Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Skandal Sarawak: PKR mahu 'kontrak' MP disiasat



7 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

PKR menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar menyiasat Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Jacob Dungau Sagan didakwa menerima kontrak bernilai RM63 juta melalui firma yang dimiliki keluarganya.

Ketua PKR Sarawak, Baru Bian (kanan) berkata Sagan yang juga ahli parlimen Baram mesti disiasat atas dakwaan salah guna kuasa dan pecah amanah.

Ini berikutan pendedahan oleh kumpulan NGO berpangkalan di Switzerland, Dana Bruno Manser (BMF) bahawa syarikat ahli keluarganya menerima konsesi balak dan kontrak-kontrak lumayan.

Menurut BMF, Sagan adalah benefisiari syarikat-syarikat berkenaan yang dipegang oleh isterinya dan keluarganya sebagai "proksi".

Antara syarikat itu, Dema Tega Sdn Bhd yang dimiliki oleh isterinya Winnie Jolly, adiknya Peter Usang Sagan dan adik iparnya, Roseline Andrew Gayu - menerima kontrak kerajaan bernilai lebih RM63 juta dalam tempoh lima tahun yang lalu, kata NGO berkenaan.

BMF dalam satu kenyataannya semalam mendakwa bahawa kontrak awam adalah sumber pendapatan utama syarikat yang mempunyai saham berbayar RM750,100 itu.

Petik kenyataan itu lagi, lebih separuh daripada kontrak yang diperolehinya ada kaitan dengan pembekalan air kepada penduduk luar bandar yang dibiayai oleh kerajaan persekutuan dan ditauliahkan oleh Jabatan Kerja Raya Sarawak.

Selain itu, laman web Sarawak Report pula minggu lalu, mendedahkan dua syarikat lain yang dipegang oleh isteri Sagan dan anak perempuan mereka Sharon Sagan - Milisha Holdings Sdn Bhd dan Winjac Sdn Bhd - didakwa menerima lesen daripada kerajaan Sarawak bagi menebang kayu balak Belian.

Belian adalah sejenis kayu keras hutan tropika yang dikatakan semakin terancam dan telah diklasifikasikan oleh Kesatuan Antarabangsa bagi Pemuliharaan Alam Sekitar sebagai spesies semakin pupus dan dilarang untuk eksport dari Sarawak dan Indonesia.

malaysiakini/-

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.