Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KALO DEPA LAMA DOK SINI BOLEH TOLONG KITA BAGI UNDI

Pas gesa akta pekerja asing dikaji semula
 Mohd Khairuddin Aman Razali
Mohd Khairuddin Aman Razali
 
SHAH ALAM - Dewan Ulamak Pas Pusat hari ini menggesa kerajaan mengkaji semula dan menambahbaik undang-undang serta akta yang bersangkutan dengan pekerja asing. 
 
Ketua Penerangannya, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, ia sebagai inisiatif untuk mengurangkan bilangan warga asing sedia ada di negara ini sama ada berstatus berdaftar atau tanpa izin.

‎"Ketidakcekapan kerajaan menguruskan maklumat berhubung keperluan tenaga kerja semasa menjadi salah satu faktor utama yang menyumbang kepada masalah ini.

“Pada masa ini, kebanyakan maklumat pasaran buruh adalah dikumpulkan oleh pelbagai agensi berdasarkan kepada keperluan masing-masing," katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Beliau dalam pada itu turut mendedahkan punca‎ kerajaan masih tidak dapat mengetahui jumlah sebenar pendatang asing di negara ini.

"Ketiadaan pangkalan data bersepadu bagi memantau dan mengawal keperluan tenaga buruh dalam pasaran industri menyebabkan bilangan golongan itu tidak dapat dipastikan berpadanan dengan keperluan bahkan menjadi lambakkan pula.

"Selain itu, ketiadaan dasar yang komprehensif dalam pengambilan pekerja asing dan pengambilan yang dibuat secara ‘adhoc’ juga memburukkan lagi keadaan berkaitan isu ini," katanya lagi.

Justeru itu, beliau menggesa kerajaan mengkaji semula dan menambahbaik undang-undang serta akta yang bersangkutan dengan pekerja asing.

"Sebagai contoh dengan mengehadkan serta menetapkan jumlah pekerja asing di dalam sesebuah industri dan sektor; ia dapat mengurangkan lambakan pekerja asing seperti yang terjadi sekarang serta dapat menjamin peluang pekerjaan kepada anak tempatan.

"Kerajaan juga harus menggalakkan industri-industri terutamanya yang bergantung kepada buruh asing untuk mengambil anak-anak tempatan bekerja dengan memberi insentif-insentif tertentu sebagai galakan kepada mereka," ujarnya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.