Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Thursday, May 24

JOM tengok pasai apa Umno jadi serba salah... kahkahkah...

Kita tengoklah berbagai-bagai bentuk skim kewangan diwujudkan kerajaan BN baru-baru ini yang bertujuan untuk menggembirakan rakyat jelata. Skim Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang berjumlah RM500 seorang, skim bantuan tunai segera RM100 seorang untuk semua pelajar dari tahun satu hinggalah ke tingkatan lima.

Selain daripada itu, baucar buku yang bernilai RM200 turut disalurkan kepada setiap penuntut universiti, matrikulasi dan para pelajar tingkatan enam tanpa sebarang syarat. Dan pada awal tahun ini juga, skim Amanah Rakyat 1Malaysia (Sara1M) turut ditawarkan kepada setiap isirumah dengan janji pulangan tetap sebanyak RM50 sebulan.

Untuk mengagihkan sejumlah besar wang ringgit ini kepada rakyat jelata, kerajaan BN telah melantik beberapa buah bank-bank utama di negara ini untuk berbuat demikian. Apa yang rakyat perlu adalah pergi ke bank yang terdekat untuk menunaikan wang tersebut setelah mengemukakan baucar ataupun surat pembayaran mereka kepada kaunter bank tersebut.

Adalah dianggarkan sebanyak RM100 juta telah diagihkan melalui bank-bank yang dilantik itu. Dari manakah jumlah sebanyak RM100 juta itu datang? Sudah tentunya asalnya wang tersebut adalah daripada kalangan rakyat jelata yang telah sekian lama membayar cukai pada setiap tahun.

Persoalannya adalah apabila wang tersebut dihabiskan secara spontan untuk rakyat jelata, bagaimanakah kerajaan BN ini dapat menabung semula dengan begitu cepat sekali? Adakah Bank Negara telah diarah untuk mencetak lebih banyak wang bagi mengisi semua perbendaharaan negara? Ada kemungkinan juga? Atau mungkinkah kerajaan BN ini akan menggadaikan aset-aset negara bagi mendapatkan pinjaman dari negara-negara kaya.

Jawapan yang tepat adalah sukar didapati melainkan satu....
TUMBANGKAN UMNO - BARISAN NASIONAL

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.