Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

LETUPAN DI EMPIRE SHOPPING

Wednesday, September 28, 2011

Laporan TERAWAL LETUPAN Di Empire Shopping Gallery Oleh GALVIN TAN

Kira-kira jam 3:40 pagi tadi, satu letupan kuat kedengaran dari pusat membeli belah Empire Shopping Galeri. Kebocoran gas menyebabkan sebahagian daripada bangunan meletup.

Ketika itu Manchester United sedang bermain menentang Basel di UEFA Champions League dan mendahului 2-0 pada separuh masa pertama. Beberapa minit selepas separuh masa kedua dimulakan, saya terkejut apabila s mendengar satu letupan kuat yang menggegarkan seluruh rumah saya. Malah, letupan itu begitu kuat, keseluruhan kejiranan SS17 terjejas. Penggera kereta berbunyi dan anjing menyalak.

Memikiran mungkin akan ada lagi bunyi guruh, saya cepat mengintai melalui tingkap saya dan hanya melihat pemandangan yang aman. Saya mengambil keputusan melihat di sekitar kejiranan dan kemudiannya mendapati bahawa letupan itu datangnya dari Empire Shopping Gallery. Menurut teman di Twitter, letupan itu juga boleh didengari dari SS14.

Saya tiba ke tempat kejadian pada kira-kira jam 4:00 pagi. Pada masa itu, polis telah berada din kawasan tersebut dan meletakkan halangan. Lebih banyak kereta polis dan kereta bomba tiba di tempat kejadian. Tiada siapa yang mempunyai sebarang idea tentang apa yang telah berlaku. Hanya ada beberapa orang yang membuat spekulasi bahawa banyak tempat letak kereta tingkat bawah Empire Shopping Gallery sudah runtuh.

Apabila saya lebih dekat ke tempat kejadian, saya dapat melihat dengan jelas bahawa letupan itu telah mengenai sebahagian daripada bangunan itu. Sekilas daripada luar, letupan menyebabkan kerosakan besar kepada seluruh bahagian kiri Empire Shopping Gallery. CIMB Bank, Serai, Starbucks Coffee dan outlet Coach rosak teruk.


Sekitar 6-7 kereta bomba tiba di tempat kejadian.


Ambulans turut berada di sini terlalu walaupun tidak ada mangsa, pada awalnya.


Pintu masuk ke tempat letak kereta bawah tanah. Seperti yang anda lihat, ia berasap selepas api dipadamkan. 


Kelihatan bahagian kiri Empire Shopping Gallery musnah.



CIMB, Tangs, Starbucks, Serai dan Couch outlet musnah.



Daya letupan yang kuat letupan menolak kereta ke tepi.


Penduduk dan orang ramai melihat kerosakan dari jauh.


Daya letupan yang begitu kuat sehingga panel kaca pintu depan Wisma Consplant berkecai. Ya, ia betul-betul bertentangan dengan letupan.


Nicole, seorang penduduk Subang SOHO melaporkan bahawa dia masih sedar dan dalam perjalanan ke bilik air apabila mendengar letupan kuat. Dia dengan cepat keluar daripada rumahnya melalui tangga. Dia keluar tanpa dompet dan telefon bimbit, meninggalkannya semua di belakang. Dia tinggal di tingkat 5.

Menurut seorang lagi penduduk, Weed, yang tinggal di tingkat 10, sedang menonton UEFA Champions League apabila dia mendengar letupan yang amat besar. "Saya sedang menonton perlawanan ketika saya mendengar dan merasakan letupan. Saya dengan pantas memegang TV saya dan berkata 'wah'".

Walau bagaimanapun, ia berbeza bagi Ian, yang sedang tidur nyenyak di tingkat ke-9 apabila dia terbangun setelah dikejutkan oleh letupan kuat.

Banyak tetamu hotel yang dibuat mereka keluar dari bangunan tersebut dengan selamat. Beberapa penduduk Subang SOHO masih berada dalam unit mereka dan hanya dikejutkan oleh bomba yang mengetuk pintu rumah mereka.

Setakat ini tidak ada kematian kecuali pengawal yang tercedera dan berjaya dikeluarkan. Tiada pengumuman rasmi lagi tetapi terdapat spekulasi bahawa ia adalah kerana kebocoran gas dari lantai aras bawah bangunan. Sesetengah pengguna jalan raya di Lebuh Raya Persekutuan melaporkan bahawa P1 & P2 tempat letak kereta bawah tanah telah runtuh.

Sehingga 7:30 pagi tadi, bangunan ini masih ditutup. Tiada siapa yang dibenarkan untuk memasuki bangunan itu. Tetamu dari hotel dan penduduk dari Subang SOHO sedang dipindahkan ke Dorsett Hotel dan Sunway Hotel.



UPDATE


Seperti biasa, trafik mula sesak di sepanjang Jalan Kemajuan. Polis trafik mengendalikan lalu lintas dengan baik setakat ini.



Maybank Wisma Consplant 2 ditutup untuk hari ini. Seperti yang anda lihat ada panel kaca yang berkecai.


Ruang dalam Wisma Consplant 2 juga terkena kesannya. Panel kaca berkecai di seluruh wisma.


Kelihatan seperti kesan tenaga letupan mengenai bahagian kanan Mall. Sao Nam mengalami kerosakan yang agak teruk.


Notis penutupan



Selepas letupan.


Operasi sedang dijalankan.



Subang SOHO turut terkena kesan letupan. Sesetengah panel tingkap berkecai.


Ia mengambil masa agak lama untuk pihak berkuasa membersihkan tempat kejadian. Mungkin lebih banyak penyewa kedai akan dibenarkan kembali ke dalam bangunan itu. Saya tertanya-tanya mengapa?



Beberapa tweeted bertanya jika haiwan peliharaan di kedai Petsmore okay. Cuba lihat di sini.


Seorang kakitangan dari Petsmore mengesahkan bahawa semua haiwan kesayangan diselamatkan. Lihatlah mereka wajah-wajah comel

Itu saja buat masa sekarang. Apabila saya meninggalkan tempat ini kira-kira tengah hari tadi. Tiada laporan rasmi yang mengumumkannya walaupun banyak media arus perdana melaporkan bahawa kebocoran gas yang menjadi punca letupan. Yah, rasanya kita tidak akan tahu sehingga Hannah Yeoh membuat pengumuman.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.