Ustaz:

“Isu kepimpinan di atas sana, biarlah kita serahkan kepada kebijaksanaan pihak pimpinan untuk selesaikannya, kita yang kat bawah ini cuba tanya diri kita masing-masing, kalau sungguh kita sayangkan parti, sayangkan perjuangan Islam yang dibawa oleh parti ini, sayangkan kemenangan yang dianugerahkan Allah SWT hasil usaha penat lelah doa air mata dan keringat kita semua ini, berapa orangkah antara kita yang ada di sini ini, yang sudah pun bangun malam, solat sorang2 tengah malam, tadah tangan kat Tuhan minta Tuhan tolonglah selesaikan secepat mungkin kemelut yang sedang melanda kita ini. Ada kita buat macam tu?”

Tanpa diundang, terlintas di kotak pemikiran saya, alangkah baguihnya kalau MB, Ustaz Azizan dan barisan-barisan EXCOnya ada sekali bersimpuh atas lantai bersama-sama kami malam ini. Kalau depa ada sekali, saya nak angkat tangan tanya direct kat depa:

“YB MB dan Exco-Exco sekelian, tuan-tuan ada ka buat apa yang sahibul samahah Ustaz tanya tadi?”

Malangnya kami hanyalah soldadu-soldadu kecil yang hanya jadi tukang pelekat poster dan tukang bancuh air di musim-musim p.raya; hanyalah mimpi kalau nak tengok MB dan EXCO2 nya turun mai jenguk kami kat bawah-bawah ini. Kalau depa ada baca blog ini, ketahuilah rata-rata soldadu kat bawah ini kesal yang teramat dengan apa yang sedang berlaku ini; kami cuma berharap ianya hanyalah seperti kemuncup di tengah padang, cuma gatal-gatal buat sementara dan tidak menjadi kurap buat jangka masa panjang.

Habis mesyuarat, kawan-kawan mai berhimpun keliling saya; isu hangat MB dan EXCO2 nya belum reda lagi. Depa insist minta saya cerita versi saya pula; inilah masalahnya bila wakil kawasan tak mau bagi penerangan terperinci, membiarkan ahli-ahli dan penyokong kat bawah ini mendapat berita palsu dari suratkhabar dan media arus perdana.

Bila depa tanya saya, saya kata memanglah Ustaz Azizan tu cengei (garang nak mampuih), seantero Kedah dah tau cerita tu, tapi kalau saya jadi dia pun saya akan jadi garang jugak, kalau tak garang dah lama dah Kedah jadi Perak.

Saya kata, yang pentingnya kita kena tengok pencapaian Kedah sejak Ustaz Azizan memerintah ini; ok ka tak ok. Depa kata, tadi masa mesyuarat tadi waktu usul berbangkit dan bab usul, banyak ditimbulkan tentang ketidakpuasan hati bab Majlis Bandaran, bab jalan-jalan berlopak, longkang tersumbat dan sebagainya.

Ha, yang itu kita kena tengoklah pula EXCO mana yang jaga.

Hari tu saya dengan memba-memba dari Penang nak pi Pondok Bandar Hilir di SIK, Kedah lalu ikut Padang Serai- Kuala Ketil. Nak cepat, saya ambik short-cut ikut Bukit Selambau terus ke Tembak menghala ke Parit Panjang. Masyaallah nak habag kat hangpa, malu sungguh saya kat kawan-kawan saya dari Penang nu, gedebum gedebam kereta dia langgar lopak. Siapa dia EXCO in-charge bab-bab jalan ini, hangpa cek sendiri dalam laman rasmi kjaan Negeri Kedah.

Macam itu jugak dengan isu 3L di kawasan-kawasan pekan, sorang sahabat saya berbangsa Cina tauke kedai gambaq sibuk nak jadi Ahli Majlis PKR, sebab utamanya kata dia kjaan Negeri ini gagal menangani isu 3L yg jadi isu utama org2 Cina kat pekan-pekan. (3L – Longkang, Lampu Jln, Lubang/Lopak kat Jln). Dia nak jadi Ahli Majlis supaya dia boleh perjuangkan isu 3L ini. Siapa dia EXCO yang in-charge bab 3L ini, hangpa cek sendiri dalam laman rasmi kjaan Negeri Kedah.

Ringkas ceritanya, kalau semua orang buat kerja, MB buat kerja EXCO buat kerja, sibuk bekerja, tak ada masa lah untuk berpolitik, nak merajuk nak bawa diri tak puas hati ini tak puas hati itu, maka tak adalah timbul isu krisis kepimpinan ini.

Sebetulnya, UMNO lama dah dok cari point buruk nak jatuhkan kjaan Negeri Kedah, tapi semuanya tak menjadi. Bukan dia tak mau jadi, tapi sememangnya Negeri Kedah ini dah improve banyak sejak PAS memerintah hari itu.

