Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PERKASA MENGACAU CERAMAH PAS, MACAM KATAK MUSIM HUJAN

Tindakan PERKASA Buat Kecoh Tidak Bertamadun: Pemuda Pas


Kota Bharu- Pemuda Pas Kelantan menyifatkan tindakan pihak tertentu yang menyerang majlis dihadiri Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu adalah tidak bertamadun.

Ketuanya, Abdul Latif Abdul Rahman berkata, tindakan menimbulkan kekecohan tersebut adalah kerana pihak musuh tidak berani untuk berdepan dan menjelaskan fakta tepat berhubung pejuang sejarah kemerdekaan negara.

Menurutnya, dalam keadaan yang masih terumbang ambing dalam mencapai penyelesaian isu kemerdekaan negara itu, ada pihak yang menghidupkan budaya samseng.

“Saya kesal dengan kejadian tersebut, bagi saya budaya buruk dalam parti musuh seperti ingin dihidupkan semula dalam keadaan yang terdesak sekarang.

“Saya juga yakin perkara-perkara tersebut tidak akan dilakukan oleh orang Pas tetapi musuh kepada kita,” katanya demikian ketika diminta mengulas kekecohan dan insiden serangan dalam majlis hari raya yang dihadiri Mat Sabu di Ampangan beberapa hari lalu.

Abdul Latiff berkata, perkara tidak sihat tersebut tidak sepatutnya berlaku dan sewajarnya pihak berkenaan perlu berani berdepan bagi selesaikan persoalan yang masih belum bernoktah ini.

“Kalau tidak berpuas hati dengan Mat Sabu terimalah cadangan untuk berbincang secara ilmiah bukan menggunakan budaya samseng,” katanya.

Mengapa Perkasa melenting ceramah Mohd Sabu


KUALA LUMPUR, 29 Sept: Ahli-ahli Pribumi Perkasa Negara (Perkasa) tidak perlu mencetuskan provokasi yang akhirnya nanti menjerat mereka sendiri berhubung ceramah Mohamad Sabu.


Justeru, Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) kesal dengan sikap ahli-ahli kumpulan Perkasa yang bertindak menyerang dan menumbuk penyokong PAS dalam ceramah umum yang dihadiri oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu di Ampangan, Seremban, beberapa hari lalu.


“Bagi DPPM, tindakan ahli atau penyokong Perkasa tidak wajar kerana ia boleh mencetuskan suasana tidak tenteram dan mengganggu ketenteraman awam,” ujar Ketua Penerangan DPPM, Riduan Mohd Nor kepada Harakahdaily.


Katanya, ceramah tersebut dianjurkan oleh PAS dan telah diberi permit. Penceramahnya pula adalah Tuan Haji Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS.


Semuanya, ujar beliau dilangsungkan dalam keadaan terkawal dan secara sah.


Menurutnya, dalam suasana demokrasi di negara ini, setiap parti berhak mengadakan aktivitinya dan ahli-ahli Perkasa tidak seharusnya mengganggu majlis yang sedang berlangsung.


PAS, jelasnya telah menyatakan sokongan terhadap kenyataan Mohamad Sabu berhubung fakta sejarah negara.


Bahkan, kata beliau ahli sejarawan juga menyatakan bahawa Mohamad Sabu telah mencetuskan suatu fenomena baru dalam pengkajian sejarah negara.


Katanya lagi, meskipun ada yang melihatnya dari sudut negatif, tidak kurang juga yang memandang kenyataan Mohamad Sabu dari sudut positif.


“Mengapa perlu ahli-ahli Perkasa melenting?” soalnya.


Katanya, DPPM melihat Perkasa sengaja membiarkan ahli dan penyokongnya bertindak liar bagi menghangatkan suasana supaya penyokong PAS pula bertindak balas.


Beliau menjelaskan, PAS telah lama bergelumang dalam politik, dan tahu asam garam serta sepak terajang politik tanah air.


“Ahli-ahli Perkasa tidak perlu mencetuskan provokasi yang akhirnya nanti menjerat ahli-ahli dan Perkasa sendiri,” ujarnya.


Menurutnya, PAS telah lama mentarbiyah ahlinya supaya bersabar dan bertenang dalam situasi seperti ini sebagaimana PAS juga mentarbiyah ahlinya agar berjihad dan tidak gentar kepada sesiapa juga.


Akhirnya, kata beliau DPPM menegaskan bahawa hujah perlu dilawan hujah, bukan dengan tindakan ganas.


“Mengganggu program PAS serta memukul penyokong PAS adalah tindakan penakut bagi mereka yang tidak mahu mencari kebenaran,” tegasnya.


DPPM, ujar beliau sama sekali tidak mengizinkan sebarang keganasan timbul di negara ini dan PAS akan tetap istiqamah memilih jalan demokrasi bagi mendapatkan kuasa membentuk kerajaan.


“DPPM yakin rakyat telah mula membuka mata dan mencari kebenaran di sebalik sejarah negara yang diselewengkan faktanya,” katanya lagi. -HD

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.