Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

AIIIK UNDANG-UNDANG BARUKAH ?

TAHUN LEPAS MATI-MATI KATA ORANG BUKAN ISLAM TAK BOLEH BACA ATAU SEBUT QURAN, MACAM-MACAM HUKUM KELUAR, LA NI BOLEH PULAK ! UNDANG-UNDANG MACAM BISKUT KADANG ADA KADANG TAK ADA

Bukan Islam Boleh Baca Ayat Al-Quran : Jamil Khir

KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak ada halangan kepada bukan Islam untuk menggunakan ayat-ayat Al-Quran, asalkan mereka ikhlas dengan penggunaannya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Jamil Khir Baharom berkata kepada Dewan Rakyat bahawa undang-undang tidak pernah melarang bukan Islam daripada menggunakan ayat-ayat Al-Quran di depan masyarakat umum.

"Hal ini tidak salah jika digunakan untuk lebih dekat dengan Islam. Islam tidak halang (orang dari membaca Quran). Hanya perlu pastikan membacanya dengan ikhlas," kata menteri.

Jamil menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Pasir Ibrahim Ali, yang bertanya apakah yang kerajaan akan lakukan untuk mencegah bukan Islam menggunakan ayat-ayat Al-Quran di depan umum.

Ibrahim, yang juga ketua Pekasa berkata, keprihatinan bukan Islam dalam menggunakan ayat-ayat Al-Quran hanya sebagai "gimik politik".

Ahli Parlimen ini juga bertanya kepada kerajaan apakah yang mereka lakukan untuk menghalang bukan Islam daripada "mempersoalkan" amalan-amalan orang Islam seperti Maulidur Rasul, azan dan sebagainya.

Meskipun tidak menyebutkan secara langsung, Ibrahim sebenarnya merujuk kepada pemimpin DAP yang menjadi sasarans UMNO kononnya dipercayai merosakkan Islam.

Awal tahun lalu, akhbar milik UMNO, Utusan Malaysia menuduh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng membatalkan sambutan Maulidur Rasul.

Lim bagaimanapun menafikan tuduhan ini
.
Lim dan pemimpin DAP yang  lain juga diserang oleh para pemimpin UMNO dalam beberapa program mereka yang menggunakan ayat-ayat Al-Quran dalam ceramah kepada umum.



Sekatan Agama 

Jamil berkata orang bukan Islam yang menggunakan ayat-ayat Al-Quran tanpa memahami makna di sebalik ayat-ayat itu bersalah kerana "menghina kesucian Al-Quran".

Beliau juga menambah bahawa penggunaan ayat-ayat Al-Quran yang tidak ikhlas dan jujur oleh bukan Islam harus dihentikan segera, dan akan menimbulkan masalah jika dibenarkan ia berterusan.

Mengikut undang-undang, Jamil berkata: "Orang yang menimbulkan ketidakharmonian dalam masyarakat, seperti menyakiti perasaan agama, menyebabkan kebencian ... dan sebagainya dapat didakwa di bawah SeksyenBahagian 298 dan 298A (1) Penal Kod."

Siapa yang menimbulkan kebencian di antara agama akan dikenakan dengan hukuman penjara tidak melebihi satu tahun, atau denda atau kedua-duanya sekali.

Jamil menambah bahawa sesiapa pun yang mengganggu keharmonian dalam masyarakat dengan menggunakan agama boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi lima tahun, dan tidak kurang dari dua tahun.

"Kerajaan boleh mengambil tindakan yang sesuai terhadap mana-mana pihak yang menyalahgunakan ayat-ayat Al-Quran untuk keuntungan mereka sendiri atau mempersoalkan amalan-amalan Islam."

Untuk soalan tambahan daripada Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff bertanya mengapa Islam terhad kepada Melayu sahaja.

Dia juga bimbang bahawa dengan banyaknya sekatan agama dalam mutakhir ini akan menakut-nakutkan golongan bukan Islam daripada mendekati Islam.

Jamil menjawab bahawa tidak ada halangan ke atas bukan Islam daripada mendekati Islam. Dia menambah bahawa ada masanya untuk menghalang orang dari pelbagai latar belakang dari datang dan 'berkata' sesuatu ke atas agama lain.

1 orang berkata:

otaklunyai said...

Bagi depa hukum agama itu flip-flop... ugama ikut depa bukan depa ikut ugama....

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.