Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

LAYAAAAAN ! NANTI KALAH PULA PILIHANRAYA !

Piket: Akta Kerja tetap ke Parlimen, MTUC jumpa menteri Khamis

September 27, 2011
KUALA LUMPUR, 27 Sept - Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) tetap dengan pelan mengadakan piket pada hari pertama sidang Parlimen memandangkan Kementerian Sumber Manusia kekal dengan pelannya mahu membawa Rang Undang-undang Kerja (Pindaan) 2010 untuk bacaan kali kedua.

Setiausaha Agung MTUC Abdul Halim Mansor berkata, maklumat diterima mereka semalam menunjukkan kementerian sudah pun memutuskan untuk membahaskan rang undang-undang itu dan pihaknya juga telah menerima satu naskhah.

Sehubungan itu, Halim berkata MTUC akan mengadakan pertemuan dengan Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S Subramaniam pada Khamis ini dan akan memutuskan tindakan susulan selepas itu.

"Khamis ini, Menteri Sumber Manusia dan Ketua Setiausaha telah menyatakan persetujuan untuk mengadakan pertemuan dengan kami. Jika mereka masih mahu meneruskan bacaan kali kedua rang undang-undang ini dan tidak mengadakan perbincangan di NLAC (Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan), bermakna MTUC akan meneruskan piket yang telah pun diputuskan oleh majlis am kongres," kata beliau kepada The Malaysian Insider hari ini.

Sekretariat MTUC pula mengadakan mesyuarat hari ini bagi meneliti kandungan rang undang-undang itu sama ada perkara yang dibangkitkan oleh pihaknya sebelum ini diterima ataupun sebaliknya.

Semalam, The Malaysian Insider membawa laporan bahawa MTUC akan berpiket pada hari pertama sidang Parlimen bulan depan jika Putrajaya meneruskan perbahasan rang undang-undang buruh tanpa perbincangan di majlis melibatkan tiga pihak. Pendirian itu diputuskan pada mesyuarat majlis am MTUC kelmarin.

Sesi baru Parlimen bermula 3 Oktober ini dan akan berlarutan sehingga pertengahan Disember.
"Jika benar kerajaan meneruskan perbahasan mana-mana rang undang-undang buruh, khususnya Rang Undang-undang Kerja (Pindaan) 2010, MTUC akan mengadakan piket di kawasan Parlimen pada hari pertama persidangan," kata Halim dipetik dalam laporan semalam.
Bacaan kali kedua Rang Undang-undang Kerja telah ditangguhkan dua kali sebelum ini.

Antara lain Rang Undang-undang Kerja didakwa merugikan kaum pekerja kerana jika diluluskan akan membolehkan sistem kontraktor pekerja, yang pernah digunakan sebelum negara merdeka, diamalkan kembali. MTUC mendakwa ia akan merugikan pekerja dari segi kebajikan mereka dan menjejaskan masa depan pergerakan kesatuan sekerja di negara ini.

Halim berkata dalam pertemuan dengan Dr Subramaniam sebelum ini MTUC telah diberi jaminan bahawa rang undang-undang buruh termasuk Rang Undang-undang Kerja tidak akan dibawa ke Parlimen tanpa perbincangan selanjutnya dalam NLAC, yang hanya diaktifkan minggu lalu.
NLAC merupakan majlis dianggotai kerajaan, majikan dan pekerja.

Halim menambah, MTUC berpendapat bahawa pandangan pekerja khususnya pendirian kongres itu tidak dibelakangkan sama sekali.

Oktober lalu, Kementerian Sumber Manusia menarik balik Rang Undang-undang Kerja daripada bacaan kedua bagi membolehkan beberapa perubahan dilakukan serta menambah beberapa pindaan lain tetapi enggan mengulas lanjut mengenai perkara tersebut.

Ketika itu, Dr Subramaniam menafikan penarikan itu mempunyai kaitan dengan piket yang dijangka dianjurkan Parti Sosialis Malaysia (PSM) di tujuh lokasi, pada hari keputusan menarik balik diputuskan, bagi membantah cadangan pindaan terhadap beberapa rang undang-undang di bawah kementerian itu.

Dr Subramaniam berkata rang undang-undang itu akan dibentang semula pada persidangan Oktober-Disember 2010 selepas perubahan dilakukan tetapi terus ditangguhkan sehingga kini.

Rang undang-undang itu dibentangkan buat kali pertama pada 8 Julai 2010 meliputi peruntukan mengenai gangguan seksual di kalangan pekerja dan majikan dan kebajikan pembantu rumah.

Bagaimanapun MTUC menyedari pindaan itu membawa kerugian ke atas kebajikan pekerja dalam jangka panjang khususnya sistem kontraktor pekerja diperkenalkan.

Selain peruntukan berkenaan sistem kontraktor sosial, MTUC mahu kerajaan memasukkan cuti bersalin 90 hari dan menaikkan had kerja lebih masa sehingga 130 jam sebulan.
Difahamkan kementeria juga sedang mengkaji pindaan ke atas Akta Perhubungan Perusahaan dan Akta Kesatuan Pekerja.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.