Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PROFESSOR KANGKONG


Parti Umno rekaan British semakin tergugat
Posted on Saturday, September 10 @ 23:09:26 PDT
Dilulus untuk paparan oleh aya

Oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM

Saya ingin membuat kenyataan media terhadap beberapa persoalan yang mengejutkan Negara akhir-akhir ini , pada asasnya saya melihat ada satu kecenderungan dari para professor yang menjadi pengampu kepada kerajaan BN yang mahu perbodoh rakyat.

Keadaan ini tidak boleh kita biarkan kerana kesannya amat buruk kepada masa depan negara.

Dari sudut lain saya menjagkakan juga merupakan strategi untuk terus menerus mengalih pandangan rakyat kepada isu lain yang lebih besar, juga selepas isu komunis nampaknya kurang menjadi.

Benarkah negara ini tidak pernah dijajah?.

kenyataan ini saya tujukan khas kepada ahli sejarawan yang diiktiraf kerajaan umno-bn, walaupun mereka ini bergelar profesor, namun tindakan mereka yang cuba menegakkan benang basah semata-mata menjaga kepentingan survival politik Umno-Bn telah mengenepikan nilai intelek mereka sebagai ahli akademik terbilang.

Apalagi saya ulangi isu ini sengaja dimainkan Umno-Bn bagi mengaburi mata rakyat terhadap salahlaku kerajaan pusat yang perkuda SPR dan juga JPN.

Ahli akademik sepatutnya menjadi pembela nilai ilmu lebih-lebih sejarah tanah air, terkini Malaysia sedang berada diambang kehancuran jika negara cuma membiarkan orang seperti Profesor Zainal Keling yang telah mengeluarkan pendapatnya bahawa katanya Malaysia tidak pernah terjajah.

Saya mencadangkan supaya dia mesti segera diperiksa tahap mentalnya, kenyataan bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah tidak masuk akal, bahkan jika benarlah begitu, ini bermakna menurut fakta oleh beliau menerangkan bahawa hari kemerdekaan cuma perlu disambut di Pulau Pinang dan juga Melaka sahaja.

Sekarang ramai dikalangan rakyat Malaysia yang berpelajaran tinggi, mereka mengkaji tentang sejarah tanah air, dalam masa sama Umno-Bn terus menggelapkan fakta hakikat bahawa penjajah British telah meninggalkan "bekas pegawai" mereka sejak tanah air mendapat kemerdekaan pada tahun 1957.

Tidak ramai yang ambil tahu bahawa United Melay National Organitation atau Umno itu sendiri adalah cetusan orang putih, malah idea penubuhannya datang dari orang yang bukan berbangsa Melayu, bagaimana layak mereka mendakwa Umno pembela bangsa.

Dari segi fakta, mustahil pejuang tanah air yang digelar British dengan nama kumpulan berhaluan kiri bermazhab komunis, kerana kita tahu bahawa komunis menolak secara total sebarang fahaman berbentuk keagamaan, individu seperti seperti Mat Indera adalah seorang agamawan malah nama beliau telah tercatat di dalam sebuah buku terbitan Yayasan Warisan Johor yang bertajuk Pengukir Nama Johor sebagai salah seorang pejuang kemerdekaan.

Malah sebagaimana yang dijelaskan di dalam salah satu kajian ilmiah di Universiti Malaya pada tahun 1973 yang menyatakan bahawa Mat Indera memang merupakan tokoh pejuang dari Johor di era pra kemerdekaan, ini amat jelas sekali dari segi pembuktian yang berfakta.

Begitu juga nama-nama seperti Rosli Dohbi, Datuk Maharajalela di Perak, Tok Gajah, Tok Bahaman di Pahang, Dol Said di Negeri Sembilan and Melaka, Tok Janggut di Kelantan, Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu dan lain-lain lagi juga mesti diberi tempat dalam sejarah untuk jasa mereka sebagai pejuang kemerdekaan.

Sejarah hari ini telah meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya, sebut sahaja kemerdekaan di sekolah, maka nama yang hanya keluar dan disebut-sebut cumalah tokoh-tokh umno Umno sahaja, ini .

Sebut soal pengorbanan dalam perjuangan, Tunku Abdul Rahman cuma sedikit dari apa yang para pejuang sejati Tanah Melayu pasca pra kemerdekaan telah lakukan, bahkan jika hendak diikutkan Tunku cuma perunding dan bukannya pejuang untuk menghalau penjajah.

Saya mahu katakan bahawa penjajah British sengaja "membela" pemimpin Melayu yang pro mereka pada era tersebut dengan bertujuan cuma untuk menjaga astet dan lombong mereka sahaja, tidak lebih dari itu.

Pada 31 Ogos 1957 British telah tinggalkan satu parti yang direka khas yang diberi nama United Melay National Organitation atau Umno bagi menyaingi Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dikepalai Dr Buhanuddin Al-Helmy dan rakan-rakannya.

Parti Umno rekaan British ini semakin tergugat dan isu Mat Sabu disensasi dan diputar belit demi untuk menutup fakta sebenar bahawa dialah penghniat kepada orang melayu dengan bersekongkol dengan penjajah, rakyat mula tahu tentang sejarah penubuhan Umno itu sendiri.

Saya juga ingin bertanya kepada mereka yang bertanggungjawab "membela" profesor-profesor ini, adakah wang rakyat telah dibazirkan begitu sahaja selama 53 tahun apabila menjelang hari kemerdekaan?

Jika benar negara tidak dijajah, sila kembalikan semula wang rakyat yang diperuntukkan untuk sambutan tersebut, begitu juga cuti umum pada tarikh tersebut perlu dimansuh kecuali di Pulau Pinang dan Melaka.

Di sini saya ingin menggesa ilmuan-ilmuan dan pakar sejarah supaya bangkit menentang penyelewengan fakta sejarah, nilai ini penting untuk tatapan generasi muda supaya mereka boleh belajar bagaimana orang terdahulu membina jati diri untuk mempertahankan negara dari sebarang bentuk jajahan yang berbentuk fizikal mahupun pemikiran.

Diamnya BN dalam isu ini bermakna mereka juga yang terlibat secara rasmi dalam pembohongan 1Malaysia terhadap sejarah, rakyat perlu hukum pembohong sejarah pada PRU 13 nanti, ubah sekarang selamatkan Malaysia.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.