Ini saja nak cerita, baru-baru ini tugasan kerja membawa saya pi interview sorang Professional seorang pakar dalam bidang yg dia ceburi, anak jati Kedah berketurunan Cina, seorang scorer masa kat sekolah dulu, sebab SPM/STPM dia baguih sangat, dia dapat offer dari kjaan Singapura pi sambung belajar di Univ Nanyang, Spore. Habis belajar, dia dapat offer kerja di Singapore dengan gaji yang lumayan.

Lama juga dia bekerja di Singapore, sekarang terbuka hati nak balik Kedah.

Hish, kalaulah Kedah teruk sangat di bawah pemerintahan Ustaz Azizan ini, saya rasa orang Professional macam beliau ini tak akan memilih untuk kembali ke Kedah. Itu saya tak habag lagi resume2 bertaraf PhD yg masuk ke inbox saya dari Professional-Professional dari India, Filipina, Singapore dan mana lagi tu; berebut-rebut depa nak mai kerja di Kedah khususnya di kawasan Industri Kulim Hi-Tech, tempat saya cari makan sejak 15 tahun yang lalu ini.

Bercakap pasal Kulim Hi-Tech, kalau hangpa nak tau, sejak PAS ambik alih Kedah pada tahun 2008, KHTP telah berjaya membawa masuk pelaburan baru sejumlah 10.3 Billion Ringgit (RM10,300,000,000) – satu jumlah yang bukan sedikit. Dalam 20,000 orang yang bekerja di KHTP, mungkin ada adik beradik tuan/puan yang bekerja di sini.

Bulan Mac2012 ini pula, satu lagi kompeni (PANASONIC) nak naik di KHTP dengan pelaburan RM1.84 billion. Dengar kata akan tambah jadi RM4.5 billion bila siap sampai fasa 3 nanti.

Ringkas ceritanya, KHTP di bawah kerajaan Negeri Kedah begitu pesat berkembang, kawasan yang dok ada la ni (4000 ekar) dijangka akan bertambah lebih 2 kali ganda (10,000 ekar). Tak lama lagi, stesen Petronas kat Sungai Seluang tepi BKE hi-way itu silap-silap akan masuk dalam area KHTP, dan pokok getah dan kelapa sawit sepanjang BKE menghala ke Padang Meha itu silap-silap dah tak wujud lagi. Semua ini akan menunggu anak-anak kita yang sedang berada di Univ dan IPT untuk ramai-ramai mai kerja di sini, di negeri Kedah negeri Hijau Kunin kesayangan kami ini.

Opss, cek lah pula siapa dia EXCO yang jaga KHTP ini.

Point nak habagnya – kalau semua EXCO sesibuk EXCO yang jaga KHTP ini, tak merajuk bila Ustaz Azizan dengan cengei dan garangnya mengenepikan pandangan dia waktu SADA menjadi mangsa politik dalam isu menyekat air ke kawasan industri KHTP hari tu – malu dan tebal muka tak kira dia bila kami kami yang menyokong PAS ni dok pi SMS dia minta bantuan tapi dia tak boleh buat apa sebab itu keputusan MB – kalau semua orang sesibuk YB Amirudin, rasa tak timbul kot isu panas di peringkat pimpinan Negeri ini.

Semua di atas tadi pendapat saya aja lah – mungkin ada isu lain yang lebih besar yang melibatkan kelaku peribadi MB sendiri yg payah nak dengar pendapat/saranan orang, termasuklah saranan politik jangka panjang dari PAS Pusat – hat tu, saya tak mau kata apa.

Saya cuma boleh kata, MB pernah bermadah, kalau org PAS nak expect PAS Kedah jadi mcm PAS Kelantan, awal-awal lagi MB habag, PAS Kedah tak sama dengan PAS Kelantan. Yang ini saya setuju 100%, PAS Kelantan ada TGNA. Tuan Guru tak hisap rokok, tapi di Kedah kita tak ada seorang pemimpin sewibawa TGNA ini, maka sebab itulah PAS Kedah ini jadi macam dok ada lanie..

Kot mana pun, mai pilihanraya nanti jangan hangpa dok pi tukaq undi UMNO pula, nanti tanah kat KHTP yang harga RM23 satu kaki persegi itu depa nanti mark-up berpuluh-puluh kali ganda, silap-silap hat seluas kandang lembu itu pun boleh pi mencecah RM250 JUTA.

Teruslah undi dan sokong PAS, insyaallah selepas ini kita akan dapat MB dan barisan EXCO baru yang lebih baik dan lebih hebat drpd yang dok ada. Tak apa haih, ini semua kemuncup dalam perjuangan ja...gatal sekejap ja, lepas ni insyaallah akan pulih seperti sedia kala, insyaallah.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.