Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PUSAT TAK BAGI DUIT CUKUP


 
SETIU - Ke manakah perginya bajet mega 2011 sebanyak RM1.887 bilion yang dibentangkan oleh kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu?

Mengapakah jambatan menyemberangi Sungai Chalok yang menghubungkan Kampung Banggol dengan Kampung Che Mohid, di Permaisuri yang patah dan hampir runtuh kira-kira setahun yang lalu masih belum diperbaiki?

Persoalan tersebut dikemukakan kepada rakyat oleh Ahli Jawaankuasa Badan Perhubungan PAS Terengganu, Dr. Azman Ibrahim ketika beliau menyampaikan ceramah di Kampung Banggol Permaisuri dekat sini 23 September.

Menurutnya sehingga hari ini belum ada tindakan pembaikian dilakukan oleh pihak-pihak berwajib walaupun kepentingannya kepada penduduk sekitar tidak dapat dinafikan lagi.

"Kenapa sampai setahun tidak ada apa-apa tindakan? Kalau jambatan tersebut dilalui oleh Mad Said (Menteri Besar) adakah dia akan biarkan begitu?,"

"Adakah kerajaan tidak ada kewangan untuk memperbaikinya?."soal Dr Azman lagi.

Beliau yang meninjau keadaan jambatan tersebut berkata kerajaan 'membahayakan' nyawa rakyat dengan membiarkan ianya tidak diperbaiki.

Menurutnya, masih ada pengguna yang terpaksa melalui jambatan tersebut kerana ia merupakan jalan terdekat menuju destinasi, manakala jalan alternatif yang ada memakan jarak yang lebih jauh.

Beliau yang juga Naib Yang DiPertua PAS Setiu berkata pengguna jambatan tersebut adalah  rakyat kebanyakkan yang bekerja sebagai penoreh getah, pekebun kelapa sawit, petani, pesawah padi dan sebagainya.

"Mungkin sebab itulah, jambatan tersebut belum dibaiki, kerana tidak ada kepentingan korporat dan kroni, sehingga ia terus terbiar sebegini begitu lama,"

"pernah kemalangan melibatkan dua beranak yang menunggang motosikal terjatuh ke dalam sungai, tapi Alhamdulillah, mujur sempat diselamatkan oleh orang ramai,"jelasnya.

Justeru, kata beliau, kerajaan tidak sepatutnya menjadikan budaya sehingga berlakunya kematian dikalangan rakyat, barulah tindakan diambil.

Oleh itu, kata beliau, slogan 'merakyatkan pentadbiran dan pentadbiran' yang menjadi 'zikir' kerajaan Ahmad Said hanyalah hiasan dibibir mulut sahaja.

"Sepatutnya sebarang projek perlu dilihat keperluan dan keutamaan rakyat, bukannya keperluan kroni,

"slogan 'merakyatkan pentadbiran dan pentadbiran' hanya janji kosong semata-mata,"tegasnya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.