Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
 

Semua menunggu Gani Patail: Adakah suami Sharizat akan didakwa?


6 Rabi'ul akhir 1433H,
Perhatian rakyat Malaysia telah beralih kepada Peguam Besar yang popular, Gani Patail, kerana ingin tahu jika dia akan mengeluarkan waran tangkap bagi suami Menteri hal ehwal wanita Shahrizat Jalil, yang menghadapi pertuduhan pecah amanah membabitkan NFC yang berjumlah RM250mil.
Gani yang sering dituduh rasuah dan menjadi pak turut kerajaan persekutuan pimpinan Umno, dan apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pada hujung minggu yang lalu, terpulang kepada Peguam Negara untuk membuat keputusan mengenai tindakan seterusnya, ia mencetuskan spekulasi bahawa ia adalah isyarat kepada Gani untuk tidak tunduk kepada tekanan daripada orang ramai, pihak pembangkang dan Umno sendiri, untuk bertindak ke atas kes yang memakan masa yang lama itu.
Najib sebenarnya memberi respon terhadap berita bahawa polis telah mengesyorkan supaya dakwaan pecah amanah dikenakan keatas Salleh Ismail, pengerusi NFC, walaupun timbalan ketua polis, Khalid Abu Bakar sebelumnya telah mengumumkan pada bulan November bahawa siasatan tidak menunjukkan apa-apa "elemen" pecah amanah .
Sesungguhnya, skandal NFC penuh dengan misteri kerana hampir semua kumpulan-kumpulan utama dalam parti Umno terlibat dalam perjanjian itu. Projek itu sendiri bertujuan untuk membangunkan industri penternakan lembu di Malaysia dan telah dianugerahkan kepada suami Shahrizat serta keluarga untuk diselia pada tahun 2006.Sebuah pinjaman kerajaan berjumlah RM250mil telah diberikan bagi pembiayaan projek itu tetapi pemimpin-pemimpin pembangkang yang diketuai oleh pengarah strategi PKR Rafizi Ramli dan ketua wanita Zuraida Kamaruddin telah mendedahkan bahawa keluarga Shahrizat menggunakan sebahagian besar pinjaman untuk tujuan peribadi termasuk membeli kondominium mewah, kereta,bercuti di luar negara dan sebagainya.
PN mesti bertindak dengan profesional
Menyeru pentadbiran Najib untuk berhenti menundakan kes ini, naib presiden PAS, Salahuddin Ayub adalah antara pemimpin Pakatan Rakyat yang memberi amaran keras terhadap menggunakan Gani sebagai alasan untuk menghalang atau melambatkan tindakan terhadap Salleh baru-baru ini.
"Apa yang penting ialah Peguam Negara mesti bertindak mengikut fakta kes. Saya berharap mereka akan menyelesaikan perkara itu secara profesional," Salahuddin, yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, memberitahu sidang akhbar pada hari Isnin.
Salahuddin bimbang akan komen terbaru Perdana Menteri mengenai perkara itu, yang membayangkan bahawa ada kemungkinan tiada pendakwaan akan dilakukan oleh pentadbiran beliau. Perdana Menteri berkata Peguam Negara memegang kuasa mutlak di bawah Perlembagaan untuk memutuskan sama ada sesuatu kes mempunyai bukti yang mencukupi untuk diterima di mahkamah, kegagalannya akan menyebabkan kes dikembalikan semula kepada polis untuk siasatan semula.
"Saya menyatakan ini berdasarkan prinsip bahawa andaian tidak boleh dibuat ke atas apa yang akan berlaku seterusnya kerana ia terpulang kepada Peguam Negara .dan hanya dia mempunyai hak untuk membuat keputusan dalam perkara ini. Kita tidak boleh membuat andaian bahawa semua siasatan berakhir dengan pendakwaan, "kata Najib kepada pemberita pada hari Ahad.
Najib dan pengikutnya telah dipersalahkan kerana memulakan kejatuhan NFC kerana memberi maklumat tentang penyalahgunaan dana dengan tujuan untuk menjatuhkan Shahrizat dan menggantikannya dengan Raja Nong Chik sebagai calon bagi kerusi Parlimen Lembah Pantai pada pilihan raya umun yang akan datang. Ia dijangka akan diadakan pada akhir tahun ini.
Najib, bagaimanapun, tidak bersedia apabila skandal meletup dan sekarang sedang dipersalahkan kerana mengurangkan peluang Umno untuk menang pada PRU ke-13. Dipercayai bahawa dia kini sedang membuat perjanjian dengan Shahrizat untuk tidak mendakwa beliau, dengan syarat dia meletak jawatan dari kabinet dalam masa terdekat.
Memalukan Muhyiddin dan Badawi secara berterusan
Pemerhati Umno percaya bahawa dia kini sengaja memanjangkan drama NFC kerana puak saingan yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dan Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin juga terlibat dalam kes itu.
Badawi yang juga mantan Perdana Menteri telah memberikan projek kepada keluarga Shahrizat untuk diurus. Pesaing berpotensi Najib dalam perlumbaan untuk merebut jawatan presiden Umno, Muhyiddin Yasin, merupakan bekas Menteri Pertanian yang menanda tangani secara rasmi pemberian projek kepada keluarga Shahrizat. Dengan memainkan skandal NFC, Najib berharap untuk menjatuhkan kedua-dua Badawi serta Muhyiddin.
"Najib akan memaksimumkan pengunaan media untuk memalukan Muhyiddin, KJ dan puak Badawi, jadi jangan mengharapkan tindakan pantas atau keputusan daripada Peguam Negara. Taktik ini memberi kelebihan kepada Najib dan beliau akan menggunakannya sepenuhnya. Kepada rakyat, sudah tentu dia akan menyanyikan lagu yang berbeza dan tali barutnya akan pergi menyebarkan pelbagai jenis cerita untuk cuba memisahkan diri daripada skandal NFC, "kata pemerhati Umno kepada Malaysia Chronicle.
"Tetapi saya tidak fikir ia akan berjaya memperdayakan orang ramai kerana mereka tahu Umno tetap meraih keuntungan daripada pendedahan kes Shahrizat dan sekarang ia cuba dipanjangkan dengan membabitkan Muhyiddin dan Badawi supaya nama mereka juga tercemar. Yang rugi adalah Umno, secara keseluruhannya kerana politik kotor tetap akan memakan presidennya juga. "

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.