Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified


Himpunan Rakyat BERSIH 2 – Demokrasi mesti di pulihkan
 
Posted on Saturday, June 18 @ 07:54:44 PDT by tokdalang

 Oleh Dr.Syed azman Syed ahmad
Pelbagai reaksi yang dapat di rasakan dari pengistiharan terbuka Gabungan Pilihahttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjL5MMz-0w-acAIGaYNfGxmjmpkqkV0d9uOdEyJWTbAV55o71xxJNSwcUcrQz6mOXXIGf2gu0TUoAjcihG8qhHBQuRaUrJAhyphenhyphenPbSPwPmu2AgeEEnlADwgyCB2j0amNs2dPLoPA-Pq9HP2U/s1600/bersih+2.jpgn Raya Bersih dan Adil (Bersih) 2.0 bagi mengadakan himpunan aman di Kuala Lumpur pada 9 hb Julai akan datang.
 
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam satu kenyataan mendesak perhimpunan itu dibatalkan segera kerana ia boleh memburukkan imej negara dan sekiranya ia hendak diteruskan maka ia boleh diadakan di dalam stadium.



 Beliau juga telah memberi amaran terbuka kepada Bersih bahawa sebarang bentuk himpunan haram “boleh mengakibatkan huru-hara apabila berlaku pertembungan antara kumpulan penyokong dan penentang demonstrasi jalanan”. 


Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia juga turut menggesa rakyat Malaysia agar memboikot perhimpunan Bersih tersebut. Beberapa NGO pro-Umno pula telah membuat laporan Polis serta meminta pihak berkuasa menjalankan siasatan terperinci terhadap Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreenavesan dan Timbalan Presiden Pas, Hj. Mohamad Sabu yang didakwa menjadi pencetusan serta memainkan peranan utama bagi mengadakan demonstrasi Bersih. Malahah NGO ini telah meminta pihak polis segera mengambil tindakan undang-undang serta janga teragak-agak menahan dalang utama perhimpunan Bersih di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). 

Namun Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreenavesan menegaskan bahawa Himpunan Bersih 2.0 adalah merupakan “himpunan aman rakyat” dan ia tetap akan diteruskan walaupun dibantah banyak pihak terutamanya dari Umno/BN. Bagi beliau, “Pembangkang adalah normal. Ini adalah negara demokratik.

Dalam pemerhatian saya ramai menuntut kami agar mengadakannya. Terdapat banyak rasa tidak puas hati...seperti ketika (pilihan raya) Sarawak, tidak gembira tentang rasuah dan tidak gembira mengenai institusi-institusi yang tidak bebas,” 

Bagi saya, himpunan BERSIH 2 adalah himpunan rakyat yang terdiri dari semua lapisan masyarakat yang cintakan keadilan dan mahukan hak serta maruah mereka di kembalikan. Ia bukannya inisiatif yang mempunyai agenda kepartaian yang sempit. Tuntutan bersih 2 adalah amat jelas iaitu memperkukuh ruang demokrasi dengan menjamin perjalanan pilihan raya yang adil dan bersih. 

Begitu juga dengan tuntutan agar Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) kembali berperanan sebagai sebuah badan bebas yang boleh di lihat dapat menjalankan pilihan raya secara adil dan telus. 

Namun apa yang berlaku adalh di sebalikknya, SPR kini lebih merupakan badan yang menjadi alat serta kuda tunggangan Umno/BN. Ia di lihat oleh kebanyakan rakyat sebagai badan yang gagal berperanan untuk memastikan perjalanan pilihan raya di negara kita berjalan secara telus dan tidak berat sebelah. 

Sesungguhnya hasrat rakyat Malaysia untuk berhimpun secara aman sudah tidak boleh lagi di sekat oleh mana-mana pihak. Ini adalah kerana kebanyakan tuntutan Bersih bukannya tuntutan yang baru. 

Ia wujud sejak himpunan Bersih yang pertama pada tahun 2007 lagi. Namun sehingga kini ia tidak dilaksanakan dan di pandang enteng oleh pimpinan kerajaan pimpinan Umno/BN walaupun pelbagai bantahan dan memorandum telah di hantar kepada mereka. Antara tuntutan awal Bersih adalah; 

1. Penggunaan dakwat kekal bagi mengelakkan pengundian berganda (undi hantu) 

2. Pemansuhan sistem pengundian pos kecuali untuk para diplomat dan pengundi lain di luar negara;

3. Penyemakan semula daftar pemilih yang lengkap demi memastikan segala kesalahan dan ketempangan yang sedia ada dapat dihapuskan dan menyediakan satu daftar pemilih yang telus dan bersih;

4. menyediakan akses yang sama rata kepada media massa termasuk TV, radio dan akhbar utama kepada semua parti politik termasuk parti-parti pembangkang; 

5. menbenteras penyalahgunaan institusi kerajaan dalam pilihan raya sehingga rakyat tidak dapat menilai antara parti politik dan kerajaan. 

Ya, inilah realiti demokrasi tempang yang wujud di negara kita sehingga kini. Apabila pilihan raya dijalankan secara tidak adil dan terlalu banyak berlaku penyelewengan maka sudah pasti rakyat akan lambat laun bangkit menuntuk kembali hak dan maruah mereka. Dan inilah juga yang telah dan sedang berlaku di Timur Tengah. 

Protes besar-besaran rakyat yang kebanyakannya terdiri dari golongan anak muda bagi menuntut hak dan kebebasan mereka sehingga kini telah berjaya menjatuhkan kerajaan autokratik di Mesir dan Tunisia. Pemimpin-pemimpin ini juga dituduh mengamalkan penipuan pilihanraya secara berleluasa serta memperalatkan Suruhanjaya Pilihan raya untuk kepentingan politik mereka. 

Ayuh rakyat Malaysia. Mari kita sama-sama menyahut seruan terbuka Bersih kepada rakyat Malaysia untuk mengembalikan demokrasi dan kebebasan kita. Hak dan maruah kita sebagai warga Malaysia juga telah sejak sekian lama tercabar dek kerana keangkuhan kerajaan Umno-BN. Mari kita berani bersama dalam Himpunan Bersih 2 di Kuala Lumpur. Demi menjamin masa depan anak cucu kita, demokrasi dan kebebasan rakyat mesti dikembalikan…

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.