Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

DIMANA KEDAULATAN UNDANG-UNDANG

Selasa, 27 September 2011

Enggan jadi saksi, Najib-Rosmah tekan institusi kehakiman ?

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor perlu menjadi saksi dalam perbicaraan Fitnah II Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ahli Majlis Pimpinan KEADILAN Pusat, Sivarasa Rasiah berkata, dari segi undang-undang, sangat sukar untuk Najib dan Rosmah mengelak hadir ke mahkamah, melainkan adanya ‘campur tangan’ mereka.

“Namun, seperti kita sedia maklum, oleh kerana kes ini sebenarnya adalah kes politik, maka sudah tentu Najib selaku pemimpin tertinggi dalam kerajaan ‘menekan’ institusi kehakiman agar beliau bersama isterinya dipastikan agar mereka tidak menjadi saksi dalam kes fitnah kali kedua ini,” katanya yang juga seorang peguam.

Menurut Sivarasa, Najib dan Rosmah adalah saksi relevan dalam kes itu memandangkan mereka pernah menemui pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan sebelum pemuda itu membuat laporan polis terhadap Anwar.

“Rekod menunjukkan Najib dan Rosmah mengakui ada menemui Saiful Bukhari Azlan sebelum pemuda itu mengaku diliwat Datuk Seri Anwar.

“Pengakuan itu sahaja bukti jelas betapa mereka adalah saksi relevan dan penting dalam kes fitnah ini,” katanya dihubungi Keadilandaily.

Oleh itu, beliau mencabar Najib bersama isterinya memberanikan diri menjadi saksi dalam kes Fitnah 2 ini.

“Kalau rasa bukan saksi penting, buktikanlah. Kalau enggan juga jadi saksi, ini membuktikan kedua-dua suami isteri itu ialah perancang utama dalam kes Fitnah ini,” tegasnya.

Sebelum ini, Najib pada sidang media memberi kenyataan bercanggah mengenai penglibatan beliau dengan mengatakan tidak pernah menemui Saiful sebelum menukar kenyataan bahawa Saiful ada menemuinya, kononnya memohon biasiswa.

Najib kemudian mengakui bertemu Saiful pada 24 Jun 2008, iaitu empat hari sebelum pemuda itu membuat laporan polis diliwat Anwar.

Dalam keterangannya di mahkamah, Saiful juga mengakui pernah bertemu dengan bekas pembantu khas kepada Rosmah, Datuk Mumtaz Jaafar.

Pada 21 September lalu, kedua-duanya membuat permohonan untuk mengenepikan sepina yang mengkehendaki mereka hadir sebagi saksi dalam kes kospirasi politik itu.Keadilandaily

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.