Debat II: Chua, Guan Eng sentuh dasar utama
Kemunculan Chua Soi Lek (kanan) dan Lim Guan Eng pada debat pertama mereka
18 Februari lalu. - Foto ihsan Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang
 
KUALA LUMPUR - Tujuh perkara dasar dijangka disentuh dalam debat kedua antara presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan setiausaha agung DAP Lim Guan Eng pada 8 Julai ini.
 
Penganjur debat itu Institut Strategi & Kepimpinan Asia (Asli) memberitahu sidang akhbar hari ini bahawa perkara dasar yang dimaksudkan adalah berkaitan pendidikan, penjagaan kesihatan, kemakmuran ekonomi, khidmat masyarakat, perpaduan nasional, kebajikan orang ramai dan pembasmian kemiskinan.
 
Dua pemimpin parti itu akan berbahas atas tajuk 'DAP & MCA: Dasar Siapakah Lebih Memberi Manfaat Kepada Masyarakat?'
 
Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif Asli, Datuk Dr Michael Yeoh berkata beliau akan bertindak sebagai moderator pada debat selama dua jam itu.
 
Kali ini, debat yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Sunway Pyramid, Petaling Jaya itu menggunakan bahasa Inggeris.
 
Debat pertama antara mereka pada 18 Februari menggunakan bahasa Mandarin dan bertajuk 'Adakah Sistem Dua Parti Akan Menjadi Sistem Dua Bangsa?'.
 
Ia berlangsung di Berjaya Times Square Hotel dan disiarkan secara langsung oleh Astro AEC, berserta terjemahan ke bahasa Malaysia melalui Astro Awani.
 
Selepas debat itu, kedua-dua pemimpin bersetuju berdepat sekali lagi, sama ada dalam bahasa Malaysia atau Inggeris. - Bernama