Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MENGAPA SEKARANG BARU SEDAR ?

Nasrudin: PAS perlu selesai isu Hasan Ali, elak orang luar campur tangan

January 08, 2012
 
KUALA LUMPUR, 8 Jan - Ketua Pemuda PAS pusat Nasrudin Hassan mengingatkan kepimpinan tertinggi parti Islam itu agar menyelesaikan isu yang melibatkan Datuk Dr Hasan Ali dengan baik dan jangan sesekali membenarkan orang luar campur tangan.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Nasrudin berkata kenyataan  “melawan arus” yang dikeluarkan Dr Hasan baru-baru ini mengenai perhimpunan 901 esok disifatkan beliau sebagai pandangan peribadi bekas Pesuruhjaya PAS Selangor dan exco kerajaan negeri itu.

"Maknanya kalau mahu diterjemahkan di dalam organisasi atau pertubuhan seperti PAS, apa jua masalah yang berlaku mestilah diselesaikan dengan baik, bijak dan tidak merosakkan reputasi selain pemimpin parti mesti bertindak tegas dan berwibawa.

"Saya kira ia pandangan peribadi beliau (Dr Hasan). Apa pun kami Pemuda PAS membuat keputusan untuk menyertai perhimpunan 901...bagi saya tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan dan saya minta semua pihak agar bertindak untuk mencari penyelesaian bukan mengusutkan lagi keadaan," katanya.

Dr Hasan sebelum ini berkata beliau menolak perhimpunan 901 dan menyifatkannya sebagai perbuatan sia-sia serta memberi kesan tidak baik terutamanya kepada golongan muda.

Beliau berkata ahli PAS tidak perlu menghadiri perhimpunan berkenaan.

Bagaimanapun Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata akan menyertai perhimpunan 901 menambah “untuk ahli PAS pula terserah kepada masing-masing.”

Ekoran kenyataan Dr Hasan itu, Timbalan Presiden PKR Azmin Ali mendesak PAS mengambil tindakan sewajarnya terhadap exco kerajaan negeri Selangor itu.

Azmin berkata kenyataan Dr Hasan telah melanggar prinsip dan semangat yang ada dalam Pakatan Rakyat dan beliau tidak sewajarnya berkata demikian.

Jelas  Nasrudin, menguruskan sesebuah organisasi atau parti politik boleh diibaratkan serupa dengan menguruskan rumah tangga tetapi lebih kompleks.

"Mesti diurus dengan baik, tenang, sabar, bijak dan hikmah. Berpisah sungguh mudah, semudah lafaz talak dan ia boleh dilafazkan pada bila - bila masa sahaja.

"Apa yang sukar ialah untuk bersatu kasih dgn persefahaman, toleransi, bermaafan, berbaik sangka dan sebagainya bagi mempertahankan kerukunan rumah tangga," katanya.

Tegas beliau, setiap masalah yang berlaku dalam rumah tangga harus ditangani dengan bijak dan jangan sesekali membenarkan orang luar campur tangan.

"Ini kerana ia akan merimaskan kita dengan segala kes sulit yang tidak mungkin difahami mudah oleh orang luar.

"Kita juga sekali-kali tidak wajar masuk campur dalam hal ehwal rumah tangga orang lain kerana ia menyulitkan lagi keadaan," katanya.

Semalam Naib Ketua Pemuda PAS pusat Dr Raja Ahmad Al-Hiss mengingatkan Azmin agar tidak campur tangan dalam isu Dr Hasan.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.