• Abdul Hadi Awang Hadi Awang
1 / 1
MARANG - Pas mengecam keputusan Mahkamah Mesir yang menjatuhkan hukuman mati ke atas 529 ahli Ikhwanul Muslimin, termasuk Mursyid Am Ikhwan, Dr Mohammad Badie.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan hukuman itu sebagai antara tindakan mendadak secara keras ke atas pergerakan Ikhwanul Muslimin.

Menurutnya, kes itu melibatkan perbicaraan paling pantas dalam sejarah kehakiman moden, dengan skala tertuduh sebegitu ramai bagi pertuduhan bunuh yang menunjukkan tatacara perbicaraan mahkamah dan peraturan undang-undang tidak dipatuhi.

“Kami menggesa agar demokrasi dan keamanan dipulihkan dengan menarik balik pengharaman Ikhwanul Muslimin, sebuah organisasi politik yang mendukung dan menyertai pilihan raya dalam sistem demokrasi di Mesir.

“Kami menggesa badan kerjasama antarabangsa seperti PBB, Liga Arab dan OIC mencontohi tindakan Afrika menggantung keahlian Mesir sebagai anggota kesatuan Afrika kerana menceroboh demokrasi dan secara jelas membunuh rakyatnya sendiri,” katanya.

Katanya, Pas turut mengutuk perancangan tersebut.

"Walaupun berlainan geografi, namun kita tetap bersolidariti dengan saudara seangkatan kita di Mesir. Inilah realiti cabaran kita. Gerakan Islam akhirnya pasti menjadi sasaran utama golongan pengkhianat. Insiden ini jika tidak ditangani sewajarnya, boleh berkembang menjadi krisis lebih besar dan berterusan, termasuk ke peringkat antarabangsa.

"Terusan Suez di Mesir merupakan antara laluan utama perkapalan dunia. Jika krisis dalaman boleh mengganggu perjalanan kapal, sudah tentu keperluan utama seperti makanan dan minyak tersekat, seterusnya memberi impak terhadap pasaran dunia,” katanya.