Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SO LAGU MANA AKHIRNYA NANTI ? BOHONG ! TIADA TAULIAH ASCLD ?


Thursday, August 25, 2011

Udah Ler Berbohong ! Jabatan Kimia One Malaysia TAKDA TAULIAH ASCLD ?

Khamis, August 25, 2011 - TERKINI!! Liwat Fasa 2: Pakar DNA Sahkan Ahli Kimia Bohong!! - TERKINI!!

Pakar DNA dan molekular genetik dari Australia, Dr Brian McDonald (gambar, belakang kiri) yang membuka gelanggang mahkamah hari ini memberitahu bahawa analisis makmal terhadap ujian DNA oleh dua orang ahli kimia dari Jabatan Kimia Malaysia tidak boleh diguna pakai dalam kes ini.

Dr Brian memberitahu mahkamah, kredibiliti keputusan ujian DNA boleh dipersoalkan memandangkan makmal yang diuji sebenarnya belum mendapat kelulusan akreditasi daripada American Society of Crime Labs Directors (ASCLD).

Peguam Anwar, Ram Karpal yang menyoal Dr Brian memberitahu bahawa terdapat dua permohonan untuk mendapat akreditasi daripada badan makmal tersebut.

Dokumen pertama adalah permohonan mendapat kelulusan akreditasi tetapi ditolak pada 2005 manakala dokumen kedua adalah surat daripada ASCLD yang meminta Jabatan Kimia Malaysia membuat dokumentasi baru bagi menyokong permohonan semula.

Malangnya sehingga kini, makmal tersbut masih belum mendapat pengiktirafan ASCLD dan inilah yang dipersoalkan Ram Karpal.

Dr Brian memberitahu pengkitirafan dan akreditasi ASCLD perlu sebagai satu kaedah sesuatu makmal forensik atau kajian DNA diiktiraf dan mematuhi piawaian antarabangsa.

Malah, Dr Brian juga menganggotai NATA (National Association of Testing Authorities) sebuah badan yang mempunyai makmal dan diiktiraf oleh ASCLD.

Ini sekaligus bermakna keputusan ujian DNA yang dijalankan oleh Dr Seah Lay Hoong (kanan) dan Nor Aidora Saedon boleh dianggap cuai dan tidak sah untuk mendapat pengiktirafan kerana menurut peguam Anwar, Sankara Nair, makmal Jabatan Kimia Malaysia pun masih tiada memperoleh sijil ISO MM17025 yang diperlukan untuk kes jenayah dan makmal jenayah.

Sijil ISO MM17025 adalah sijil paling minimum untuk sesebuah makmal jenayah mendapat kelulusan untuk menjalankan kajian berkenaan DNA dan genetik termasuk DNA jenayah.

Bagaimanpun, Pendakwaraya II Yusof Zainal Abiden membantah permohonan Ram Karpal untuk memasukkan kedua-dua dokumen tersebut sebagai barang bukti dengan alasan ia tidak berkaitan dengan perjalanan kes.

Perbicaraan ditangguhkan jam 1236 tengah hari dan akan disambung jam 220 petang.

LAPORAN PENUH MENYUSUL

JALAN PULANG
 
Peguam Anwar bangkit kredibiliti Jabatan Kimia, tiada tauliah ASCLD

Kewibawaan Jabatan Kimia kerajaan dalam mengendalikan analisis DNA dibangkitkan dalam perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini ─ dengan pasukan pembela mempertikaikan sama ada ia memenuhi standard antarabangsa.

Pasukan peguam Anwar memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa dokumen-dokumen menunjukkan makmal kerajaan itu, yang terletak di Petaling Jaya, belum lagi menerima tauliah American Society of Crime Lab Directors (ASCLD).

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.